Annons

Blocketpaketet och liknande lösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Därför jag skrev att jag ibland drar av det på priset först.
Men jag står aldrig för frakten om priset på saken jag säljer redan är billigt.
Lägger på menar du väl, annars får ju köparen varan billigare.

Att en köpare som ångar sig får betala bägge frakterna är rimligt, om man tycker att ångrandet är ok t ex vid missförstånd, annars får väl köparen stå sitt kast och behålla varan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Lägger på menar du väl, annars får ju köparen varan billigare.

Att en köpare som ångar sig får betala bägge frakterna är rimligt, om man tycker att ångrandet är ok t ex vid missförstånd, annars får väl köparen stå sitt kast och behålla varan.
Nej. Jag drar av. Kostar frakten 150kr och vi bestämmer att jag ska stå för frakten så drar jag alltså av 150kr från priset på varan. 150kr swishar köparen till mig.
På det viset står alltså jag för frakten om köpet genomförs. Ångrar köparen sig så har personen alltså förlorat 150kr och jag en massa jobb och tid. Helt rättvist.
Kostar varan bara 500kr så känns det inte ok att jag står för frakten om köparen insisterar på att köra blocketpaket. Oftast i dessa småsummor så blir det förskottsbetalning.


/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Nej. Jag drar av. Kostar frakten 150kr och vi bestämmer att jag ska stå för frakten så drar jag alltså av 150kr från priset på varan. 150kr swishar köparen till mig.
På det viset står alltså jag för frakten om köpet genomförs. Ångrar köparen sig så har personen alltså förlorat 150kr och jag en massa jobb och tid. Helt rättvist.
Kostar varan bara 500kr så känns det inte ok att jag står för frakten om köparen insisterar på att köra blocketpaket. Oftast i dessa småsummor så blir det förskottsbetalning.


/Stefan
Aha, men varför i hela världen krångla till det för för små belopp och hur tänker köparen när han vill ha blocketpaket för så små belopp??? Orka...

Och varför ska du stå för frakten när det är så stor andel av priset, låter som dålig affär.
 

chockgranat

Ny medlem
Missförstå mig inte, det är ju bra att du fått betalt. Men det intressanta är ju att få höra från någon som verkligen blivit hjälpt av blocketpaket eller någon liknande tjänst. Varenda gång som trådar av den här sorten dyker upp brukar jag be folk som haft nytta av tjänsten att höra av sig. Men ingen har stigit fram hittills.
Själv kräver jag förskott om jag ska sälja något. Och därför accepterar jag att betala i förskott när jag ska köpa. Men att använda blocketpaket är inte aktuellt. Känns det inte bra med säljaren så avstår jag.
Klokt o moget, håller helt med o gör på samma sätt
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag blir lite förvånad över att man som säljare dissar Blocketpaketet för att det ger säljaren för dålig säkerhet, men samtidigt inte tvekar att kräva förskottsbetalning. Vilken säkerhet ger det köparen?
Att köpa kameraprylar till delvis hög kostnad är ett risktagande för såväl köpare som säljare om man inte kan mötas på plats. Att som säljare kräva 100% säkerhet med själv inte erbjuda mer säkerhet än sitt ord är i mina öron egoistiskt och omoget,

Jag har både köpt och sålt via Blocketpaketet, det har aldrig klickat en enda gång.
 

iSolen.se

Guest
Jag blir lite förvånad över att man som säljare dissar Blocketpaketet för att det ger säljaren för dålig säkerhet, men samtidigt inte tvekar att kräva förskottsbetalning. Vilken säkerhet ger det köparen?
Att köpa kameraprylar till delvis hög kostnad är ett risktagande för såväl köpare som säljare om man inte kan mötas på plats. Att som säljare kräva 100% säkerhet med själv inte erbjuda mer säkerhet än sitt ord är i mina öron egoistiskt och omoget,

Jag har både köpt och sålt via Blocketpaketet, det har aldrig klickat en enda gång.
Kritiken ovan går ut på att man inte vet om en tjänst fungerar förrän något går fel, t ex ett returärende.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Lite Off Topic, men handlar om säkerhet och eventuell bedgrägeri.

Blev uppringd förra lördagen av en man som hade frågor om min A7R2:a. Lät seriös och vill komma senare på kvällen och titta på den samt med stor säkerhet köpa den.
Då kommer frågan om det gick bra med banköverfering då denne inte hade Swish eftersom personen bodde i Ystad men jobbade i Danmark. Brått som jag hade att prata i tfn (var på ett bröllop samtidigt) så sa att att det var ok med en sådan överföring. Personen frågade då om vilken bank jag hade och svarade Nordea medan han svarade att han hade SEB.
Lade på luren och funderade lite. Sen kom jag på att jag en gång köpte en bil på samma sätt. Problemet var att banköveringar går att avbryta i efterhand.

Chattade med SEB som bekräftade detta och rekommenderade att använda Swish och att det gick på ett kick attt registrera.

Messade personen igen och skrev vad SEB hade berättat och sa att antingen kontant eller swish pga säkerhetsdetaljerna.

Fick inget svar tillbaka,

Så var noga även med såna här överföringar!

/Stefan
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag blir lite förvånad över att man som säljare dissar Blocketpaketet för att det ger säljaren för dålig säkerhet, men samtidigt inte tvekar att kräva förskottsbetalning. Vilken säkerhet ger det köparen?
Att köpa kameraprylar till delvis hög kostnad är ett risktagande för såväl köpare som säljare om man inte kan mötas på plats. Att som säljare kräva 100% säkerhet med själv inte erbjuda mer säkerhet än sitt ord är i mina öron egoistiskt och omoget,

Jag har både köpt och sålt via Blocketpaketet, det har aldrig klickat en enda gång.
Egoistiskt och omoget? Det enda du effektivt gör är att vända på vem som bär störst osäkerhet, plus att man bidrar till att underhålla en tjänst som man inte kan förvänta sig faktiskt lösa problemet den försöker sälja in sig som lösning på.

