Annons

Färg fastnar inte på bild. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusK

Medlem
Hej!

Jag har ett problem då jag fotar smink och vissa färger helt enkelt inte vill fastna ordentligt på bilden, vilket gör mig smått galen.
Kameran jag använder mig av är en Sony A7RII med ett 2.8/90 Macroobjektiv.

Det jag försöker fota är en sorts smink som kallas duochrome. Det är en basfärg som får en annan färg där ljuset reflekteras som mest. Problemet är bara att när jag fotar så vill endast basfärgen fastna ordentligt på bilden.
Sminkningen på modellen blir alltså inte alls lika häftig på bild som på riktigt när jag fotar.

Jag har ett foto att visa från en annan person som visar hur sminket ser ut i verkligheten. Och sedan ett foto som jag fotat snabbt för att visa så att ni förstår vad jag menar.

Man ser färgerna bättre när det ej är något fokus, men när kameran hittar fokus på färgerna så stendör färgerna.

Jag har provat att ändra ljus, ljuskälla, ändrat ISO, skärpedjup, slutartid, ändrat kelvin, dragit färgerna i kameran åt olika håll.

Vad mer kan man ändra för att få kameran att fånga dessa färgerna?

Tack på förhand!
 

Bilagor

LinusK

Medlem
Jag har provat att fota med Spotlight, lampa från mobilkamera osv. Jag kan få med endel glitter men ej den andra duochroma färgen. Enda sättet för mig att få med färgerna är om jag drar ner ISO waaaaay to much så att det nästan är svart runt färgerna.
 

Erik X

Aktiv medlem
.. Enda sättet för mig att få med färgerna är om jag drar ner ISO waaaaay to much så att det nästan är svart runt färgerna.
Du menar att du måste underexponera? Lågt ISO är alltid bra för då ökar dynamikområdet dvs du får fler bitars upplösning på varje färgkanal. Eftersom detta ser ut som stillasittande motiv så borde lågt ISO/lång tid fungera.
Jag skulle nog misstänka att 'glitterpunkterna' är överexponerade så att flera färgkanaler slår i botten. Då försvinner färginformationen.. Att det blir bättre om du minskar exponeringen stämmer med vad man kan förvänta sig då.. När skärpan låser så borde skillnaden mellan glitterpunkter och omgivning öka dvs ökad risk för överexponering. Prova att 'pixelpeepa' i glitterpunkterna och titta om någon färgkanal har bottnat. HDR skulle kunna hjälpa isåfall. Softbox på ljuskällan borde vara värt att testa också

På mitt förra jobb använde vi mikroskop för att inspektera kretskort, ett typiskt problem var att kameran överexponerade där belysningen reflekterades mot blanka metallytor. Det löser man genom att sätta ett polarisationsfilter på ringbelysningen och ett annat på objektivet. Sen vrider man det ena pol-filtret och kan hitta en punkt där reflexerna släcks ut lagom mycket. Har ingen aning om hur det skulle fungera här men om du råkar ha ett par pol-filter så kan du ju prova. Ett på belysningen och ett på objektivet.

En tanke till: 'Duochrome' bygger förmodligen på 'strukturfärg' dvs ljusinterferens i ett mikroskopiskt mönster. Skulle det kunna bli någon slags interferens med sensorns upplösning? Har du provat att fota på längre avstånd?
 
Senast ändrad:

hne

Aktiv medlem
Hur långt bort har du ljuskällan? I vilken vinkel har du ljuskällan? I bilden du bifogat som du säger visst rätt är ljuset i stort sett parallellt med kameran. I bilden du menar visar fel är ljuskällan mjuk och lyser nerifrån högra sidan.
 

LinusK

Medlem
l. Eftersom detta ser ut som stillasittande motiv så borde lågt ISO/lång tid fungera.
Jag skulle nog misstänka att 'glitterpunkterna' är överexponerade så att flera färgkanaler slår i botten. Då försvinner färginformationen.. Att det blir bättre om du minskar exponeringen stämmer med vad man kan förvänta sig då.. När skärpan låser så borde skillnaden mellan glitterpunkter och omgivning öka dvs ökad risk för överexponering. Prova att 'pixelpeepa' i glitterpunkterna och titta om någon färgkanal har bottnat. HDR skulle kunna hjälpa isåfall. Softbox på ljuskällan borde vara värt att testa också


En tanke till: 'Duochrome' bygger förmodligen på 'strukturfärg' dvs ljusinterferens i ett mikroskopiskt mönster. Skulle det kunna bli någon slags interferens med sensorns upplösning? Har du provat att fota på längre avstånd?
Det konstiga är att det rätta fotot jag bifogat har fotats i ljus belysning och är inte alls underexponerat, Medans jag måst fota i ett nästan mörkt rum innan färgerna ens börjar komma fram lite. Då är fotot i princip svart och så kan man aldrig fota på en modell där allt ska vara ljust och fint med fokus på sminket.

Jag har provat att fota med alla möjliga sorters slutartider och vinklar men kameran vill verkligen inte fånga upp färgerna som man ser med ögat. Jag provade att fota med min gamla Sony Xperia och den klarar till och med att fånga upp färgerna mycket bättre.

Det borde vara något konstigt i stil med det sista som du nämner. Jag kan även nämna att dom flesta kunder som köpt denna produkt och lagt upp i sociala medier också har problem med att få rätt färger. Den enda jag sett som fått till det är tjejen som fotat den bifogade bilden. Hon fångar upp det i både bild och film. Kan det vara så illa att kameran helt enkelt inte kan hantera dom duochroma färgerna?
 

