Annons

Vad ska man ta betalt för foto idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag är verkligen ingen proffisionell fotograf men 22000kr låter absurt högt för EN bild. Visst om denna bild var fashion eller något extra kretivt projekt skapat av en lite kändare fotograf skulle det låta mer rimligt. Men ett simpelt headshot mot enfärgad bakgrund? Gott tilltaget med tid skulle det ta 1 timme att lösa ljussättningen och ta bilden. Tar max 30 min i redigering och post arbete. Det är iaf ungefär hur lång tid det skulle ta för mig (visserligen inte proffisionell) att ta en sådan bild du beskriver. Rimligt pris för det är kanske 3000-5000kr max skulle jag säga, åtminstånde skulle inte jag betala mer än det. Jag fattar inte vad du ska göra i 7 timmar för ett simpelt headshot som bör gå jävligt fort o ta.

Ta 22000 * 20 dagar (en månad) så får du 440000kr. Vill inte verka alltför elak men vem fan tror en ny fotograf kan dra in 440000kr i månaden? Visst allt går ju självklart inte ned i fickan utan en del går till hyra, utrustning osv, men även om du bara får ut en fjärdedel av det är det 110000kr i månaden. Låter helt absurt.
Det är väl knappast bara 1 bild han ska ta? Var det inte ett företagsjobb ? Kanske en stort företag?
 

cardazio

Aktiv medlem
Men ni som tar så lite menar ni då att jag ska ta pengar ur egen ficka eller ifrån andra jobb för att betala ett sådant här jobb?

Timpriset kan man lägga sig lägre. Studio kanske går att hitta något billigare men under tre för en vettig studio i city Stockholm har jag svårt att tro. Utrustningen måste betala sig, pension, semester, semester, försäkring, lokal, internet , datorer, bokföring osv.

Har jobbatpå många ställen och de tar aldrig under 1000kr för jobb, reklam, kommunikation osv.
Som många andra sagt verkar prissättningen lite bananas - hade du själv tyckt att det var en bra deal?

Frågan är väl snarare vad du kan komma undan med baserat på din förmåga att leverera i form av hur du säljer in dig, slutresultat och inte minst process. Beroende på publik finns olika smärttrösklar och allt du sparar in i att reducera kostnader blir ju direkt vinst för din egen del (varför ska jag som kund veta om och bry mig om huruvida din kamera är hyrd eller köpt?).

Man måste inte heller ta varje jobb utifall man inte kan mötas prismässigt (vilka kunder vill du ha?) och ibland kanske man får göra saker för att få en fot i dörren också.. Eftersom prissättningen ligger så långt ifrån vad många anser rimligt här kanske det skulle vara bra för dig att ta några jobb för att identifiera dina verkliga kostnader samt förbättringar du kan göra och hamna mer rätt prismässigt (alt. överbevisa alla här).

Skulle i alla fall föreslå att du inte gräver ned dig i detaljer i prisdiskussionen med kunden - att påvisa i punktform att allt är dyrt och att sedan kunden kan hitta jämförelsepriser som är bra mycket lägre än dina ser nog inte bra ut.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Det är väl knappast bara 1 bild han ska ta? Var det inte ett företagsjobb ? Kanske en stort företag?
Som jag läste det så var det kostanden för en persons ”headshots”. Kanske är lite fler en en bild (även om han skrev en) men kanske några olika men lät ju inte som det skulle levereras någon större mängd bilder så jag förstod hans inlägg. Vilket fall låter hans ideer om pris helt absurt och inte så realistiska.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det gar att ta 22.000:- for ett fotografi. Jag googlade snabbt och Peter Hurley tar $2,500 for vad han kallar "headshot session" och $3,500 for "portrait session", men han ar en profilerad fotograf med ett starkt varumarke. Hans assistent Dave Geffin tar $600 och $1,000 for respektive session.

Jag gissar att Annie Leibovitz vill ha narmre en miljon kronor for ett portratt.

Jag tycker att manga resonerar helt fel i den har traden. Du maste ta tillrackligt betalt for att kunna leva pa vad du gor. Det gor alla andra yrkesgrupper. De flesta snickare jag kanner till tar ut lon for sitt arbete och de far oftast ganska bra betalt.
 

revox

Aktiv medlem
Jag tycker att manga resonerar helt fel i den har traden. Du maste ta tillrackligt betalt for att kunna leva pa vad du gor. Det gor alla andra yrkesgrupper. De flesta snickare jag kanner till tar ut lon for sitt arbete och de far oftast ganska bra betalt.
Problemet är väl att om en yrkessnickare tar t.ex. 1000 kr/h och kan renovera ett rum på t.ex. 10h, då blir det ju lite tokigt om jag som amatörsnickare tycker att jag kan ta 1000kr/h även om det tar mig 30h att fixa rummet.

