Annons

Batterier till Fuji; NP-W126

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Spegellösa kameror drar ju tyvärr massor med mer batteri än DSLR:er. Tänkte skaffa ett par extra till min X-E1 som verkar ha samma batterityp som övriga av Fujis X-serie; NP-W126.

Någon som haft goda resultat med tredjepartstillverkare, eller är det endast original som gäller?

Kikade på CD.ON och de verkar sälja ifrån två tillverkare; Jupio och JCC.

Någon som testat dessa med gott resultat?

http://cdon.se/accessoarer/batteri-fujifilm-np-w126-p34885188

http://cdon.se/hemelektronik/jupio-kamerabatteri-motsvarar-fujifilm-finepix-np-w126-1260-mah-p30532202
 

gedjan

Aktiv medlem
Spegellösa kameror drar ju tyvärr massor med mer batteri än DSLR:er. Tänkte skaffa ett par extra till min X-E1 som verkar ha samma batterityp som övriga av Fujis X-serie; NP-W126.

Någon som haft goda resultat med tredjepartstillverkare, eller är det endast original som gäller?

Kikade på CD.ON och de verkar sälja ifrån två tillverkare; Jupio och JCC.

Någon som testat dessa med gott resultat?

http://cdon.se/accessoarer/batteri-fujifilm-np-w126-p34885188

http://cdon.se/hemelektronik/jupio-kamerabatteri-motsvarar-fujifilm-finepix-np-w126-1260-mah-p30532202
Varför inte köpa från e-bay, betydligt billigare?!
http://www.ebay.com/itm/7-2V-1260mAh-Li-ion-Battery-for-Fujifilm-Fuji-NP-W126-NPW126-BC-W126-BCW126-/400596486092?hash=item5d456947cc:g:Op0AAOSwg3FUjPPf
 

SallyIV

Aktiv medlem
Dött NP-95

God kväll!

Ett batteri till X100S visar 0 Volt, laddaren blinkar grön.

Ett Fuji original - text på japanska(?), så jag kan inte gissa ålder.

Annan som har batteritorsk?

J!
 

ajoe

Aktiv medlem
Texten på Fujirumors och kommentarerna till den utelämnar ju åtskilligt. Det borde finnas övertemperaturskydd i batteriet, men skydd mot över/underladdning borde ju ligga i laddare resp kamera.

Jag har svårt att tro att det sitter just så mycket mer i batteriet än en säkring och två litiumceller.

Jag ska cykla ett batteri med Fujiladdaren tills det är fullt och ladda ur det i kameran tills den signalerar tomt och dokumentera ström/spänning så jag vet hur laddaren är dimensionerad och då borde jag kunna mäta kapacitet hos original och Jupio.
 

Googleye

Aktiv medlem
Köper alltid original, skulle något gå fel är det surt att förstöra sin dyra kamera för att spara några lappar på batterier. Värt att tänka på tycker jag. Men ja det vore ju trevligt om de inte kostade löjligt mycket
 

ajoe

Aktiv medlem
...skulle något gå fel är det surt att förstöra sin dyra kamera...
Någon skrev också att ett batteri "svällde" så att det var svårt att få ur kameran. Men varken Fuji eller Jupio tillverkar ju Litiumceller och man kan tänka att det mer hamnar på en "systemansvarsnivå" och givetvis också en garantifråga.

Jag skulle gärna göra en "dissektion" om någon har havererade batterier.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Någon skrev också att ett batteri "svällde" så att det var svårt att få ur kameran. Men varken Fuji eller Jupio tillverkar ju Litiumceller och man kan tänka att det mer hamnar på en "systemansvarsnivå" och givetvis också en garantifråga.

Jag skulle gärna göra en "dissektion" om någon har havererade batterier.
Mmm, återkommer!

Satt det andra Fuji original på laddning nu.

Laddaren ger ca 4,5 Volt.

Googlade:
http://diglloyd.com/blog/2014/20140830_1940-FujifilmX100-wont-charge.html

Återkommer!

-J!
 

ajoe

Aktiv medlem
Nu har jag tittat litet på detta.

Batterierna och laddaren har fyra anslutningar, märkta -, S, T och +.

Min X-E2 har bara anslutningar för - och +.