Du kommer aldrig förbi att distansköp av sin natur alltid innebär en viss risk. Vare sig mellan privatpersoner eller mellan butik och kund. Att risken är liten är något annat. Det faktum att Blocketpaketet funkat för dig, särskilt när det låter som du aldrig behövt pröva deras förmåga att lösa fall av bedrägeri eller dispyter, säger ju ingenting om den faktiska tjänsten - utöver den rent logistiska biten, som t ex Posten annars kunnat lösa.

Jag kan förstå säljare som går med om Blocketpaket då köparna ofta uppfattar det som en extra säkerhet. Men att mena på att säljarna som sätter sin säkerhet främst när de ligger ute med dyra produkter vore egoistiskt upplever jag som både märkligt och onödigt präktigt.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag blir lite förvånad över att man som säljare dissar Blocketpaketet för att det ger säljaren för dålig säkerhet, men samtidigt inte tvekar att kräva förskottsbetalning. Vilken säkerhet ger det köparen?
Att köpa kameraprylar till delvis hög kostnad är ett risktagande för såväl köpare som säljare om man inte kan mötas på plats. Att som säljare kräva 100% säkerhet med själv inte erbjuda mer säkerhet än sitt ord är i mina öron egoistiskt och omoget,

Jag har både köpt och sålt via Blocketpaketet, det har aldrig klickat en enda gång.
- - -
Egoistiskt och omoget?
Dumt och naivt om man inte är försiktig.
Jag är 100% säker på att jag skickar en vara som fungerar enligt vad jag beskrivit i annonsen. Finns det några kända brister talar jag om det. Gäller det en köpare som jag känner så blir ju saken en annan. Men för helt okända personer skulle det aldrig falla mig in att skicka något utan att ha fått förskott.
Köper jag något gäller förstås samma förutsättningar. Jag kan inte gärna klaga om säljaren vill ha pengarna i förskott när jag själv säger samma sak om jag är säljare.
Jag säger det igen. Känner du dig det minsta osäker på om säljaren eller varan inte är vad den utger sig för att vara - AVSTÅ FRÅN ATT GÖRA AFFÄR!
Finns säljaren här på Fotosidan och har funnits med i många år och under den tiden lagt ut många annonser tror jag att man kan känna sig hyfsat säker. Ett telefonsamtal kan också hjälpa.
Jag tror inte att alla okända i min omgivning är ute för att lura mig. Tvärtom, under alla affärer som jag gjort kan jag inte minnas att jag blivit blåst någon gång. Ibland har det blivit något missförstånd men det har gått att reda.
Men om någon ny medlem på FS dyker upp och lägger ut rader med dyr utrustning till bra priser så nog drar jag mig för att langa i väg några pengar åt det hållet.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det har hänt att jag fått förslaget att köparen skickar mig 50% av summan först.
Sedan skickar jag varan till dom.
Varpå de för över de resterande 50%.

Hm...

Känns det säkert?
:)
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Men att mena på att säljarna som sätter sin säkerhet främst när de ligger ute med dyra produkter vore egoistiskt upplever jag som både märkligt och onödigt präktigt.
Nej, det är vare sig "märkligt eller onödigt präktigt". Både säljare och köpare löper risker vid den här typen av transaktioner. Att kräva 100% säkerhet för egen del samtidigt som man inte erbjuder någon säkerhet för köparen eller ens har någon förståelse för dennes behov av säkerhet ÄR egoistiskt, även om det kan svida i skinnet att inse.

Säljaren ligger ute med dyra produkter, köparen med motsvarande summa. Vad är skillnaden?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Säljaren ligger ute med dyra produkter, köparen med motsvarande summa. Vad är skillnaden?
Skillnaden är att jag som säljare väljer på vilka villkor jag vill sälja en vara. Sen är det upp till köparen att acceptera villkoren eller låta bli att köpa. Hittar jag som säljare ingen som vill köpa med mina villkor får jag fundera på om jag ska ändra villkoren eller ha kvar prylen.
 

andreas89

Aktiv medlem
Det har hänt att jag fått förslaget att köparen skickar mig 50% av summan först.
Sedan skickar jag varan till dom.
Varpå de för över de resterande 50%.

Hm...

Känns det säkert?
:)
Satt just här och skrev att jag gjort så några gånger åt båda håll och att det i mitt huvud är det enda sättet att splitta risken precis 50/50.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Mellan svensk butik o svensk kund så är kunden mer skyddad.
Det finns ett regelverk butiken måste följa.
Så det är inte samma sak.
Jag skrev viss risk. Jag är väl medveten om konsumentköplagen och distansköplagen. Men företag kan gå i konkurs, försändelser försvinna längst med vägen och orsaka utdragna dispyter, fel varor levereras, med flera.

Nej, det är vare sig "märkligt eller onödigt präktigt". Både säljare och köpare löper risker vid den här typen av transaktioner. Att kräva 100% säkerhet för egen del samtidigt som man inte erbjuder någon säkerhet för köparen eller ens har någon förståelse för dennes behov av säkerhet ÄR egoistiskt, även om det kan svida i skinnet att inse.

Säljaren ligger ute med dyra produkter, köparen med motsvarande summa. Vad är skillnaden?
Det enda du gör är att överföra risken. Kalla det moraliskt virtuost, men det kan samtidigt hävdas vara väl magstarkt av en köpare att kräva all säkerhet på sin sida vid en transaktion, istället lämnandes säljaren med den stora risken.

Det och på kuppen förse Blocket med pengar för en papperstjänst.
 
ANNONS