Annons

Fujifilm X10

jonasandersson

Aktiv medlem
Inte ens Fujifilms eget? Eller har de inget?
De har ett RAW program som fungerar men som är en katastrof att använda. Det jag gjort är att ta fram en TIFF via deras program som man sedan kan jobba vidare med, inte den smidigaste lösningen men då kan man i alla fall dra nytta av att kunna fotografera i RAW.
 

marwo

Aktiv medlem
Jag håller med om RAW-problemen när det gäller raw-skärpningen, där måste man vara mycket försiktig. Men i övrigt har jag inte några större problem med bildbehandlingen. Jobbar med filerna både i Lightroom och vidare i Silver- och Color Efex Pro, och tycker att jag oftast får bra slutresultat. Bara man tänker på att den trots allt är en förklädd kompaktkamera. Den bästa kameran är ändå den man har med sig, och jag märker att jag använder Fujin mest, och låter Canonen ligga hemma. Det är värt "mellanskillnaden" i bildkvalitet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Visst är det bara en kompaktkamera. Fast det skulle kunna vara världens bästa kompaktkamera om bara Fuji bjöd till lite mera.
Kunde de få Adobe att stödja sensorn fullt ut i LR så hade resultaten från kameran blivit riktigt bra.
Nu är det som när man gjort en EPA traktor av en Volvo. Den får aldrig riktigt visa sin potential.
 

benganj

Aktiv medlem
Skall kameran (X10) komma upp som en devide/ikon/disk på datorn när man kopplar in den med USB-kabeln? Min gör det inte.

Dessutom har jag problemet att jag kan importera med LR3 men inte med LR4. Jag kan se bilderna på kortet i kameran med LR4 men det går inte att importera. Felmeddelande att den inte hittar några bilder att importera. Problem med kortet? Kameran? LR4?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall kameran (X10) komma upp som en devide/ikon/disk på datorn när man kopplar in den med USB-kabeln? Min gör det inte.

Dessutom har jag problemet att jag kan importera med LR3 men inte med LR4. Jag kan se bilderna på kortet i kameran med LR4 men det går inte att importera. Felmeddelande att den inte hittar några bilder att importera. Problem med kortet? Kameran? LR4?
Det där låter konstigt. Jag kör Mac och använder alltid kortläsare eftersom det är snabbare.
Så första frågan kan jag inte svara på.
Vad gäller Lr 4 så låter det som du redan importerat bilderna. Då reagerar LR ofta så.
Den visar bilderna från kortet igen när du sätter i det men eftersom den hittar samma bilder i katalogen så är den inte beredd att importera något.
Så kolla om du inte redan har dessa bilder någonstans. Du kan använda sök funktionen i library och sök efter ne bild som finns på kortet.
När du hittat den så välj show in Finder eller kanske det heter explorer på PC.
Lycka till.
Mats
 

benganj

Aktiv medlem
Googlade och såg att det fanns en ny firmware. Skall installera och testa.

The firmware update Ver.1.03 incorporates the following issues:
...
5.Compatibility on Mac OS 10.7
When the camera is connected to Mac PC on Mac OS 10.7, the camera is effectively recognized. Additionally, compatibility on RAW FILE CONVERTER EX with Mac OS 10.7 has been confirmed.
6.

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/x10/index.html
Det hjälpte inte men nu har jag skaffat en kortläsare och det löste problemen.

Vad gäller raw så verkar det inte vara någon skillnad mot att jobba med en jpeg i LR4. Dvs, det finns inte så mycket info att jobba med. Det trodde jag var för att det är en kompaktkamera. Hursomhelst så kommer jag nog att använda den som en JPG-kamera, raw verkar inte ge några fördelar direkt. Inte i LR4 i alla fall. Synd.
 

jenny_li

Aktiv medlem
Gahh, så irriterande detta är. Nu har jag inte läst hela tråden, men snubblade in på den för att jag just går i köptankar, och väljer mellan X10 och Olympus XZ-1. (Och ivriga köptankar dessutom, jag vill köpa NU!)

Fotonörden i mig vill köpa X10 - men så är det ju det här med sensorbuggen...

Jag bor i Tyskland, och här går kameran inte att köpa hos flera kedjor, pga att man väntar på en ny sensor som "ska utvecklas". Andra fotobutiker säger att de inte vet nånting, och att inga av deras kunder har klagat - alltså fortsätter de ta in och sälja X10.

(Jag har mejlat Fuji och frågat om detta - men guess what? Utan svar förstås. Hmpf.)

