Annons

nystart - råd ang. spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har ledsnat lite på foto, eller så är det bara så att jag ledsnat på att släpa med mig min gamla Canon 50D plus tungt objektiv. Den åker givetvis med på resa och används flitigt, men får sällan komma med annars eller i vardagen, alldeles för otymplig.
Har förstått det som att många fått en halleluja-upplevelse av att byta till spegellöst och kompakt (men alltjämt med objektivbytesmöjlighet) – och nu är jag sugen på att ta steget.

Men till vad? Har tittat en hel del på Fujifilm och deras XT-20 (lite över min budget då jag förstått det som att man bör välja paketet med 18-55 2,8). Så kanske en XT-10 i stället? Eller börjar den bli till åren? Konkurrenter? Billigare?
Har sett XT-10 för under 9000 med ovan glugg.

Hur, så att säga, plåtar man egentligen? Är det mkt användbart med touchscreen?

Ursäkta om jag verkar lite velig och aningslös. Men är mkt nytt för mig i den spegelfria världen, som jag har förstått vänt upp och ned på mkt.

Fotar gärna på resor, gatufoto, natur och dylikt.
Peka mig i rätt riktning!
 

horvendile

Aktiv medlem
Det är inte ett direkt svar på din fråga, men om du tycker APS-C DSLR (som en Canon 50D) blir för stort och tungt så är risken att du kommer tycka att APS-C spegellöst också är det. När man väl satt på ekvivalent objektiv är skillnaden inte jättestor. (Subjektivt förstås, någon kan tycka att skillnaden är avgörande.)

Var jag i den situationen ute efter smidigare skulle jag tittat på m4/3-världen, alltså Olympus och Panasonic.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ledsnat lite på foto, eller så är det bara så att jag ledsnat på att släpa med mig min gamla Canon 50D plus tungt objektiv. Den åker givetvis med på resa och används flitigt, men får sällan komma med annars eller i vardagen, alldeles för otymplig.
Har förstått det som att många fått en halleluja-upplevelse av att byta till spegellöst och kompakt (men alltjämt med objektivbytesmöjlighet) – och nu är jag sugen på att ta steget.

Men till vad? Har tittat en hel del på Fujifilm och deras XT-20 (lite över min budget då jag förstått det som att man bör välja paketet med 18-55 2,8). Så kanske en XT-10 i stället? Eller börjar den bli till åren? Konkurrenter? Billigare?
Har sett XT-10 för under 9000 med ovan glugg.

Hur, så att säga, plåtar man egentligen? Är det mkt användbart med touchscreen?

Ursäkta om jag verkar lite velig och aningslös. Men är mkt nytt för mig i den spegelfria världen, som jag har förstått vänt upp och ned på mkt.

Fotar gärna på resor, gatufoto, natur och dylikt.
Peka mig i rätt riktning!
Jag har själv inte använt just XT-10 eller XT-20, men jag har själv byt från Nikon D7000 till en Fuji XT-1 (grafit), vilket är snäppet större än tidigare nämnda modeller. Anledningen att jag gick på den något större är att den passar mina händer väldigt bra medan de mindre modellerna blev lite för små. Dock finns det ju batterigrepp att välja till, så i ditt fall skulle jag verkligen rekommenderar att du klämmer på båda modellerna. XT-1 och XT-10 har samma sensor, 16 mp X-trans II, medan XT-2 och XT-20 har 3:e generationens sensor med 24 mp. Det är inte jättemycket som skiljer de mellan, XT-1 saknar touch-screen men har vädertätning och något större/bättre EVF men jag tror den är uppdaterad på XT-20. Sedan saknar de mindre modellerna ett dedikerat reglage för ISO. Har tidigare inte trott att flippbar skärm har varit till nytta men det är faktiskt smidigt vid de tillfällen man vill ta lite annorlunda vinklar.

Själv tycker jag att Fujin är sjukt mycket roligare att använda än D7000, dels för att den är mycket snyggare, tar faktiskt bättre bilder (dessutom finns det flera bra filmsimuleringar så jag orkar oftast inte ens redigera RAW-bilderna utan JPEG direkt från kameran är bra nog i mitt tycke) och för att det är så mycket enklare att ha riktiga reglage för de viktiga funktionerna istället för massa knappar och menyer, så man kan välja att köra gammaldags om man vill eller helautomat. Jag fotar oftast dock stillastående objekt, men har även 35/F2 som är ett väldigt litet och lätt (minns jag rätt så runt 200 gram) fast objektiv med riktigt snabb fokusering, tillsammans med kitobjektivet 18-55 samt Samyangs 12mm manuella vidvinkel. Är man intresserad av porträttfotografi så finns den numera legendariska 56 F1.2 eller 50mm F2, båda Fuj, att välja mellan.

