Annons

Ett vidvinkligare liv - vilket objektiv..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
24-70mm f/4L är mycket bra. Som jag sa tidigare i tråden har jag som ett komplement till det ett pankaksobjektiv, Voigtländer 20mm f/3.5, som inte tar någon plats, väger lite, men ger fina bilder (åtminstone lite nerbländat) och ger lite extr vidvinkel de gånger jag behöver det.
Min plan så småningom är att införskaffa en ultravidvinkel - troligen en fast eftersom jag nu har 24-70:an. Men 20 mm tycker jag ligger för nära 24 mm så det lutar åt något vidare än så...typ 14 mm. Dessutom vill jag nog ha en glugg med åtminstone ljusstyrka 2.8 eftersom en av tankarna med objektivet är att kunna använda det till astrofoto. Tack ändå för tipset! 🙂
 

rronnbac

Aktiv medlem
Min plan så småningom är att införskaffa en ultravidvinkel - troligen en fast eftersom jag nu har 24-70:an. Men 20 mm tycker jag ligger för nära 24 mm så det lutar åt något vidare än så...typ 14 mm. Dessutom vill jag nog ha en glugg med åtminstone ljusstyrka 2.8 eftersom en av tankarna med objektivet är att kunna använda det till astrofoto. Tack ändå för tipset! 🙂
Ja varje val har sina för- och nackdelar. Den stora fördelen för mig med Voigtländer-pannkakan är att den alltid får följa med. Skillnaden på 20mm och 24mm är ju procentuellt rätt stor för vidvinkliga objektiv även om 4mm inte låter mycket. Just för landskap etc så är det sällan jag vill ha vidare än så. Behöver jag någon gång mer kan ett panorama ofta ge samma resultat.

Av de skälen så använder jag mitt 16-35mm f/4L mer sällan i de sammanhangen, utan mer inomhus, i stadsmiljö etc. men allt är ju förstås en fråga om tycke och smak.

Just för astrofotografi så håller jag med till hundra procent, där är ljusstyrkan viktig.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För att ha det som testa på och särskilt som Astro så är ett bra, billigt val Irix 15/2.4. Cyber brukar komma då o då med lite rabatter på den redan relativt billiga ultravidvinkeln.

/stefan
 

forstheim

Aktiv medlem
Ja varje val har sina för- och nackdelar. Den stora fördelen för mig med Voigtländer-pannkakan är att den alltid får följa med. Skillnaden på 20mm och 24mm är ju procentuellt rätt stor för vidvinkliga objektiv även om 4mm inte låter mycket. Just för landskap etc så är det sällan jag vill ha vidare än så. Behöver jag någon gång mer kan ett panorama ofta ge samma resultat.

Av de skälen så använder jag mitt 16-35mm f/4L mer sällan i de sammanhangen, utan mer inomhus, i stadsmiljö etc. men allt är ju förstås en fråga om tycke och smak.

Just för astrofotografi så håller jag med till hundra procent, där är ljusstyrkan viktig.
Ja, du har rätt i att skillnaden mellan 20mm och 24 mm säkert är större än vad man kanske först tänker sig. Men jag tänker mig ändå något vidvinkligare än 20 mm, och även då något ljusstarkare. Hade det inte varit för att jag behöver en lite ljusstarkare ultravidvinkel så hade jag antagligen skaffat Canon 16-35/4L IS USM. Nu lutar det snarare åt något lite billigare alternativ..typ Samyang 14/2.8 med manuell fokus. Dock inväntar jag lite tester på den nya Samyang 14/2.8 MED autofocus. Känns som ett intressant alternativ för vissa icke naturbilder.
 

forstheim

Aktiv medlem
För att ha det som testa på och särskilt som Astro så är ett bra, billigt val Irix 15/2.4. Cyber brukar komma då o då med lite rabatter på den redan relativt billiga ultravidvinkeln.

/stefan
Japp, jag har sett att en sådan finns och att den verkar hålla god optisk kvalitet. Retar mig dock något på att korrekt bländartal inte visas med Canon-hus när största bländare används. På Canon visas nämligen f2.5 istället för f2.4 (!)
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag är fortfarande supernöjd med mitt val av Canon 24-70/4L IS USM! :)
http://jonasperssonphotography.wordpress.com
Jag med! :) Händigt att ha med sig ett hyfsat makro också, tänk bara på att dra makroreglaget i botten, annars blir ingenting skarpt. Visst skulle det vara bra att ha mer vidvinkel ibland men jag orkar inte bära på fler objektiv. ;-) (stitching hade varit lösningen här men det tänkte jag inte på då..)
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364951/3418041.htm
 
ANNONS