Så - vad säger ni som redan sitter med den här kameran och dess problematik. Jag ser att några av er ångrar era köp - betyder det att ni avråder från att köpa den också? Jag vill ju helst inte vänta på obestämd tid pga det här. (Ivern, ni vet...!)

Tanken är att detta ska vara semesterkamera, och det är rätt vanligt att man åker till soliga platser på semestern = ökad risk för utfrätta cirklar i bilden... Eller är X10 ändå bättre än XZ-1? Trots problematiken?

Tänker att om jag köper nu kan jag inte gärna påstå att jag köper "i god tro", jag vet ju om att det är problem med sensorn - då kanske jag inte heller kan reklamera sen när de löst problemet.

Råd please, hade egentligen tänkt åka och köpa kamera idag...! :-o

//Jenny
 

mazeson

Aktiv medlem
Hej,
jag har haft X10:an i ett halvår.
Köpråd... tja, det beror ju på vad du har innan, och vad du ska fotografera.
Jag använder X10:an som ett komplement till min SLR-utrustning, och den har ersatt en Canon S90, som inte alls var dålig elle oäven. Ska jag jämföra med S90:an så tycker jag att jag har vunnit en hel del.
Jag skulle dock aldrig velat ha X10:an som enda kamera, men det är kanske jag som är bortskämd.
Jag har både blivit glatt överraskad och besviken på X10:an. Jag tycker inte White discs är ett så stort problem som man lätt kan få för sig om man låser forumdiskussionen på DPReview. Men det finns andra handhavandemissar som stör mig mer, som t ex att kameran lurar en att tro att fokus är satt när den är helt utan fokus, eller att fokus verkar svårare att sätta i det yttersta tele-läget, liksom att det är svårt att dra riktigt nytta av RAW-formatet, då det inte är så välsynkat med Adobe Lightroom (änn).
Men annars är kameran trevlig, härlig att hålla i, skön känsla med manuell zoom och exponerar oftast väl, och har flera kul "features" som underlättar och gör det rolgit att fotografera.
Jag tycker inte Olympus-kameran är något riktigt alternativ, det är i så fall Canon G1X, eller Panasonic GX1 som skulle vara alternativen, ur bildkvalitetssynpunkt, men å andra sidan är det några tusenlappar till att lägga ut.
Så vad blir kontentan av detta? Jo, jag tycker du ska köpa den, men fråga om du får lov att prova den en halvtimme i affären, och se hur det känns.

Lycka till
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Tanken är att detta ska vara semesterkamera, och det är rätt vanligt att man åker till soliga platser på semestern = ökad risk för utfrätta cirklar i bilden... Eller är X10 ändå bättre än XZ-1? Trots problematiken?//Jenny
Jag har haft min X10 sedan nov och var ute på en långresa i asien under julen. Risken att få utfrätta bilder är inte större med denna kamera än med någon annan bara för att det är soligt och ljust ute. Problematiken med white discs känns extremt överdriven. Visst har jag några bilder där det inträffat men något stort problem är det absolut inte. Fenomenet kan uppstå där man har stora kontraster, t.ex. kraftiga reflexer från solen eller ljuspunkter då man fotograferar när det är mörkt ute.

Det som jag direkt stör mig på är att man måste gå via Fujis egna rawkonverterare, Silkypix, för att kunna utnyttja rawformatet till fullo. Lightroom har stöd för X10an men det funkar inte så värst bra.

Det jag direkt älskar med kameran är den manuella zoomen och känslan av en gedigen kamera med bra placerade, och logiska, reglage.
 

jenny_li

Aktiv medlem
Aha - det här är lite nytt för mig: Olika kamerors RAW-format kräver alltså olika RAW-mjukvaror? Jag använder bara Photoshop idag, som öppnar RAW-bilder i sin RAW-konverterare. Har aldrig funderat på att det inte skulle funka om jag byter kamera... Känns ju - sådär, faktiskt. RAW är ju starkt krav - men måste vara smidig hantering också, inte kräva fler inköp av mjukvara.

Vad gäller min motivation till att välja just den här kameran är det lite speciellt: Jag började fotografera på absolut noll-nivå för att det var kul, köpte en EOS 400D när den var ny och fotade massor i början, men tappade sugen efter hand. Massa grejer att släpa på, för jobbigt... Och även lusten falnade, kändes inte kul längre - allt handlade om prylarna.

Att köpa kvalitetskompakt är för mig ett sätt att försöka hitta tillbaka till inspiration och bildglädje - bort från "prylhysterin". En kamera, kompakt nog att alltid ha med - och ändå flexibel nog att leka med. För att begränsa i vissa avseenden - och öppna upp i andra.

