Annons

behöver hjälp snabbt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev bokad till ett jobb av min kommun och jag ska fota deras badanläggning och simskola. Jag har ett nystartat företag och har inte hunnit sätta prislista,så jag är desperat av hjälp,behöver skicka iväg pris redan ikväll!


Bilderna ska bl.a användas för marknadsföring i reklam och på deras hemsida.
NU är det så att jag vet varken någonting om avtal,royalty,copyright m.m.
hur går jag till väga för att skriva ett avtal och vad ska jag ha med ?
Jag vill ju liksom inte bli blåst,skulle ni kunna hjälpa mig och förklara lite om jag behöver göra två avtal t.ex ett för publicering av bilder på hemsida och ett annat avtal om bilder ska användas för reklamblad,annonser,tidningar m.m.

Finns det avtalsmallar man kan ladda ner för sådana fotojobb,gratis?

Jag sitter här i skiten och han vill ha svar ikväll och jag vet varken ut eller in...

SNÄLLA HJÄLP!

Mvh
Alice
 

rautio

Aktiv medlem
I sverige verkar det som om folk brukar hänvisa till BLF. vet inte själv så mycket om det, någon smartare kan kanske utveckla. Själv skulle jag räkna ut hur mycket dina timmar är värda för att betala av din utrustning och omkostnader och ge dej den månadslön du är ute efter. sedan är det upp till dem att avgöra betalar de den summan. 1000sek/timmen (även för bildbehandling) är tycker jag ett ok utgångsläge att börja fundera utifrån ifall du vill ha ett snabbt svar ikväll :)

edit: och alltid +moms förstås.
 
I sverige verkar det som om folk brukar hänvisa till BLF. vet inte själv så mycket om det, någon smartare kan kanske utveckla. Själv skulle jag räkna ut hur mycket dina timmar är värda för att betala av din utrustning och omkostnader och ge dej den månadslön du är ute efter. sedan är det upp till dem att avgöra betalar de den summan. 1000sek/timmen (även för bildbehandling) är tycker jag ett ok utgångsläge att börja fundera utifrån ifall du vill ha ett snabbt svar ikväll :)

edit: och alltid +moms förstås.

Men hur ska jag skriva avtal och vad ska det innehålla?
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag har ingen aning men vill bara i all välmening fråga om du vet vad som får publiceras. Jag har för mig att man inte får kunna identifiera personer (om man inte har deras tillstånd) i reklam. Jag kan dock ha fel.
 

Kijana

Aktiv medlem
Jag har för mig att man inte får kunna identifiera personer (om man inte har deras tillstånd) i reklam. Jag kan dock ha fel.
Jo då, man får visst identifiera personer i reklam utan deras tillstånd.. (F'låt, kunde inte låta bli. :) )

I princip är har du ju rätt, man får inte använda personers namn och bild i reklam. Dock, när det gäller kommunal reklam som den framförs i informationsbroschyrer så räknas den tydligen som redaktionell användning. Åtminstone om man läser BLF-skriften Rätt och pris.

Alice, när det gäller skrivningen av avtal så finns det nog mallar att skriva ut från SFF:s hemsida.
 
Jo då, man får visst identifiera personer i reklam utan deras tillstånd.. (F'låt, kunde inte låta bli. :) )

I princip är har du ju rätt, man får inte använda personers namn och bild i reklam. Dock, när det gäller kommunal reklam som den framförs i informationsbroschyrer så räknas den tydligen som redaktionell användning. Åtminstone om man läser BLF-skriften Rätt och pris.

Alice, när det gäller skrivningen av avtal så finns det nog mallar att skriva ut från SFF:s hemsida.
Man kanske ska köra på royaltyfria bilder,fri användning under ett år så slipper man besväret med allt. eller det är kanske inte bra?
 

ErlandH

Aktiv medlem
I princip är har du ju rätt, man får inte använda personers namn och bild i reklam. Dock, när det gäller kommunal reklam som den framförs i informationsbroschyrer så räknas den tydligen som redaktionell användning.
Inte riktigt. Lagen förbjuder näringsidkare att använda personers namn och bild utan tillstånd i marknadsföring. En kommun är inte näringsidkare.

För övrigt är det inte fotografens problem om en annonsör skulle bryta mot denna lag.

När det gäller ursprungsfrågan är kanske det enklaste att ta en rejäl klumpsumma (t ex 10000 kr för en dags jobb) och ge kunden rätt att använda bilderna fritt (men förstås inte vidaresälja). Eventuellt med en tidsgräns på t ex fem år eller en period som kunden också finner acceptabel.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Pratade med personen som vill ha fotona precis och från början hade jag satt ett pris att han fick 25 royaltyfria bilder i 1år för 5000:-, 3år 7000:- och 5år 12000...det är trots allt kommunen.
Nu sa han att han går inte med på att ha en begränsad tid och för det kunde han max ge 6000:-

Vad ska man göra? bör man släppa fotona fritt?

Jag är i behov av pengarna så jag tog jobbet trots allt men av ren nyfikenhet vill jag gärna veta.

mvh
Alice
 
Pratade med personen som vill ha fotona precis och från början hade jag satt ett pris att han fick 25 royaltyfria bilder i 1år för 5000:-, 3år 7000:- och 5år 12000...det är trots allt kommunen.
Nu sa han att han går inte med på att ha en begränsad tid och för det kunde han max ge 6000:-

Vad ska man göra? bör man släppa fotona fritt?

