Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck för tre kamerahus med monterade objektiv..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Finns det någon ryggsäck där man får plats med tre kamerahus med monterade objektiv + ytterligare ett par objektiv och lite småtillbehör?

Detta skulle jag vilja få plats med:

Canon 6D + Canon 24-70/4L IS USM
Canon 6D + Canon 70-200/4L USM
Canon 7D Mark II + Tamron 150-600/4.5-6.3 G2
Samyang 14/2.8
Tamron 90/2.8 Macro
(Canon 35/2)
(Canon 40/2.8 STM)
Några olika filter
Trådutlösare
Ett lättare stativ utanpå ryggsäcken
Drickaflaska på utsidan

Det är mest vid förvaring och transport som jag vill kunna ha allt samlat i ryggan - monterat och klart. Ute i fält går man ju nästan alltid och bär på åtminstone ett kamerahus, så då räcker det egentligen att två kamerahus med monterade objektiv går ner i säcken.

Jag har en gammal Lowepro NatureTrekker som rymmer en hel del, men inte riktigt tre hus med objektiv. Kanske är för mycket begärt i och för sig..men den säcken är heller inte skön att bära då jag upplever att remmarna är alldeles för korta så att vadderingen inte gör nytta där det behövs.

Så tips om en riktigt rymlig säck mottages tacksamt. Mindre ryggsäckar för färre kameror och objektiv har jag som är bra, men en riktigt stor och rymlig hade varit guld värd!

--------------------------------
http://jonasperssonphotography.wordpress.com
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Många

Finns nog en hel del som klarar att rymma det du vill. Mitt tips är att köpa en f-stop pro icu xlarge (insats). Den kan du sedan stoppa ner i vilken vandingsrygga som helst eller i en f-stop-rygga av någon av de större modellerna. Själv tycker jag det är suveränt att bara kunna ta upp insatsen i handtaget när man vill (t.ex. när man kommer hem och ska möblera om bland prylarna eller vid packning innan avfärd.. På f-stopsäckarna som öppnas från ryggen når du också att öppna insatsen utan att ta ut den. Men har du en lite större rygga som är bekväm och inte alltför tung så kommer du långt med bara insatsen.

https://www.cameratools.nl/tassen-koffers/alle-tassen-en-koffers/f-stop-icu-pro-xlarge-m241/#product-informatie
 

forstheim

Aktiv medlem
Bra tips - hade själv inte tänkt på den här typen av insatser. Ska kolla in den lösningen lite närmare. Tackar, Tony!
 

forstheim

Aktiv medlem
Av nyfikenhet, varför har du tre hus?
Har inte tre hus ännu..har bara två - en 6D och en 7D Mark II... :) Har inget Samyang 14/2.8 ännu heller för den delen, men även ett sådant eller liknande kommer införskaffas så småningom. Men jag tog upp dessa gluggar i min fråga bara för att visa på vilken typ/mängd av utrustning jag ville kunna få plats med i en ryggsäck. Det jag dock inte nämnde var att jag även skulle vilja få plats med en handkikare!

Men jag tänkte jag skulle utöka med ytterligare en 6D till här så småningom. Anledningen till det är att jag gärna vill ha tillgång till fullformat när jag skapar mina landskaps-/naturbilder med vidvinkel och telezoom upp till 200 mm...istället för att ha 70-200:an parad ihop med 7D:n som jag har nu. Då kan man ha 24-70/4L IS USM på den ena 6D:n och sitt 70-200/4L USM på den andra 6D:n, medan 7D:n endast används med Tamron 150-600 för fåglar. På så sätt är "fågelfotokitet" alltid redo i ryggsäcken ifall man snabbt behöver ha tillgång till det (istället för att då hålla på med objektivbyte en stund innan man är skjutklar).

Jag vill alltså helst slippa hålla på att byta objektiv ute i fält allt för mycket. Med tre hus behöver jag då endast byta optik om jag ska fotografera något speciellt, t.ex. enstaka bilder med ultravidvinkel eller om jag ska göra någon makrobild. Dessutom tänker jag att jag vid vissa tillfällen (när jag fotograferar helt andra saker än natur) ska kunna använda mitt 35/2 på den ena 6D:n och 90/2.8 på den andra 6D:n. Dels slipper man "brännviddsförlängningen" på 90:an då och dels blir det optimalt att växla mellan husen i och med att de är identiska.