G1x och liknande är för dyra. Eg har jag budget 4000, men kan sträcka mig till den närmare 5000 som X10 går på. Ny systemkamera (400D:n sönder/strular) kommer jag ändå att köpa - såsmåningom. Men det här blir ensamkamera för en tid - tills jag känner mig motiverad att ge mig in i prylcirkusen igen.

Men nu vet jag varken ut eller in igen. X10 eller inte X10. Önskar Fujifilm själva kunde prata ur skägget om vad som händer/inte händer...!

//Jenny
 

mazeson

Aktiv medlem
Aha - det här är lite nytt för mig: Olika kamerors RAW-format kräver alltså olika RAW-mjukvaror? Jag använder bara Photoshop idag, som öppnar RAW-bilder i sin RAW-konverterare. Har aldrig funderat på att det inte skulle funka om jag byter kamera... Känns ju - sådär, faktiskt. RAW är ju starkt krav - men måste vara smidig hantering också, inte kräva fler inköp av mjukvara.

Vad gäller min motivation till att välja just den här kameran är det lite speciellt: Jag började fotografera på absolut noll-nivå för att det var kul, köpte en EOS 400D när den var ny och fotade massor i början, men tappade sugen efter hand. Massa grejer att släpa på, för jobbigt... Och även lusten falnade, kändes inte kul längre - allt handlade om prylarna.

Att köpa kvalitetskompakt är för mig ett sätt att försöka hitta tillbaka till inspiration och bildglädje - bort från "prylhysterin". En kamera, kompakt nog att alltid ha med - och ändå flexibel nog att leka med. För att begränsa i vissa avseenden - och öppna upp i andra.

G1x och liknande är för dyra. Eg har jag budget 4000, men kan sträcka mig till den närmare 5000 som X10 går på. Ny systemkamera (400D:n sönder/strular) kommer jag ändå att köpa - såsmåningom. Men det här blir ensamkamera för en tid - tills jag känner mig motiverad att ge mig in i prylcirkusen igen.

Men nu vet jag varken ut eller in igen. X10 eller inte X10. Önskar Fujifilm själva kunde prata ur skägget om vad som händer/inte händer...!

//Jenny

hej igen,
Photoshops RAW-hanterare klarar även X10-filer, har jag för mig, men kunde säkert göra ett bättre jobb även den.
JPG:en som kommer ut ur X10:an är å andra sidan av utmärkt kvalitet, så är du inte beroende av de möjligheter som RAW-hantering öppnar, så är det nog inget argument mot X10:an. Dessutom kommer det säkert uppdateringar efter handav RAW-hanterarna.
Vad gäller sensorn, och eventuella uppdateringar av sensorer, så är det ett mindre argument. Vi är ju fler här på FS som tycker att hysterin på DPReview är något för tilltagen.
Som en avancerad kompakt för folk med genuint fotointresse, så tror jag X10:an är utmärkt, och kanske ännu mer så om man vet om dess svaga punkter och/eller egenheter.
Jag har i alla fall fått en boost med fotograferandet av X10:an och har producerat en hel del, i mina ögojn, bra bilder med den, och fler sådana än vad jag gjorde med min Canon S90.

hils
Mats
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med alla andra om vad som redan skrivits. Precis som flera av de andra har jag flera Canon DSLR kameror. När dessa är huvudkameror så är det svårt att få en Kompakt som man tycker håller måttet.
Precis som alla andra vill jag ibland inte kånka på alla objektiv och kamerahus.
Så under många år har jag haft olika typer av kompaktkameror att ha med vid sådana tillfällen.
Fast är man van att köra 1DMKIIN, 5D eller nu senast 5DMKII och 5DMKIII så blir man lätt kritisk vad gäller bildkvalitet.
MIn senaste andra kompakt var en Canon G9. Den fungerade hyfsat i raw upp till 400 ISO.
Om man nu jämför X-10 så har den ett antal egenheter men den har också väldigt många styrkor.
Personligen vill jag ha en hyfsad sökare så jag kan hålla kameran mot ögat och pannan för att få stabilitet. Att hålla kameran på raka armar och titta på displayen är inget bra för långa slutartider.
På denna punkten är X-10 bättre än de flesta. Den manuella zoomen är en fröjd.
Att lätt kunna ta HDR för att kompensera för att en kompakt har en sämre DR är också en styrka.
Rätt behandlade för man fram bra bilder som inte syns att de är HDR.
Skärpan med AF har jag inget större bekymmer med. Eftersom jag alltid har skärinställningen på tummen på mina dSLR kameror så dubbelkollar jag alltid att skärpan sitter innan jag trycker av.
ORBS eller White disc kan jag framkalla men det har inte varit ett problem. De exempel som jag sett på DPR är ofta felexponerade fast det kan förekomma även när man exponerat rätt.
X-10 har en tendens att försöka göra mörka miljöer till dagsljus. Har man koll på histogrammet eller kollar en bild är det lätt att kompensera för detta. Annars exponerar kameran mycket bra.
Vad gäller raw är jag kanske den som klagat mest. Det beror inte på att man inte kan få fram hyfsade resultat. Snarare på att Fuji inte verkar försöka hjälpa Adobe och andra att få fram algoritmer som optimerar resultatet.
Jag skulle inte avråda någon från att köpa en X-10. Det är en av de trevligaste kompaktkamerorna på marknaden.
Det har påståtts från Fuji att det kommer en ny sensor i slutet av Maj. Några konkreta bevis på detta har ingen ännu sett.
 
