Annons

Snett skärpeplan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Basmagnus

Medlem
Jag fotade denna blomma precis med min Nikon D600 tillsammans med ett 105mm 2.8VR. Blev fundersam över skärpeplanet. Borde det inte ligga rakt över bilden? Det är ju sällan jag fotar något med så extremt kort skärpedjup så jag kanske inte sett detta på andra bilder?
 

Bilagor

keckax

Aktiv medlem
Jag fotade denna blomma precis med min Nikon D600 tillsammans med ett 105mm 2.8VR. Blev fundersam över skärpeplanet. Borde det inte ligga rakt över bilden? Det är ju sällan jag fotar något med så extremt kort skärpedjup så jag kanske inte sett detta på andra bilder?
Minsta lilla skillnad i tilt mellan fokusplan och "underlag"...
 

Basmagnus

Medlem
Ja, det borde ju vara rätt så lite som ska till när man är så nära. Jag tror jag var vid absoluta närgränsen. Bländare 7,1 = ca 0,31cm DOF
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bara ibland

Jag fotade denna blomma precis med min Nikon D600 tillsammans med ett 105mm 2.8VR. Blev fundersam över skärpeplanet. Borde det inte ligga rakt över bilden? Det är ju sällan jag fotar något med så extremt kort skärpedjup så jag kanske inte sett detta på andra bilder?
Skärpeplanet går inte rakt över bilden utan parallellt med sensorn, Vid stora avbildningsskalor och stora bländaröppningar kan det räcka med att ett plant objekt bara ligger någon grad från 90 grader mot strålgången för att det ska bli suddigt någonstans. Prova att ta närbilder av t.ex. fjärilar och försök få hela vingarna skarpa så inser du snabbt.
 
ANNONS