-------------------------------------------------
http://jonasperssonphotography.wordpress.com
 

forstheim

Aktiv medlem
Finns nog en hel del som klarar att rymma det du vill.
Är det verkligen så Tony? Jag tycker att jag har kollat på diverse svenska sajter (fotobutiker) och googlat runt efter stora fotoryggsäckar, men har knappt hittat någon som klarar av att rymma 3 st DSLR:er med MONTERADE objektiv. Borde ju inte vara så svårt att göra en ryggsäck som utan problem rymmer tre hus med monterade objektiv på brännvidder mellan 24-600 mm, tycker jag. Men kanske beror det bristande utbudet på att det är få fotografer som efterfrågar en sådan säck!

Jag får nog tänka om och sikta in mig på en rymlig ryggsäck för två hus med monterade objektiv istället. För det tredje huset med monterat objektiv får det bli en mindre väska - eventuellt någon som går att koppla ihop med ryggsäcken och som kan hänga på bröstkorgen/magen (typ en top-load). För ren transport i bilen gör det inte så mycket att det är både en ryggsäck och en väska, och ska man gå längre sträckor och vill ha allt nerpackat så kan man ha säcken på ryggen och väskan över bröstet. I de allra flesta fall behöver man dock bara använda den mindre väskan vid transport (om ens det) för det ena huset, för väl ute i fält kommer jag ändå alltid ha ett hus på stativ över axeln medan de andra två kan ligga kvar i ryggsäcken.

Tror det får bli en sådan lösning...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag får nog tänka om och sikta in mig på en rymlig ryggsäck för två hus med monterade objektiv istället.
Skriv gärna igen om du hittar något bra! Jag är själv på ständig jakt efter något liknande: 7D med 100-400 (rättvänt motljusskydd) och 7D med 17-55. Plus plats för smågrejer, typ kikare, tröja, bok ... Och den ska funka som handbagage på flyget. (Inte Ryanair förstås, men riktiga flygbolag.)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Uppges inte

Är det verkligen så Tony? Jag tycker att jag har kollat på diverse svenska sajter (fotobutiker) och googlat runt efter stora fotoryggsäckar, men har knappt hittat någon som klarar av att rymma 3 st DSLR:er med MONTERADE objektiv. Borde ju inte vara så svårt att göra en ryggsäck som utan problem rymmer tre hus med monterade objektiv på brännvidder mellan 24-600 mm, tycker jag. Men kanske beror det bristande utbudet på att det är få fotografer som efterfrågar en sådan säck!

Jag får nog tänka om och sikta in mig på en rymlig ryggsäck för två hus med monterade objektiv istället. För det tredje huset med monterat objektiv får det bli en mindre väska - eventuellt någon som går att koppla ihop med ryggsäcken och som kan hänga på bröstkorgen/magen (typ en top-load). För ren transport i bilen gör det inte så mycket att det är både en ryggsäck och en väska, och ska man gå längre sträckor och vill ha allt nerpackat så kan man ha säcken på ryggen och väskan över bröstet. I de allra flesta fall behöver man dock bara använda den mindre väskan vid transport (om ens det) för det ena huset, för väl ute i fält kommer jag ändå alltid ha ett hus på stativ över axeln medan de andra två kan ligga kvar i ryggsäcken.

Tror det får bli en sådan lösning...
Bara för att man t.ex. uppger 1 kamerahus och 10 objektiv eller 2 kamerahus med etc etc eller liknande då betyder det ju inte att man inte får plats med 3 kamerahus med objektiv monterade. Så här ser min insats till F-stop ut med d500+200-500 (Ditt G2 är någon cm kortare), samt med hus+24-70/4 och hus+ sigma 180/3,5 (som är större än 70-200/4. Jag har bara justerat och packat lite slarvig men som du ser finns det plats för annat också. Hade jag haft denna insats i en större f-stoprygga än min nuvarande största f-stop hade jag haft ytterligare väldigt gott om plats för annat ovanför insatsen. Min Kata bumblebee (numera Manfrotto bumblebee 230) rymmer också nämnda kombinationer och en del till. Tycker du ska testa lite i välsorterad fotobutik innan du bestämmer dig. Det finns garanterat många säckar som passar det du nämnde. Verkar inte så praktiskt att ha mer än en väska med sig med fotoprylar.

PS övriga kamerahus på bilden är 7DII och 5DIII.
 