Sen får man ju såklart ta så mycket betalt man vill, men man riskerar nog att gå utan kunder om man ligger mycket högre i pris än andra p.g.a. att man är ganska långsam men tar samma timpris.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Totalt 22000kr plus moms för att få en bild.
[---]
Är detta rimligt att betala för ett företag?
Vad är ditt mål med diskussionen och frågan, Jonas?
Du frågar om 22 000 kr + moms är rimligt för en bild och ett flertal medlemmar svarar att de bedömmer att det inte är rimligt.

Vad argumenterar du för?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Problemet är väl att om en yrkessnickare tar t.ex. 1000 kr/h och kan renovera ett rum på t.ex. 10h, då blir det ju lite tokigt om jag som amatörsnickare tycker att jag kan ta 1000kr/h även om det tar mig 30h att fixa rummet.

Sen får man ju såklart ta så mycket betalt man vill, men man riskerar nog att gå utan kunder om man ligger mycket högre i pris än andra p.g.a. att man är ganska långsam men tar samma timpris.
Vi far val forutsatta att fotografen i det har fallet vet vad han haller pa med annars ar det lonlost oavsett pris.

Jag tror att timpris inte ar ett koncept som fungerar for en fotograf. Snickaren kan kanske lagga 75% eller mer pa vardeskapande arbete I mitt exempel ovan gissade jag att en fotograf kan jobba varann dag. Resten av tiden gar till forberedelser, marknadsforing etc. Min slutsats i exemplet var att oavsett hur manga timmar det tar maste man dra in i genomsnitt ungefar 4000:- plus skatt per jobb. Det kan fordelas olika, t.ex. portratt en dag 1.500:- och brollop en annan dag 15.000:- osv.
 

PerKr

Aktiv medlem
Det gar att ta 22.000:- for ett fotografi. Jag googlade snabbt och Peter Hurley tar $2,500 for vad han kallar "headshot session" och $3,500 for "portrait session", men han ar en profilerad fotograf med ett starkt varumarke. Hans assistent Dave Geffin tar $600 och $1,000 for respektive session.

Jag gissar att Annie Leibovitz vill ha narmre en miljon kronor for ett portratt.

Jag tycker att manga resonerar helt fel i den har traden. Du maste ta tillrackligt betalt for att kunna leva pa vad du gor. Det gor alla andra yrkesgrupper. De flesta snickare jag kanner till tar ut lon for sitt arbete och de far oftast ganska bra betalt.
Senast jag anlitade snickare tog de i snitt 400kr/h plus moms. Den vi anlitade var här i tre dagar och tog betalt för arbetad tid plus resa (mil plus tid). Är lite skillnad mot Jonas exempel.

Etablerade namn kan ta mer betalt för sin tid eftersom de är efterfrågade. Lite som Adrian Newey kan kräva högre lön för ett projektledarjobb än vad jag kan. Jonas är inte etablerad. Och lägger fram ett scenario om en porträttsession för en person mot vit bakgrund. Sen tillkom priset för själva bilden. Självklart ska man ta betalt för sin tid och kunna leva på sitt jobb men med den prissättningen kommer det nog att fungera dåligt eftersom potentiella kunder lär dra öronen åt sig.

Hade det varit en modesession hade det kanske varit lite rimligare slutsumma men då hade man nog fått lägga en heldag på det också.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Senast jag anlitade snickare tog de i snitt 400kr/h plus moms. Den vi anlitade var här i tre dagar och tog betalt för arbetad tid plus resa (mil plus tid). Är lite skillnad mot Jonas exempel.

Etablerade namn kan ta mer betalt för sin tid eftersom de är efterfrågade. Lite som Adrian Newey kan kräva högre lön för ett projektledarjobb än vad jag kan. Jonas är inte etablerad. Och lägger fram ett scenario om en porträttsession för en person mot vit bakgrund. Sen tillkom priset för själva bilden. Självklart ska man ta betalt för sin tid och kunna leva på sitt jobb men med den prissättningen kommer det nog att fungera dåligt eftersom potentiella kunder lär dra öronen åt sig.