Jag är i behov av pengarna så jag tog jobbet trots allt men av ren nyfikenhet vill jag gärna veta.

mvh
Alice
glömde skriva att han ville ha 30 bilder istället för 25..
 

Graylingman

Aktiv medlem
Pratade med personen som vill ha fotona precis och från början hade jag satt ett pris att han fick 25 royaltyfria bilder i 1år för 5000:-, 3år 7000:- och 5år 12000...det är trots allt kommunen.
Nu sa han att han går inte med på att ha en begränsad tid och för det kunde han max ge 6000:-

Vad ska man göra? bör man släppa fotona fritt?

Jag är i behov av pengarna så jag tog jobbet trots allt men av ren nyfikenhet vill jag gärna veta.

mvh
Alice
Jag kommer förmodligen att få mothugg, men jag skulle fundera på om bilderna kan ha något värde för någon annan, dvs om jag kan sälja dem i något annat sammanhang. Om inte så skulle jag personligen släppa dem.

Fast jag skulle först försöka få ut lite mer än 6000:-
 
Jag kommer förmodligen att få mothugg, men jag skulle fundera på om bilderna kan ha något värde för någon annan, dvs om jag kan sälja dem i något annat sammanhang. Om inte så skulle jag personligen släppa dem.

Fast jag skulle först försöka få ut lite mer än 6000:-

Det med att få ut mer än 6000:- är helt kört,han går inte med på det eftersom fotografen han haft tidigare tog 7000:- och var utbildad...sen om man ska tro på det vet jag inte...
 

BeriJan

Aktiv medlem
Det har väl inte med saken att göra om den förre leverantören var utbildad eller inte. Om det är just dina bilder de vill ha så är det ditt pris som gäller men vill de inte betala mer så är det ju upp till dig att sälja eller inte sälja till det priset. Du kan ju t ex acceptera 6000 kr men då får de bara 10 bilder eller något liknande.

"Min" bensinmack tar ca 15 kr för bensinen idag men jag kanske ska säga åt dem att det var en annan mack som som sålde för 10 kr för några år sedan och att jag borde få samma pris hos "min" mack nu eller....
 

rautio

Aktiv medlem
Det med att få ut mer än 6000:- är helt kört,han går inte med på det eftersom fotografen han haft tidigare tog 7000:- och var utbildad...sen om man ska tro på det vet jag inte...
faan va jag hatar det där med "utbildad". utbildning inom foto har inte ett skvatt med kunskap och kvalitet att göra. och ja du kan tro det. branschen är full med gratisarbetare (och även högbetalda) som skapar bara skit. Men tyvärr brukar det vara lite så att (inte minst med kommuner etc.) att det kvittar vad som producers så länge det är halvgratis.

Ifall du är i början av din karriär kan det ändå vara värt att ta knäcket för att få igång det. försök ändå få in en klausul att bilderna ändast kan användas i samband med det som de är köpta för, dvs. kan inte överges eller säljas vidare till tredje part osv.
 
faan va jag hatar det där med "utbildad". utbildning inom foto har inte ett skvatt med kunskap och kvalitet att göra. och ja du kan tro det. branschen är full med gratisarbetare (och även högbetalda) som skapar bara skit. Men tyvärr brukar det vara lite så att (inte minst med kommuner etc.) att det kvittar vad som producers så länge det är halvgratis.

Ifall du är i början av din karriär kan det ändå vara värt att ta knäcket för att få igång det. försök ändå få in en klausul att bilderna ändast kan användas i samband med det som de är köpta för, dvs. kan inte överges eller säljas vidare till tredje part osv.

i avtalet kryssade jag i att han fick använda det i tre år för sånt som HAN inte kan tjäna pengar på,dvs att han fick använda det till tidningen,broschyrer och inte handdukar,koppar mm.
Inte nog med att han inte gick med på priset jag satt och ville ha fler bilder,dessutom kom det fram när jag ringde till skatteverket att de sociala avgifterna låg bara på 18,88% i mitt fall och inte 30% som han tidigare sagt till mig...så han lär väl bli lite chockad när det kommer stå i fakturan hur många procent den sociala avgiften är på...;)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
i avtalet kryssade jag i att han fick använda det i tre år för sånt som HAN inte kan tjäna pengar på,dvs att han fick använda det till tidningen,broschyrer och inte handdukar,koppar mm.

Inte nog med att han inte gick med på priset jag satt och ville ha fler bilder,dessutom kom det fram när jag ringde till skatteverket att de sociala avgifterna låg bara på 18,88% i mitt fall och inte 30% som han tidigare sagt till mig...så han lär väl bli lite chockad när det kommer stå i fakturan hur många procent den sociala avgiften är på...;)
Första stycket tycker jag du gjorde helt rätt ... bra!

Men vad de sociala avgifterna har med vad kommunen som kund ska betala fattar jag inte. Gör du uppdraget som anställd åt kommunen så att de ska betala in dina sociala avgifter?

Tyckte du skrev i första inlägget att du var nystartad och då borde du väl fakturera som företag med F-skatt och då måste du själv betala för de sociala avgifterna.
 
ANNONS