Jag har betalat:
Fuji XT-1 425 GBP begagnad i bra skick
Fuji 35mm F2 350 GBP ny
Fuji 18-55mm 280 GBP begagnad i bra skick
Samyang 12mm 200 GBP begagnad

Vad man ska tänka på är också att om man ska köra lite större objektiv så kommer XT-10/20 kännas obalanserad utan batterigrepp. Samt gällande alla Fujis spegellösa så är ett par extrabatterier nödvändigt då det är betydligt högre strömförbrukning i dem i jämförelse mot vanliga DSLR-kameror.

Här är två exempel på annonser:
https://www.gumtree.com/p/digital-cameras/fuji-xt-1-with-flash/1282985296
https://www.gumtree.com/p/digital-cameras/fujifilm-xt-2-with-accessories-fuji-x-fuji-fujinon-/1282714022
 
Det är inte ett direkt svar på din fråga, men om du tycker APS-C DSLR (som en Canon 50D) blir för stort och tungt så är risken att du kommer tycka att APS-C spegellöst också är det. När man väl satt på ekvivalent objektiv är skillnaden inte jättestor. (Subjektivt förstås, någon kan tycka att skillnaden är avgörande.)

Var jag i den situationen ute efter smidigare skulle jag tittat på m4/3-världen, alltså Olympus och Panasonic.
Måtten är kanske inte dramatiskt annorlunda. Men en XT-10 med nämnda objektiv väger ändå mindre än enbart Canonhuset , så vikten borde i alla fall spela till min fördel.
Men hmm, ja jag får ta o kolla mer på m43 kanske. Fingrade på en Olympus lite snabbt i affären i går. De hade inga Fujifilm inne.
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
EOS M5 med äkta EF-M objektiv är ganska mkt mindre än 50D och likvärdiga objektiv.
Canon ryktas komma med en ny väldigt snart.

/Stefan
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Hmm, ja jag får ta o kolla mer på m43 kanske. Fingrade på en Olympus lite snabbt i affären i går. De hade inga Fujifilm inne.
Jag håller inte riktigt med horvendile . Jag tycker att Fuji-kamerorna är smidiga och snärta att ta med sig och framförallt "rangefinder"-formfaktorn påverkar användandet en hel del.

Däremot tycker jag att de mindre Fuji-kamerorna (inkluderar även Pro-modellerna här trots att de är lite större) gör sig bäst med fasta brännvidder. Det finns då små varianter (med lite sämre ljusstyrka naturligtvis) som gör att kameran bra passar i portföljen eller till och med jackfickan.

Om du kan leva utan objektiv-byten tycker jag det kan vara värt att titta på X100 också. Valet av kamera faller i slutändan rätt mycket på vad du tror dig fotografera. Jag var lite rädd för att sitta fast med en brännvidd i början men det innebar också mycket fotoglädje att söka vinklar och förflyttningar istället för att zooma. Det ledde iof till fler kameror några år senare men ny utrustning blir det förr eller senare helt oberoende av vad man väljer.

En liten disclamer är att jag inte använt zoom-objektiv på Fuji.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Nytänd!

Har gjort resan från 5D II med tio objektiv till Fuji XPRO-2 (via XPRO-1) med 18/35/60 mm. Använder sällan annat än 35 mm dock. Mycket lättare, mycket roligare och minst lika bra. Res på du!
 

Sabud

Aktiv medlem
Ledsnat lite på foto?

Vilken kamera (utom mobilen) tar man med var gång man går ut? Inte min X-T20 med 18-55, den är alldeles för stor och kräver någon sorts väska. Nej, min gamla Ricoh GR får följa med.

Om du har ledsnat lite på foto tycker jag du skall göra något radikalt annorlunda.
Skaffa en liten men kompetent kamera som alltid får följa med så blir det nog roligt igen;)

Om jag var dig skulle jag ta en titt på Sony DSC-RX100 IV eller V.

Jag fick aldrig någon aha-upplevelse när jag köpte min första spegelfria systemkamera. Däremot av en LX3:)

/Stephan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det där med storlek kontra prestanda är inte lätt...

Jag ser APS-C som lite av ett gyllene snitt på spegellöst. En APS-C DSLR har samma registeravstånd som en FF eftersom fattningen härstammar från filmtiden som var FF och då dikterades registersvståndet av att det måste finnas plats för att fälla upp en spegel i FF. Med spegellöst kan man skapa en ny fattning utan denna begränsning.

