Annons

Ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Hittar inte svaret på nedan men hänvisa gärna om ni känner igen frågan:

För det första, på jobbet byter jag dator och uppgraderar stup i ett, vi kör PC. Hemma köpte jag en iMAC för 7 år sedan, den bara tuffar o går, uppgraderingar är gratis, den bästa och billigaste dator jag haft! Så det blir en ny iMAC när det är dags.... (så behöver ni inte försöka övertyga mej om annat...)

Det jag har är en iMAC 21,5" media 2010
3,2 MHz IntelCore 3
4 GB 1333 Mhz DDR3
ATI Radeon HD 5670 512 MB

Jag är amatörfotograf och kör LR CC.

OM jag nu skall byta till något så att jag får märkbart bättre prestanda utan att jag får leva på blodpudding, vad är då en balanserad lösning?

L
 

Szajda

Aktiv medlem
Måste det vara mac eller PC med Windows ? En annan fråga är vilken budget har du för ny dator?
 

martinot

Aktiv medlem
Hittar inte svaret på nedan men hänvisa gärna om ni känner igen frågan:

För det första, på jobbet byter jag dator och uppgraderar stup i ett, vi kör PC. Hemma köpte jag en iMAC för 7 år sedan, den bara tuffar o går, uppgraderingar är gratis, den bästa och billigaste dator jag haft!
Om den fungerar så fint är mitt råd att helt enkelt fortsätta köra på den. Finns ingen orsak att köpa nytt och byta ut "bara för att".
 

martinot

Aktiv medlem
Byte gör jag bara om jag kan vinna något, den nuvarande funkar bra så inget skäl att byta om det inte blir snabbare, bättre, eller liknande
Du kan i princip alltid köpa snabbare och bättre saker, oavsett om bilar eller datorer (till en viss praktisk övre gräns, men den ligger ändå så väldigt långt upp att du troligen inte vill betala i närheten så mycket).

Så: Ja, du kan helt garanterat få bättre och snabbare grejer för mer pengar och med utbyte till nyare mer högpresterande produkter.

Behöver du det, eller är du nöjd med det som du redan har?

Det kan nog bara du själv svara på.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag skulle testa med att sätta in mer ram-minne, det påverkar prestandan direkt. Är det en 64-bitar dator? I så fall prova med 16 GB ram. Det är den billigaste uppgraderingen du kan göra, vilket också passar PS/LR perfekt.

Även sätta in en SSD hårddisk, kanske 500 GB?

/Ulf
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Jag skulle testa med att sätta in mer ram-minne, det påverkar prestandan direkt. Är det en 64-bitar dator? I så fall prova med 16 GB ram. Det är den billigaste uppgraderingen du kan göra, vilket också passar PS/LR perfekt.

Även sätta in en SSD hårddisk, kanske 500 GB?

/Ulf
Se där ett konkret tips. RAMbyte verkar hyfsat lätt och en måttlig investering! Hur tar jag reda på om det är en 64-bitar jag har?

Med SSD menar du att jag byter interna disken eller köper extern och kompletterar med?


Tack/L
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Se där ett konkret tips. RAMbyte verkar hyfsat lätt och en måttlig investering! Hur tar jag reda på om det är en 64-bitar jag har?

Med SSD menar du att jag byter interna disken eller köper extern och kompletterar med?


Tack/L
Tjena :)

Menar, ta bord HDD-disken i datorn och sätt in en SSD, jag rekommenderar 500 GB, tex Samsung EVO som är väldigt prisvärda och stabila. Det är kanon när du jobbar med stora bildfiler och vid uppstarter.

Var har du för operativsystem? Är inte så hemma på Mac. Kolla vilket system du har och googla på det. 32-bitarsystem är en flaskhals och stödjer inte lika mycket RAM. I övrigt tycker jag datorn räcker långt för bild :)

Tycker 4 GB RAM känns otidsenligt för bildredigering och minne är förhållandevis billigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Var svårt att de tips till någon som är helt nöjd, och inte har några ytterligare krav! :D

Däremot, om man upplever att det går för långsamt, och inte vill kosta på sig en ny dator så är alltid mitt recept precis detta som Abe är inne på.

Byt ut mekanisk långsam disk till en snabb SSD, och utöka med mer RAM-minne.

Har uppgraderat massor av datorer på det sättet genom tiderna.

Finns fö. massor av trådar om detta här på Fs om man söker lite (bara som ett litet tips).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Var svårt att de tips till någon som är helt nöjd, och inte har några ytterligare krav! :D

Däremot, om man upplever att det går för långsamt, och inte vill kosta på sig en ny dator så är alltid mitt recept precis detta som Abe är inne på.

Byt ut mekanisk långsam disk till en snabb SSD, och utöka med mer RAM-minne.

Har uppgraderat massor av datorer på det sättet genom tiderna.

