Annons

Upphovs/bildrätt 72 år gammalt negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emaks

Aktiv medlem
Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att visa denna och ytterligare några bilder med kända skådespelare/artister, som jag köpt negativen till, på utställning. Tänker då inte kopiera rakt av utan förmodligen lithkopiera dom, vilket kommer göra dom till bilder av en helt annan karaktär. Fem av de andra negativen har jag dock köpt copyrighten för, så där kan det knappast råda något tvivel om rättigheten att både visa offentligt och sälja bilderna? Har även två negativ, också dom med stjärnskådespelare (från 1931 och 1952) som liksom detta är lite tveksamt om jag får visa bilder offentligt från.
 

Emaks

Aktiv medlem
En annan fråga att besvara är, om copyrighten innehas av ett filmbolag/företag och inte en fysisk person. Vad gäller då? 70 år efter fotografens död då också? Och om bolaget haft rättigheterna från första början, och det inte finns uppgifter om vem som fotograferat?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vem som eventuellt köpt rättigheter av fotograf ska inte spela någon roll för skyddstiden.

Är fotografen okänd gäller, såvitt jag vet, 70 år efter fotodatum.
 

Emaks

Aktiv medlem
Har nu hittat filmen "Adam had four sons" från 1941, som bilden är tagen vid. Har kollat så mycket jag hittat om denna film vad gäller rollistor och uppgifter om vilka som stod för de övriga funktionerna, men ingenstans finns uppgifter om vem eller vilka som var stillbildsfotografer vid inspelningarna. Däremot har jag hittat andra bilder från denna film, likadant märkta med copyright c. p corp. och ett nummer med två siffror på båda sidan om bindestrecket. Vid dessa uppges att fotografen är okänd. Vågar man därmed anta att det inte finns några uppgifter om stillbildsfotografer för denna film? I så fall skulle upphovsrätten ha gått ut enligt svensk lag då bilden togs för 73 år sedan.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du kanske ska forska lite till efter upphovsman, t ex genom att mejla filmbolaget.

Annars kan man nog lita på följande, som är PRVs tolkning av upphovsrättslagen:

"Skyddstid
Även efter en upphovsmans död är verket skyddat. Skyddet gäller i 70 år efter året för upphovsmannens död. Om flera upphovsmän har skapat verket gäller skyddet från den sist avlidne upphovsmannens död.
Är upphovsmannen okänd gäller skyddet i 70 år från verkets offentliggörande. Är denna tidpunkt okänd varar upphovsrätten i 70 år från verkets skapande. Skyddstiden kan inte förlängas."
 

Emaks

Aktiv medlem
Columbia Pictures finns inte längre. Det är uppköpt av Sony Entertainment och jag tror att hela deras bildarkiv har sålts ut. Troligen därför som jag kunnat köpa det här negativet. Men dom kan givetvis ha kvar något uppgift, som förtäljer om vem som fotograferat just den här bilden? Annars kanske U.S Copyright Office har något registrerat, jag har ju numret på negativet och filmbolaget.

När och om bilden offentliggjorts vet jag inte? Kan vara så att den aldrig visats förut eftersom firman jag köpt den av verkar ha köpt in en stor del av deras bildarkiv.
 

stefohl

Aktiv medlem
Columbia Pictures finns inte längre. Det är uppköpt av Sony Entertainment och jag tror att hela deras bildarkiv har sålts ut. Troligen därför som jag kunnat köpa det här negativet. Men dom kan givetvis ha kvar något uppgift, som förtäljer om vem som fotograferat just den här bilden? Annars kanske U.S Copyright Office har något registrerat, jag har ju numret på negativet och filmbolaget.

När och om bilden offentliggjorts vet jag inte? Kan vara så att den aldrig visats förut eftersom firman jag köpt den av verkar ha köpt in en stor del av deras bildarkiv.
Det värsta som kan hända är att en upphovsman dyker upp och kan visa att denne har rättigheterna till bilden. Då kan denne få ersättning för den användning du har haft av bilden, men inte få ut något skadestånd om det kan anses att du har gjort rimliga ansträngningar för att hitta upphovsmannen.
 
ANNONS