Annons

Testbilder Nikon 300/4E PF VR

Produkter
(logga in för att koppla)

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jag har testat för min egen skull hur det nya 300/4.0 uppträder mot andra av mina Nikon objektiv
Nikon 300/4.0 är en liten glugg som är mycket lätt att ta med.
Storleken påminner om Nikon 24-70 eller min Canon 135/2,0
Idag var vädret bra här i Lund så jag körde några testbilder med min senaste 80-400 inställd på 300mm och det nya 300/4,0 samt en gammal trotjänare 300/2,8 VR
Zoomen är absolut sämst, det nya lilla , lätta 300/4 gav det betydligt större 300/2,8 en match men fortfarande är den större gluggen lite bättre, vad annat var att vänta , kamera d810 36Mp
Bild 1 storlek mellan 300/2,8 och det senaste 300/4 från Nikon, taget med iPhone
bild 2 skillnaden i mitt upplösning mellan 80-400 , det nya 300/4 och bl 4.0 och till höger 300/2,8 bl 4.0
bild 3 . skillnaden i kant upplösning 80-400, nya 300/4 och till höger 300/2,8 och bl 4.0
bild 4 visar skillnaden mellan 300/4 och 300/2,8
 

Bilagor

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
420mm = 300/4,0 med konverter=bl 5,6
alla 300/4,0 gluggarna som kom till Sverige såldes slut direkt, jag förstår varför, aldrig har ett 300mm varit så litet, lätt och bra
 

Bilagor

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag har testat för min egen skull hur det nya 300/4.0 uppträder mot andra av mina Nikon objektiv
Nikon 300/4.0 är en liten glugg som är mycket lätt att ta med.
Storleken påminner om Nikon 24-70 eller min Canon 135/2,0
Idag var vädret bra här i Lund så jag körde några testbilder med min senaste 80-400 inställd på 300mm och det nya 300/4,0 samt en gammal trotjänare 300/2,8 VR
Zoomen är absolut sämst, det nya lilla , lätta 300/4 gav det betydligt större 300/2,8 en match men fortfarande är den större gluggen lite bättre, vad annat var att vänta , kamera d810 36Mp
Bild 1 storlek mellan 300/2,8 och det senaste 300/4 från Nikon, taget med iPhone
bild 2 skillnaden i mitt upplösning mellan 80-400 , det nya 300/4 och bl 4.0 och till höger 300/2,8 bl 4.0
bild 3 . skillnaden i kant upplösning 80-400, nya 300/4 och till höger 300/2,8 och bl 4.0
bild 4 visar skillnaden mellan 300/4 och 300/2,8
Intressant...tack för inlägget. Jag antar att det finns en skillnad i prestanda som t ex snabbhet i AF....
 

Kiboko

Aktiv medlem
Tack för info/testet.

Lägg in detta i recensioner här på Fotosidan också, så är det lättare att hitta när någon funderar på Nikon 300mm f4.

/Jonas
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
nya Nikon 300/4.0 objektivet är slutsålt i Sverige pga att tidningsredaktioner mfl har upptäckt en arbetsmiljö aspekt, det nya objektivet är lätt och litet och förhindrar arbetsskador/belastningsskador i axlar och rygg som kan uppstå med tyngre objektiv, och du läser detta först här på fotosidan.
Kudos Nikon
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Väldigt mycket lovord i recensionen.Vr på över 4 steg, lätt och kompakt och bra skärpa! Två saker som nämndes i förbigående var dels långsam autofokus och dels att det till stor del är gjort i plast. Frågan är hur hållbart det är mot småsmällar etc.
Vore intressant att se en test tillsammans med en TC och hur det är jämfört med gamla 300/4. Och hur stor är variationen mellan olika exemplar. Att det är gjort i Kina behöver ju inte vara negativt, 105-markrot görs ju där sedan några år. Även dyrare hus tillverkas ju numera utanför Japan (810-an är väl Thailändsk?) så frågan är väl hur snart hela produktionen flyttar till andra asiatiska länder. Hur som helst ett av de mest spännande objektiven på länge. Hoppas den finns i butik igen innan sommaren.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Det lilla 300/4 är inte lika skarpt som 300/2,8 som är extremt skarpt och bra, tillsammans med 200/2,0 och 400/2,8 , men för sport etc så duger det mer än väl, jag tror vi får se flera objektiv byggda på samma sätt i framtiden, sparar både rygg och axlar