Mäter jag på ett fulladdat batteri (Jupio och Fuji) så har det en polspänning av 8,28 - 8,30 V. Det ligger 100 kohm mellan - och S samt 10 kohm mellan - och T. Håller man batteriet i handen en stund så sjunker det senare värdet sakta och jag menar att det sannolikt ligger ett 10 kohm NTC-motstånd där som temperatursensor.

Vad som finns innanför anslutningen S vet jag inte.

Tittar jag på spänningssatt laddare utan anslutet batteri så ligger det ca +2,3 V på S jämfört med - och ca + 5 V på T samt ingenting på +.

Det är ju ganska simpelt att mäta på dessa fyra terminaler och just nu är samtliga tre batterier jag har knökfulla, men jag ska medvetet köra slut på ett av dem och se exakt vad laddaren gör.

Rimligen så matar inte laddaren på ström förrän lämpliga villkor är uppfyllda.

Någon annan elektroniksnubbe här som har intresse för detta? Jag har inte hittat något vettigt på google, men om vi som är intresserade hjälps åẗ så borde vi ju kunna förstå hur Fuji har tänkt.

Troligen så köper kameratillverkarna batteri/strömförsörjningslösningarna och det är ganska troligt att andra kameratillverkare gör ungefär likadant och det skulle kunna vara bra även att inhämta upplysningar s a s "över gränserna"-

Återkommer...
 

Bilagor

Sabud

Aktiv medlem
Hittar jag inga `billiga´ original på ebay brukar jag köpa piratbatterier men inte de billigaste.

Köpte för 2½ år sedan 5 stycken till min X-T1 att användas på mina fjällvandringar som brukar vara 7-10 dagar. Dessa pirater väger på grammet som originalen och är mycket snyggare i utförandet. Originalbatteriet är insjunket (konkavt) på sidorna medan piraterna är perfekta. Vidare verkar de ha identisk kapacitet.

Brukar dock inte köpa pirat till mina dyrare kameror.
 

Bilagor

ajoe

Aktiv medlem
Tack! Men så där i största allmänhet är jag sådär tråkigt ingenjörsskeptisk.

Det finns egentligen ingen självklar anledning att sambandet mellan kvalitet och pris skulle vara särskilt linjärt, det finns möjligheter att dyra batterier kan vara dåliga (jfr Boeing Dreamliner eller nu senast Samsung) liksom att billiga kan vara helt identiska med original Fuji (eller vilket fabrikat det nu är).

Det enda man kan ana är att billigast knappast är bra. Helst skulle man vilja att det omvända också rådde, dvs att dyrt inte är dåligt.

Det förra gäller troligen i större utsträckning än det andra.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag fick liv i mitt 0-voltsbatteri, ca 3,6 Volt, igår. Får se hur länge det funkar. Annnars blir det sänt till dissektion!

Laddaren har på NP-5 (X100) 3 pinnar för - / T / +. Mellan - och T var det ca 1,2 och mellan T och +var det ca 2,4. Batteriet har ingen spänning annat än mellan - och +...


Jag har beställt från Teknikproffset, 71:- för en NP-95-klon med samma kapacitet i specen (hmm) (mAh), skall bli kul att se och kolla hur vikten är mot Fuji's NP-95.

För NP-126 är oftast klonerna en 10% lägre i uppgiven kapacitet.

Återkommer!

.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ja, originalet som strulade hade 3,33 Volt och fick nog bara i sig 10 mAh, kameran startade och dog på 3 sekunder. Så det batteriet är till dissektion...

Mina snorbilliga kom idag, 3,8 Volt obelastat. Skall ut och prova antal bilder.

-J!
 

SallyIV

Aktiv medlem
Original NP-95 litet isärplockat.

Det är märkt på plåten 3,7 V, medan yttre märkning säger 3,6V.
Det finns en del IC-kretsar, i serie med + - polen.
Säkring? Spänningsregulator/-vakt vid laddning och drift? Temperaturavkännare?

Man undrar ju vad de billiga har.... Det kan ju vara så illa att de bara är ett osäkrat batteri, visserligen max 3,8 V men 1 800 mAh är ju en urladdning (inre motstånd i batteriet bortsett från) på uppemot 0,5 A. Det kokar nog en Fuji X100...

Det är kanske värt att offra 71:- på en dissektion? Bidrag emottages ;-)


-J!
 

Bilagor

ANNONS