Senast ändrad:

flipp_90

Aktiv medlem
Jag har upptäckt en sak som förstör många av mina bilder...

Jag fotar allt som oftast i bländarprioritetläge, men då har jag upptäckt att kameran inte väljer slutartider kortare än 1/1000?! Det har resulterat i massor av överexponerade bilder :S

Vad är det för skit?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag fotar allt som oftast i bländarprioritetläge, men då har jag upptäckt att kameran inte väljer slutartider kortare än 1/1000?! Det har resulterat i massor av överexponerade bilder :S
Kameran klarar bara av de kortaste slutartiderna vid små bländare, inte vid full öppning. Framgår av bruksanvisningen, om jag inte minns helt fel. Irriterande om man inte vet om det eller har koll på vad man gör, förstås, men det är inget fenomen som är unikt för X10.
 

Bombus

Aktiv medlem
Inget är perfekt :)

Gahh, så irriterande detta är. Nu har jag inte läst hela tråden, men snubblade in på den för att jag just går i köptankar, och väljer mellan X10 och Olympus XZ-1. (Och ivriga köptankar dessutom, jag vill köpa NU!)
XZ-1 är inget dåligt alternativ.
Du slipper sensorproblemen och även det som lyfts fram i de allra senaste inläggen om att X10 inte vill använda snabbare tid än 1/1000 i bländarprioläge. Har precis kollat med min XZ-1 och den kan använda 1/2000 på största öppningen.


Lycka till vad det nu än blir,
Johan
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Jenny, jag har haft min X10 några månader och köpte den i lite samma sinnesstämning som du. Trött på för många prylar, objektivval, tankar på fler och andra tillbehör i det oändliga ... framför allt att jag inte hade nån kamera när jag ville ha en kamera. Ibland när jag följt diskussionerna här känns det ju som om detta är en kamera behäftad med massor av fel. Det beror väl på hur djupt man gräver ner sig. Och om man, som många redan påpekat, glömmer att det faktiskt är en kompakt. Jag har haft en Canon G10 som jag avskydde från första stund, så det är klart att det är en smaksak.
Jag kan bara säga att jag älskar kameran. Jag skiter i att fota i raw, det gör jag med min systemkamera. Jag bryr mig inte det minsta om orbs. Jag har accepterat att den vill exponera för ljust och kompenserar för det. Detta är en härlig kamera som ALLTID befinner sig i min handväska så att jag ALDRIG saknar kamera! Plus att den är skön att hålla i och som andra har sagt, har smarta placeringar för inställningar. Och den manuella zoomen gör att det känns tusen gågner roligare än med en vanlig kompakt! (Okej - jag tappade ganska omgående bort det lösa objektivskyddet, men det är också det enda jag är ledsen för.)
 

JOLidman

Aktiv medlem
”orb/blooming”

... och nu har jag besvarat mailet från FUJIFILM SVERIGE AB

Hejsan!

Vi har nu fått direktiv på hur vi ska gå till väga för att samla in och skicka de X-10 som behöver gås igenom på grund av eventuella ”orb/blooming” problem

Du har registrerat din kamera för detta problem

Vi behöver ha in kompletterande uppgifter på din kamera

Vänligen svara på detta mail med komplett adress, postadress, telefonnummer samt serienummer på kameran

När vi har fått in alla uppgifter kommer vi att skicka ett emballage samt frakthandlingar till dig
Tack på förhand / XYZ
 

Rayman

Medlem
Fick ett paket från Fujifilm idag, med bubbelplast och förbetalt porto för sensorbyte. Fujifilm kallar det "Fujifilm X-10 uppgradering". De lovar att hantera sensorbytet med högsta prioritet och returnera X-10:an inom tre veckor. Spännande! Skulle vilja se exempel på före efter bilder. Har någon hittat något dylikt?
 
ANNONS