Finns fö. massor av trådar om detta här på Fs om man söker lite (bara som ett litet tips).
Precis, det är ju den rundan man gör :) På med mer RAM, dom nya SSD-diskarna och kanske ett bättre grafikkort om man kör med stationär.

Tycker datorerna har lång livslängd idag, 64-bitarssytemet var ett lyft, genom att det stödjer mer ramminne. Har man det och en hyfsad processor så räcker det långt.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Tjena :)

Menar, ta bord HDD-disken i datorn och sätt in en SSD, jag rekommenderar 500 GB, tex Samsung EVO som är väldigt prisvärda och stabila. Det är kanon när du jobbar med stora bildfiler och vid uppstarter.

Var har du för operativsystem? Är inte så hemma på Mac. Kolla vilket system du har och googla på det. 32-bitarsystem är en flaskhals och stödjer inte lika mycket RAM. I övrigt tycker jag datorn räcker långt för bild :)

Tycker 4 GB RAM känns otidsenligt för bildredigering och minne är förhållandevis billigt.
Tack, skall kolla på bitarna. Ja datorn är 7 år och idag hade jag klämt till med mer minne, helt klart.

Vad jag är ute efter är att snabba upp LR
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Var svårt att de tips till någon som är helt nöjd, och inte har några ytterligare krav! :D

Däremot, om man upplever att det går för långsamt, och inte vill kosta på sig en ny dator så är alltid mitt recept precis detta som Abe är inne på.

Byt ut mekanisk långsam disk till en snabb SSD, och utöka med mer RAM-minne.

Har uppgraderat massor av datorer på det sättet genom tiderna.

Finns fö. massor av trådar om detta här på Fs om man söker lite (bara som ett litet tips).

Tack

Det där med SSD tilltalar mig, gillar inte mekanik, men fler här på FS påstår att tillförlitligheten är dålig?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack

Det där med SSD tilltalar mig, gillar inte mekanik, men fler här på FS påstår att tillförlitligheten är dålig?

Ett tips. Om du kör med SSD, vilket är suveränt att jobba emot. Så kan du ha en stor mekanisk disk. Där du lägger en backup med kopior på originalbilderna och kopia på katalogen i LR.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack

Det där med SSD tilltalar mig, gillar inte mekanik, men fler här på FS påstår att tillförlitligheten är dålig?
Har ingen statistik, men har kört med SSD sedan min första jag skaffade 2009 (Intel), och sedan någon mer Intel, för att sedan kört med en 5-6 olika Samsung EVO sedan dess.

Har inte haft en enda SSD som rasat eller gått sönder, men däremot så vet jag att vissa styrkretsar i vissa modeller av SSD:er som har haft vissa buggar/defekter i mjukvaran (har dock klarat mig utan problem).

Mekaniska diskar har jag säkert haft ett 10-tal som rasat bara för mig både privat hemma och i jobb (iofs. under en period på de senaste 30+ åren).

Nu är det lite orättvist att jämföra 30 år vs. 8 år, men hitintills så står det 10-0 till mekanisk vs. SSD som rasat/fallerat.

Sedan så har SSD:er en begränsad mängd skrivningar som kan göras till varje cell (men beror på om hur många spänningsnivåer man lagrar i varje cell, som tex. TLC vs MLC). Men även detta hanteras normalt av mjukvaran i kontrollerkretsarna i SSD:erna, så det är inget jag normalt oroar mig för.

Oavsett SSD eller mekanisk disk så bör man alltid ha backuper på andra media och andra platser.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Din iMac har 64-bitars arkitektur och stöder upp till 16GB RAM (2 x 8 GB i stället för de 2 x 2 GB som sitter i nu). http://www.everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-faq/imac-intel-aluminum-21.5-inch-27-inch-how-to-upgrade-memory.html

Det borde också gå att sätta i en SSD i den som gör stor skillnad för mycket mindre pengar än att köpa ny dator.

Enda problemet är väl kanske att hitta billiga minneskapsyler av rätt typ.

Tack! Nu skall jag leta efter bra extraminne att plugga in
 

reboot81

Aktiv medlem
2x8GB finner du för en tusenlapp här.

Hur du byter ut dina 2:eek:r står här.

Jag kör själv en iMac av samma årsmodell, men med SSD. En 500GB finner du för 1700kr.

Vill nog påstå att du ska byta ut din mekaniska disk till SSD innan du stoppar i mer RAM.

Bytet är lite pilligt, och om du inte gör det själv kostar det lite. Det finns stora SSD:er, men då kostar de. Vanligt är att man byter sin interna disk mot en SSD av mindre storlek, och då behöver komplettera med en extern disk.

Mitt råd är att kika på guiden "Dual hard drive" på ifixit.com. Det innebär att du ersätter DVD-spelaren mot en SSD, och behåller den mekaniska disken som intern lagringsdisk. På SSD:n installerar man macOS och sina program.

(F.ö. ser jag inte varför man ska ta upp backup-frågor i varenda tråd, TS har ej ställt någon fråga om detta).
 
ANNONS