Hade det varit en modesession hade det kanske varit lite rimligare slutsumma men då hade man nog fått lägga en heldag på det också.
Det stammer att jag inte ar etablerad och jag ar inte intresserad av att jobba som fotograf. Jag gav mig in i diskussionen for att min fru ar fotograf jag har coachat henne lite om hur hon kan ta betalt.

Hon blandar portratt, workshops, pre-wedding och en del arkitektur (hotell). Det ar helt ointressant hur manga timmar hon lagger. Kunderna betalar for hennes stil och kontaktnat. Killen som hon jobbar for nar det fotograferar hotell gar inte ur sangen om han inte far 250.000:-, men da ar det professionella bilder (interiorer, solnedgangar, drinkar, pooler osv.) som fungerar for web, broschyrer osv.
 

PerKr

Aktiv medlem
Vi far val forutsatta att fotografen i det har fallet vet vad han haller pa med annars ar det lonlost oavsett pris.

Jag tror att timpris inte ar ett koncept som fungerar for en fotograf. Snickaren kan kanske lagga 75% eller mer pa vardeskapande arbete I mitt exempel ovan gissade jag att en fotograf kan jobba varann dag. Resten av tiden gar till forberedelser, marknadsforing etc. Min slutsats i exemplet var att oavsett hur manga timmar det tar maste man dra in i genomsnitt ungefar 4000:- plus skatt per jobb. Det kan fordelas olika, t.ex. portratt en dag 1.500:- och brollop en annan dag 15.000:- osv.
Timpris är ju bra när man inte vet vad kunder är beredda att betala eller vad konkurrenterna tar betalt. Att göra ett överslag på tidsåtgång och beräkna offerten utifrån det. Sen kan man nog inte köra timpris och löpande räkning så som snickare och rörmokare gör.
 

PerKr

Aktiv medlem
Det stammer att jag inte ar etablerad och jag ar inte intresserad av att jobba som fotograf. Jag gav mig in i diskussionen for att min fru ar fotograf jag har coachat henne lite om hur hon kan ta betalt.

Hon blandar portratt, workshops, pre-wedding och en del arkitektur (hotell). Det ar helt ointressant hur manga timmar hon lagger. Kunderna betalar for hennes stil och kontaktnat. Killen som hon jobbar for nar det fotograferar hotell gar inte ur sangen om han inte far 250.000:-, men da ar det professionella bilder (interiorer, solnedgangar, drinkar, pooler osv.) som fungerar for web, broschyrer osv.
Jag syftade på trådskaparen när jag skrev "Jonas", ber om ursäkt ifall det missuppfattades
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Svar till Jonas Danielsson

jonas18z;2211098 Rigga/ riva egen studion 2h Studion sa:
Du skulle alltså ta betalt av en e n d a kund för att hyra en studio??
Och samma kund skulle dessutom betala Din kostnad för att hyra en kamera??

Det är ju inte kundens sak att Du saknar både studio och kamera!

Kostnaden för studio och kamera fördelas ju på m å n g a kunder, och det finns skatteregler för avskrivning från årets vinst för hyra och utrustning.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Ett genomsnittspris bör väl ligga ungefär på genomsnittet? Ipraktiken så ligger alltså ungefär hälften över och andra hälften under genomsnittet.
Vad händer om alla betraktar genomsnittet som nedre gräns?
Bara för att få det rätt så gäller detta, att hälften över och hälften under, medianen och inte medelvärdet. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bara för att få det rätt så gäller detta, att hälften över och hälften under, medianen och inte medelvärdet. :)
Ja precis. Det var därför jag använde ordet ”ungefär” i meningen. Vilket ju ändå kan vara fel. Men fortfarande mer rätt än att medelpriset är ett lämpligt lägsta pris.
 

snap01

Aktiv medlem
Specar han kostnader för utrustning och timpris mm på fakturan, som i ditt inledande förslag?
Varför ska man specca det på fakturan? Det vanligaste är nog att man skickar en offert i den står vad som ingår etc o vad det kostar. När du fått ok på den så kör du.

Löpande räkning med timme är det nog mest en del hantverkare som kör med. Om jag kör ett porträtt jobb så tar jag oftast ex kronor per person alternativ ett fast pris för alla.

Kostnader för utrustning? Kunden förväntar sig nog att du har verktyg för jobbet. Jag har då aldrig fakturerat mina kunder mina nikon d850. Däremot ska jobbet utföras långt bort så ska man självklart lägga till kostnader för resor etc men allt det gör man klart i offerten.
På fakturan räcker det med att skriva pris enligt offert om man vill göra det cleant o enkelt.
 
ANNONS