M43? På många sätt bra men jag har lite funderingar. Sensorn är bara 2x så stor som 1". Blev betänksam då Olympushus med 12-100/4 (motsv 24-200/8 på FF) är ekvivalent med kompaktkameran Sony RX10 med motsv 24-200/8. Olypaketet kostar minst 18.000kr nytt medan RX10 version ett om den går att hitta hamnar på 6000kr ny. Pana FZ1000 med motsv 25-400mm med motsv f/8 till f/11 kostar ca 6000kr nytt.

Jokern är Sony RX10 III eller IV med motsv 24-600 (angiven bl 2,4-4) och motsv f/7,2-11 på FF. Blir ca 12-300/3,5-5,6 i m43.

De ljusstarka f/1,2 m43 fasta är ekvivalenta till f/2,4 på FF.

Riktigt så enkelt är det förstås inte heller. På kortsidan är höjden på Canon APS-C samma samma m43 medan längden är 1,5x så stor på Canon (Sony/Nikon/Pentax/Fuji är lite större). Skriver man ut i pappersarkstorlekar som A2/A3 beskärs APS-C bilden med relationen 2:3 mer än m43 med ration 3:4.

Fuji har lyckats göra ett både skarpt och kompakt 18-50/2,8-4 och ett ypperligt om än lite större 55-200 zoomobjektiv (tror det är f/3,5-4,8 eller liknande). XT1 för beg runt 4500kr är riktigt prisvärt och skönt att hålla i. Inte lika bra med hanskar som ffa EM1 nedan.

Oly EM-1 (version ett) har en riktigt bra ergonomi och kan man leva med lite sämre följande AF än version II och 16mp är det ett härligt hus att jobba med. EM1 II är förstås bättre men dyrare. Pana GH4 är vass på video också och fås idag för 5-6000kr beg.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Min Fuji X-T20 + pannkaksobjektivet 27mm hänger gärna med ut på stan lätt hängande runt halsen under jackan. Då är det kanske lite mer streetfotoanpassat men funkar väldigt bra för annat också. 18-55 zoomen går lätt att samtidigt ta med i jackfickan om man får lust att byta.
Hög kvalitetskänsla tycker jag och väldigt KUL att fota med!
Går som sagt inte köpa nytändning men nya, mindre grejor kan hjälpa till :)
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag gjorde en resa från Canon F1 till Kodak's tittatryck DC260 och P880. Dessa två gav ju inget skärpedjup att leka med, men nu när jag ser på bilderna får jag berömma hur de skötte exponeringen. Via en Pentax X5 (glöm den) kom jag till insikt att det jag saknade från den analoga tiden var ju dels skärpedjup, dels möjlighet att styra vad kameran skulle göra (jag tog tid på mig att fatta ,-)

Väl i affären äntligen med nog med stålar bad jag om en digital Canon F1 och möttes av expedit nr 1 med ??? V"ad är det för en modell".
Nr 2 gav mig vad jag behövde, Fuji X-T1. Stor som en Canon F1 (så varför är Canikon's APSC större än en gammal småbild, elektronik kan ju krympas;-)? och lika skön fotokänsla, men med skillnaden att bilden kommer direkt.

För mig är den helt rätt. Jag plåtar ofta med vidvinkel, manuellt. Använder sällan sökaren. Inget behov av touchscreen. Konkurrens har T1 av min 100S, båda ger vad som flera skriver - en ren fotoglädje. Men givetvis blir det med manuellt inte alltid perfekt, men att köra street med manuellt ger en viss snabbhet.

För din del är nog en T1 beg ett bra val. Med 18/2,0 eller 27/2,8 går den ner i en jackficka (jag har extragreppet dessutom), så stor är den inte.
Mindre kan det bli, en E2 är ju samma som T1 men med annan sökare. Billigare.

Sedan jag köpt på mig Fuji, adaptrar för mina gamla Canon och dessutom köpt några Samyang, + gamla ryska objektiv samt en M1 har jag börjat plåta flitigt igen.
Vad gäller storlek så har jag köpt en väska för GoPro "MyCase". Den rymmer 2 hus, 4 objektiv (t ex 18, 35, 27, Fed 61 och några batterier. Du får i Fujinon 18-55 i den väskan. Väskan är 70mm hög och stor som ett A4. Du får aldrig i en Canikon APSC i en dylik väska.

-J!
 