Bilagor

forstheim

Aktiv medlem
Bara för att man t.ex. uppger 1 kamerahus och 10 objektiv eller 2 kamerahus med etc etc eller liknande då betyder det ju inte att man inte får plats med 3 kamerahus med objektiv monterade. Så här ser min insats till F-stop ut med d500+200-500 (Ditt G2 är någon cm kortare), samt med hus+24-70/4 och hus+ sigma 180/3,5 (som är större än 70-200/4. Jag har bara justerat och packat lite slarvig men som du ser finns det plats för annat också. Hade jag haft denna insats i en större f-stoprygga än min nuvarande största f-stop hade jag haft ytterligare väldigt gott om plats för annat ovanför insatsen. Min Kata bumblebee (numera Manfrotto bumblebee 230) rymmer också nämnda kombinationer och en del till. Tycker du ska testa lite i välsorterad fotobutik innan du bestämmer dig. Det finns garanterat många säckar som passar det du nämnde. Verkar inte så praktiskt att ha mer än en väska med sig med fotoprylar.

PS övriga kamerahus på bilden är 7DII och 5DIII.
Nja, jag har mest försökt avgöra på bilder och youtube-klipp huruvida tre hus med monterade objektiv ska kunna gå ner i diverse olika ryggsäckar..och för de flesta vanliga säckar kan jag inte se att det går. Men jag håller med dig om att det bästa vore förstås att kolla detta "live" i en välsorterad fotobutik!

Har provat att stuva om på olika sätt i min egen Lowepro Photo Trekker Classic (inte Nature Trekker som jag felaktigt skrev i ursprungsinlägget) och inte ens den som är ganska stor går det att få ner tre hus med monterade objektiv. Jag får ner Tamron 150-600 monterat på 7D:n, 70-200/4 monterat på 6D:n, men sedan skulle den andra 6D:n och 24-70:an få packas ner var för sig. Även Tamron 90/2.8 Macro går ner. Därefter är det fullt. Men genom att använda ett par insatser (som ser ut som en magväska i formen) från andra säckar jag har får det även plats en fast ultravidvinkel och en handkikare. Insatserna kan nämligen placeras i det rymliga ytterfacket på Trekkern.

Hur stor behöver en "vandringsrygga" vara för att en XL-insats från F-stop ska gå ner? Jag har nämligen en ryggsäck avsedd för vandring på 50 L liggande här som möjligtvis skulle kunna fungera.

-------------------------------------------------------
http://jonasperssonphotography.wordpress.com
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Måtten

Kolla in måtten på länken du fick tidigare och mät sedan i din vandringsrygga. För övrigt är jag övertygad om att du, förutom i de ryggor jag nämnt, även får ner nämnda utrustning i Lowe pros största säckar i trekkerserien och i stora säcken i adventure icebreakerserien (bägge finns hos cyberphoto. En annan säck, som kan vara lite svårare att få tag på, som rymmer det nämnda + säkert 3-4 objektiv+termos och matpack mm är Tamrac expedition - stora modellen. Finns säkert många fler.
 

forstheim

Aktiv medlem
Kolla in måtten på länken du fick tidigare och mät sedan i din vandringsrygga. För övrigt är jag övertygad om att du, förutom i de ryggor jag nämnt, även får ner nämnda utrustning i Lowe pros största säckar i trekkerserien och i stora säcken i adventure icebreakerserien (bägge finns hos cyberphoto. En annan säck, som kan vara lite svårare att få tag på, som rymmer det nämnda + säkert 3-4 objektiv+termos och matpack mm är Tamrac expedition - stora modellen. Finns säkert många fler.
OK, tack Tony..ska ta en (ny) titt på säckarna du nämner. Icebreaker-serien vet jag ju är Cyberphotos egen favorit, så det lär vara en bra rygga i alla fall.
 

Göran R

Aktiv medlem
Funkar bra

Ska ts en titt på den ryggsäcken också - tackar! 👍
Hej,
Jag letade och funderade en del med samma kriterier som du har.
Valde en MP 1 från Mindshift's "Moose Peterson" serie till slut.

Den har funkat bra för mig. Rymmer tre kamera/objektiv combo och alla kamerorna är lätt tillgängliga via separata "luckor". Lite beroende på hur stora objektiv du har monterade så kan det även rymmas några extra objektiv, batterier och annat smått.

Storleken passar perfekt som Handbagage på dom flesta internationella flyglinjer.
Vikten kan dock bli ett problem med tanke på vad den rymmer. Tipset är att åka British Airways. Dom har 23Kg som max vikt.

Enda nackdelen är att bärsystemet inte är i klass med tex F-Stop. Men det gör även rycksäcken smidigare att hantera på flyg och i och ur bagagen på en bil tex.
För min del har det varit rätt prioritering. Men ska du vandra långa sträckor och behöver tex extra kläder är den mindre lämplig.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag har en Kiboko från Gura Gear som lätt klarar två kameror med monterade objektiv och rättvända motljusskydd. Inte otänkbart att tre kameror enligt TS önskemål skulle fungera.
 

forstheim

Aktiv medlem
Hej,
Jag letade och funderade en del med samma kriterier som du har.
Valde en MP 1 från Mindshift's "Moose Peterson" serie till slut.