LinusK

Medlem
Hur långt bort har du ljuskällan? I vilken vinkel har du ljuskällan? I bilden du bifogat som du säger visst rätt är ljuset i stort sett parallellt med kameran. I bilden du menar visar fel är ljuskällan mjuk och lyser nerifrån högra sidan.
Jag har testat med ljuset från 15cm till 3 meter ifrån och 198 olika vinklar. Det mitt öga ser i just dessa färger fastnar inte på bilden. Det retlig är ju att jag sett någon annan klara det. Eller så är det bara tur att just den kameran klarar det ;)
 

hne

Aktiv medlem
Du skriver att du provat både lampa från mobilkamera och spotlight. Om ErikX har rätt i att färgerna kommer från interferens kan effekten vara väldigt beroende av belysningens emissionsspektrum (fenomenet används till att separera bild för höger och vänster öga vid 3D-film på bio). Vilka typer av ljuskällor har du använt förutom LED (som ofta har väldigt dålig CRI)? Lysrör är också oftast dåliga. Glödljus, halogen och blixtrör är bättre.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det skulle också kunna vara så att bilden som visar rätt färger är förbättrad i photoshop, just för att visa rätt färger.
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag tänka på billack eller foliering som ändra färg beroende på blickvinkeln. På en plan yta ser du effekten bara om objektet (bilen), ljuskällan eller du själv rör dig, man ser det alltså inte i en stillbild som kameran tar. Om du vill ser båda färg samtidigt måste ytan vara mycket böjd så att de bildas många reflektionsplan. Man kan tar två foton, där motivet blir belyst från olika håll. Dessa foton kombineras sedan i Photoshop. Det blir bara lite krånglig med ett rörlig motiv ;-)
 

LinusK

Medlem
Jag tänka på billack eller foliering som ändra färg beroende på blickvinkeln. På en plan yta ser du effekten bara om objektet (bilen), ljuskällan eller du själv rör dig, man ser det alltså inte i en stillbild som kameran tar. Om du vill ser båda färg samtidigt måste ytan vara mycket böjd så att de bildas många reflektionsplan. Man kan tar två foton, där motivet blir belyst från olika håll. Dessa foton kombineras sedan i Photoshop. Det blir bara lite krånglig med ett rörlig motiv ;-)
Ja det fungerar ungefär som en billack som ändrar färg beroende på betraktningsvinkeln. Jag har provat att fota med väldigt rundade ytor. Jag ser färgerna klart och tydligt med ögat, men sen när jag fotar från exakt samma vinkel så dör färgerna 90% och grundfärgen som är tråkig tar över.
 

LinusK

Medlem
Du skriver att du provat både lampa från mobilkamera och spotlight. Om ErikX har rätt i att färgerna kommer från interferens kan effekten vara väldigt beroende av belysningens emissionsspektrum (fenomenet används till att separera bild för höger och vänster öga vid 3D-film på bio). Vilka typer av ljuskällor har du använt förutom LED (som ofta har väldigt dålig CRI)? Lysrör är också oftast dåliga. Glödljus, halogen och blixtrör är bättre.

Jag har provat med softbox, med och utan den vita duken. Jag har provat olika Led med olika kelvin. Det underliga är ju att min Sony Experia med skräpkamera klarar av att fånga upp färgerna till 80% under exakt samma ljus.
Det borde ju då inte vara ljuset utan något i kameran?
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag har provat med softbox, med och utan den vita duken. Jag har provat olika Led med olika kelvin. Det underliga är ju att min Sony Experia med skräpkamera klarar av att fånga upp färgerna till 80% under exakt samma ljus.
Det borde ju då inte vara ljuset utan något i kameran?
Här du ett filter på objektivet?
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag har provat med softbox, med och utan den vita duken. Jag har provat olika Led med olika kelvin. Det underliga är ju att min Sony Experia med skräpkamera klarar av att fånga upp färgerna till 80% under exakt samma ljus.
Det borde ju då inte vara ljuset utan något i kameran?
Har fotat visitkortspapper som ändra färg från grön till blå till violett. Det fungerade med mobilen och med systemkameran (Nikon d7100) med enkelt kontorsbelysning (ljusrör). Bilden jag bifogar är tagen med min Samsung mobil.
 

Bilagor

LinusK

Medlem
Har fotat visitkortspapper som ändra färg från grön till blå till violett. Det fungerade med mobilen och med systemkameran (Nikon d7100) med enkelt kontorsbelysning (ljusrör). Bilden jag bifogar är tagen med min Samsung mobil.

Här har jag fotat med min dåliga mobilkamera. Man ser klart och tydligt det gröna träder fram i där ljuset reflekteras. Du ser ju hur det inte gör det i min första bild med A7R2:an.
 

Bilagor

Lahn

Aktiv medlem
Här har jag fotat med min dåliga mobilkamera. Man ser klart och tydligt det gröna träder fram i där ljuset reflekteras. Du ser ju hur det inte gör det i min första bild med A7R2:an.
Vad konstigt! Fotografera du i Raw eller jpg? Gör det skillnad att ändra
Filformat?
 
Här har jag fotat med min dåliga mobilkamera. Man ser klart och tydligt det gröna träder fram i där ljuset reflekteras. Du ser ju hur det inte gör det i min första bild med A7R2:an.
Två tankar:

På mobilkameran har du vidvinkel. Objektivet på din kameran är 90 mm. Har du testat med vidvinkel på kameran?

Jag är rätt övertygad om att det här handlar om hur du ljussätter. Vad har du för ljuskälla? Hur långt från motivet är den?
 
ANNONS