Bilagor

SallyIV

Aktiv medlem
..glömde en sak.

Fuji ger dig möjlighet att få 3 olika simuleringar av film (t ex Velvia, Classic Chrome och s/v), i jpeg men utan raw-format då
Detta gör att jag slipper lägga tid på efterbearbetning, det duger utmärkt att skriva ut direkt till A3 utan justering.
Detta är fasansfullt för en del, men för min del ser jag bara tidsbesparing.
Dessutom, att hålla reda på programvara, uppdateringar i Win, kalibrera skärm mm mm - loivet är nog stökigt utan dessa saker..

-J!
 

AFJ

Aktiv medlem
Varför byta system? Komplettera istället! Köp en bra kompakt med 1" sensor som du kan ha i jackfickan jämnt. Använd din gamla 50D när du behöver något rejält.

Köp ny glugg till systemkameran, köper du något dyrt ö fint objektiv kan det vara minst lika inspirrerande som nytt kamerahus.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!



Men till vad? Har tittat en hel del på Fujifilm och deras XT-20 (lite över min budget då jag förstått det som att man bör välja paketet med 18-55 2,8). Så kanske en XT-10 i stället? Eller börjar den bli till åren? Konkurrenter? Billigare?
Har sett XT-10 för under 9000 med ovan glugg.

Hur, så att säga, plåtar man egentligen? Är det mkt användbart med touchscreen?
Nja till Fujifilm bör man välja objektiv med konstantbländaröppning genom hela zoom omfånget. Sådana fujiobjektiv har bländarsiffrorrna markerade på bländarringen vilket gör fotograferandet mycket enklare eftersom man inte behöver tänka på exponeringen varenda gång man zoomar om man arbetar manuellt eller kör manuell blixt. Så i ditt fall vore i så fall 16-55/2.8 att föredra framför 18-55/2.8-4. Den är dock förmodligen både i tyngsta och dyraste laget. Skulle istället föreslå att du kör med fasta brännvidder. Då kan du dessutom får bättre ljusstyrka.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nja till Fujifilm bör man välja objektiv med konstantbländaröppning genom hela zoom omfånget. Sådana fujiobjektiv har bländarsiffrorrna markerade på bländarringen vilket gör fotograferandet mycket enklare eftersom man inte behöver tänka på exponeringen varenda gång man zoomar om man arbetar manuellt eller kör manuell blixt. Så i ditt fall vore i så fall 16-55/2.8 att föredra framför 18-55/2.8-4. Den är dock förmodligen både i tyngsta och dyraste laget. Skulle istället föreslå att du kör med fasta brännvidder. Då kan du dessutom får bättre ljusstyrka.
Om jag minns rätt är det väl inget problem med en zoom med variabel bländare om man kör i M läget med AutoISO. Exponeringen kompenseras av en automatisk ISOhöjning vid inzoomning.
 
I ditt fall skulle jag verkligen rekommenderar att du klämmer på båda modellerna.
Själv tycker jag att Fujin är sjukt mycket roligare att använda än D7000, dels för att den är mycket snyggare, tar faktiskt bättre bilder (dessutom finns det flera bra filmsimuleringar så jag orkar oftast inte ens redigera RAW-bilderna utan JPEG direkt från kameran är bra nog i mitt tycke) och för att det är så mycket enklare att ha riktiga reglage för de viktiga funktionerna istället för massa knappar och menyer.


Vad man ska tänka på är också att om man ska köra lite större objektiv så kommer XT-10/20 kännas obalanserad utan batterigrepp. Samt gällande alla Fujis spegellösa så är ett par extrabatterier nödvändigt då det är betydligt högre strömförbrukning i dem i jämförelse mot vanliga DSLR-kameror.

Här är två exempel på annonser:
https://www.gumtree.com/p/digital-cameras/fuji-xt-1-with-flash/1282985296
https://www.gumtree.com/p/digital-cameras/fujifilm-xt-2-with-accessories-fuji-x-fuji-fujinon-/1282714022
Hej! Tack för mycket bra input. Det är just det jag hoppas, att det vara riktigt roligt och inspirerande att göra en förändring. Gillar dessutom retrostilen och de sköna reglagen – det är nog ganska mycket feeling och inte så mycket hårda fakta som ligger bakom att jag lutar åt fujifilmhållet ...
Men visst,, det är ett dilemma att köra större objektiv, då faller grejen lite grand. Börjar nästan fundera på att gå ned ett snäpp till, kanske t o m till något med fast objektiv, eller iaf köra fast brännvidd och få ned storlek och vikt.
 
ANNONS