Annons

Rimligt pris på Nikon D600-paket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag ska köpa en Nikon D600 av mitt gamla företag och försöker reda ut vad ett rimligt pris är idag för:

Nikon D600 hus med kit-lins
Nikon AF-S 50/1,8 G
Nikon AF-S 85/1,8G
Kameraväska

Alltsammans inköpt 2013 vill jag minnas.

Vad är ett "försvarbart låg pris"? Vad skulle du själv bjuda för ett sådant paket för att göra en bra affär?

Tack!
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Jag använder fortfarande min D600

Hej,

Jag ska köpa en Nikon D600 av mitt gamla företag och försöker reda ut vad ett rimligt pris är idag för:

Nikon D600 hus med kit-lins
Nikon AF-S 50/1,8 G
Nikon AF-S 85/1,8G
Kameraväska

Alltsammans inköpt 2013 vill jag minnas.

Vad är ett "försvarbart låg pris"? Vad skulle du själv bjuda för ett sådant paket för att göra en bra affär?

Tack!

Jag använder fortfarande min D600 som "andrakamera" när jag fotar sport. Kameran är kompetent även om den inte är modern.

Jag bedömer att kameran som sådan beroende på skick kan motivera ett pris mellan 3000-5000 kr, lite beroende på antal exponeringar och om evt slutarbyte utförts eller ej. Om du med kit lins menar 24-85an så kan du lägga på 1500-2000 på det priset.

De andra objektiven borde kunna värderas till ca 750-1000 kr för 50mm och 1500-2500 för 85an. Det ger sammantaget enligt min bedömning att ett rimligt paketpris landar på någonstans mellan 6000-9000 beroende på skick och status. (Jag skulle kunna köpa kitet av dig i detta prisspann om min D600 slutade fungera, min är nu uppe i över 350 000 exp :)
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag använder fortfarande min D600 som "andrakamera" när jag fotar sport. Kameran är kompetent även om den inte är modern.

Jag bedömer att kameran som sådan beroende på skick kan motivera ett pris mellan 3000-5000 kr, lite beroende på antal exponeringar och om evt slutarbyte utförts eller ej. Om du med kit lins menar 24-85an så kan du lägga på 1500-2000 på det priset.

De andra objektiven borde kunna värderas till ca 750-1000 kr för 50mm och 1500-2500 för 85an. Det ger sammantaget enligt min bedömning att ett rimligt paketpris landar på någonstans mellan 6000-9000 beroende på skick och status. (Jag skulle kunna köpa kitet av dig i detta prisspann om min D600 slutade fungera, min är nu uppe i över 350 000 exp :)
Jag följer priserna på objektiv på blocket, tradera och fotosidan. Vettiga priser som skulle generera några anbud på t ex fotosidan är
50mm: 1000 kr
85mm: 2500 kr
24-85mm: 2500 kr
Lägsta priset på kameran även om den gått mkt och har vanliga problemet med sensorn borde vara 4500-5000 kr. Det är ändå en mkt bra fullformatkamera, och det går inte att få tag på en mycket bättre 24 Mpix sensor i någon kamera idag.
 

PMD

Aktiv medlem
Kolla upp att kameran inte har oljeproblem. Även om det inte syns några sådana problem så är det värt att kolla om dess serienummer finns med i Nikons lista över kameror som behöver åtgärdas och om i så fall en åtgärd har gjorts.
 

ducedo

Aktiv medlem
Kolla upp att kameran inte har oljeproblem. Även om det inte syns några sådana problem så är det värt att kolla om dess serienummer finns med i Nikons lista över kameror som behöver åtgärdas och om i så fall en åtgärd har gjorts.
Nikon har väl aldrig offentliggjort en sådan lista?
 

PMD

Aktiv medlem
jag vet inte. Det bästa är väl att ringa Nikon och fråga om den aktuella kameran fanns i riskzonen och om den i så fall har åtgärdats.
 

ducedo

Aktiv medlem
jag vet inte. Det bästa är väl att ringa Nikon och fråga om den aktuella kameran fanns i riskzonen och om den i så fall har åtgärdats.
Okej. Vill minnas att det var otroligt diffust. Människor lämnade in sina kameror flera gånger och andra eller tredje gången så fick de plötsligt ny slutare eller en D610 i retur. Andra lämnade in sin för en vanlig rengöring och fick därefter misstankar om att deras slutare var ersatt. En del fick bara en uppmaning om att vara försiktig när man byter objektiv.

Vore skönt och efterlängtat om Nikon klargjort vad som gäller.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag ska köpa en Nikon D600 av mitt gamla företag och försöker reda ut vad ett rimligt pris är idag för:

Nikon D600 hus med kit-lins
Nikon AF-S 50/1,8 G
Nikon AF-S 85/1,8G
Kameraväska

Alltsammans inköpt 2013 vill jag minnas.

Vad är ett "försvarbart låg pris"? Vad skulle du själv bjuda för ett sådant paket för att göra en bra affär?

Tack!
Omkring 5.000kr inte mer. Det dräller av grejer därute. Kameran börjar bli gammal, objektiven är det som är värt pengarna, men det är heller inga märkvärdiga objektiv.
 

nyanders

Aktiv medlem
jag vet inte. Det bästa är väl att ringa Nikon och fråga om den aktuella kameran fanns i riskzonen och om den i så fall har åtgärdats.
Tyvärr fungerar det inte så. Jag köpte en begagnad D600 där slutaren skulle vara utbytt, det fanns dock inga papper på det. Eftersom jag känner och litar på säljaren så köpte jag kameran ändå.

Senare när jag ville kolla med Nikon om de hade bytt slutare så fick jag till svar att det var en sak mellan Nikon och den tidigare ägaren, de lämnade inte ut någon sådan information.
Däremot erbjöd de en gratis rengöring och kontroll ifall jag upplevde några problem.

Jag har fortfarande efter ett och ett halvt år inte sett några som helst tecken på oljestänk på sensorn.
 
ANNONS