300/2,8 och moire , vilket betyder att detta objektiv kan återge betydligt högre upplösning på f-2,8 än 36Mp
 

Bilagor

Senast ändrad:

Joakim.e

Aktiv medlem
Det lilla 300/4 är inte lika skarpt som 300/2,8 som är extremt skarpt och bra, tillsammans med 200/2,0 och 400/2,8 , men för sport etc så duger det mer än väl, jag tror vi får se flera objektiv byggda på samma sätt i framtiden, sparar både rygg och axlar
Frågan är om det lilla 300/4 VR är lika skarpt som gamla 300/4 AF-S som ju är väldigt skarpt, nästan som 300/2.8.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jag har tillgång till det objektivet i morgon , skall kolla och jämföra, du har ingen VR på det äldre 300/4.0 och det är inte lika skarpt som 300/2,8
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag har tillgång till det objektivet i morgon , skall kolla och jämföra, du har ingen VR på det äldre 300/4.0 och det är inte lika skarpt som 300/2,8
Nej bara VR i sig gör det värt att uppgradera. Jag har också den gamla 300/4 sedan 6 år. Försökte då "vänta ut" ett uppgraderat 300 med VR som redan då sades vara på gång. Ångrar inte det köpet, den har tjänat sitt syfte vä i alla år och är lättvikt jmf med 300/2.8 men dubbelt så tung som den nya. Bara den nya inte är sämre i skärpa med 1.4 TC på så är det köpläge! Autofokusen kan knappast vara långsammare då 300 med konverter är rätt slö (på en D300 i alla fall, nog betydligt snabbare på en D810).
Toppen om du har tid/möjlighet till att testa!
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Såg först nu din bild på duvan ovan (sämre översikt på surfplatta:) fruktansvärt bra skärpa på duvan på 2.8-n. Men, ngt OT, hur funkar det med att behandla D810 moire i LR/photoshop? Blir du av med det tillräckligt bra för att inte störa i praktiken?
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
dessa linjefrekvenser och moire ser du inte i en normal bildstorlek.risken för synlig moire som måste plockas bort för den stör är mycket liten med 36Mp, än mindre blir den i nästa upplösningssteg 50Mp
risken för synlig moire är större med en kamera med lägre upplösning och beroende på hur aa-filtret är utformat
 

beetle

Aktiv medlem
Hur står sig gamla gamla Nikkor AF ED 300/4 i jämförelsen med dom som dryftas i den här tråden?
 

keckax

Aktiv medlem
Hej Micke! Jag är sannerligen lite konfunderad av din jämförelse mellan de tre i bilden på takpannorna. 80-400 ser onekligen dålig ut i jämförelse. Hur tycker du den fungerar i vardagen. Känns den oskarp i längsta läget, eller låter jag mig luras av förstoringsgraden?

/K
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Som med allting annat, man upplever något som bra tills man jämför, en egens bil anses som tyst tills man åker i en tystare bil osv
80-400 är en bra zoom, lätt att ha hängandes över axeln med bra omfång men i jämförelse står den sig slätt mot tex ett fast 300 vilket kan ses i mina jämförelsebilder men jag har fångat många bra bilder med zoomen och på till exempel min hund som jag fick i 60 års present för att varva ner
zoomen hänger med dagligen
 

Bilagor

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jag blev lite förvånad över zoomen 80-400 och 300mm resultat i jämförelse med 300/4.0 och 300/2,8, objektivet har för någon månad sedan varit uppe hos Nikon för rengöring och får åka tillbaka till Nikon igen
Jag gjorde om testen med ett nytt exemplar av 80-400 och detta ex gav betydligt bättre kantåtergivning, dock ej lika bra som de andra två
 

Bilagor

ANNONS