Den har funkat bra för mig. Rymmer tre kamera/objektiv combo och alla kamerorna är lätt tillgängliga via separata "luckor". Lite beroende på hur stora objektiv du har monterade så kan det även rymmas några extra objektiv, batterier och annat smått.

Storleken passar perfekt som Handbagage på dom flesta internationella flyglinjer.
Vikten kan dock bli ett problem med tanke på vad den rymmer. Tipset är att åka British Airways. Dom har 23Kg som max vikt.

Enda nackdelen är att bärsystemet inte är i klass med tex F-Stop. Men det gör även rycksäcken smidigare att hantera på flyg och i och ur bagagen på en bil tex.
För min del har det varit rätt prioritering. Men ska du vandra långa sträckor och behöver tex extra kläder är den mindre lämplig.
En MP-1 från Mindshift´s kan vara ryggsäcken jag söker - åtminstone vad gäller rymlighet och att det finns separata fack för de olika kamerahusen. I den kommer det som det verkar även få plats ett par lösa objektiv. Men visst, en säck som man kan använda om man går lite längre sträckor och där man får plats med några extragrejer vore en fördel.

Jag har inte direkt bråttom med att skaffa en ryggsäck, så jag kommer dammsuga marknaden framöver för att hitta den bästa lösningen för mina behov. MP-1 finns helt klart med som ett alternativ, men även F-stop insats i kombination med någon vandringsrygga kan vara ett bra alternativ. Fördelen med den senare lösningen är att man lär kunna få med sig en del extra saker som t.ex. lite mat, en termos och någon lätt vind-/regnjacka.
 

forstheim

Aktiv medlem
Kolla in måtten på länken du fick tidigare och mät sedan i din vandringsrygga. För övrigt är jag övertygad om att du, förutom i de ryggor jag nämnt, även får ner nämnda utrustning i Lowe pros största säckar i trekkerserien och i stora säcken i adventure icebreakerserien (bägge finns hos cyberphoto. En annan säck, som kan vara lite svårare att få tag på, som rymmer det nämnda + säkert 3-4 objektiv+termos och matpack mm är Tamrac expedition - stora modellen. Finns säkert många fler.
Har mätt nu och som det ser ut ska en F-stop XL-insats kunna gå ner i min Everest Classic 50 L vandringsrygga. Svårt att kunna prova i en butik om en sådan i praktiken verkligen passar, så antagligen får man väl helt enkelt beställa en F-stop och sedan se om den passar. Gör den inte det kan man antingen skicka tillbaka den (om det är möjligt)...eller behålla och komplettera med en ny vandringsryggsäck.

Vi får se vad det blir. Gör kanske en återkoppling här i tråden så småningom. Tack för alla förslag (hittills) !

---------------------------------------------
http://jonasperssonphotography.wordpress.com
 

forstheim

Aktiv medlem
Tänka sig...efter att ha rumsterat om fram och tillbaka i min gamla Trekker-rygga lyckades jag faktiskt hitta ett sätt att få ner tre hus med monterade objektiv! :) Detta dessutom utan att locket blir frustrerande svårt att stänga!

På bilden ses Canon 7D Mark II med monterat Tamron 150-600 G2 i botten. Sedan är det en 6D med Canon 70-200/4 samt ett löst Canon 24-70/4 som ligger ner. Intill har jag tillfälligt bara lagt en tjock stoppning. När stoppningen tas bort så småningom kommer där få plats en andra 6D så att 24-70/4:an kan vara monterad på det huset. Ett löst Tamron 90/2.8 Macro har också fått plats inne i säcken.

Uppe på locket ser ni två stycken "magväskor" - det är helt enkelt insatser som tillhör en fågelskådarryggsäck från Lowepro. I den ena har jag en handkikare och i den andra är det tänkt att det ska finnas en fast ultravidvinkel alla Irix 15/2.4 Firefly eller liknande. Dessa "magväskor" passar alldeles utmärkt i Trekkerns stora ytterfack. I det stora ytterfacket (ovanpå magväskorna) finns det då fortfarande plats för t.ex. en lätt vind-/regnjacka, mat eller något annat som man vill ha med sig på fototuren.

Rent utrymmesmässigt verkar alltså min gamla Lowepro Trekker-ryggsäck fungera trots allt..sedan är det bara frågan om hur den känns att använda i fält när den är så pass fullpackad som den kommer att vara!
 

Bilagor

ANNONS