Annons

Macro objektiv till SonyA6000

Produkter
(logga in för att koppla)

Ani63

Aktiv medlem
Har tittat på dessa och vill höra era åsikter:

Sony E 30/3,5 Macro, Sony E-fattning

Sony FE 50/2,8 Macro för Sony E-fattning -

Dessa två väljer jag pga vikt och priset. Vet ATG detcsäkertvfinns bättre, men de blir då både dyrare och tyngre.

Med kamran fick jag två objektiv som jag gillar:
Sony 16-50 och 55-210. Levererar bra och fina bilder tycker jag!

Hoppas ni vill komma med synpunkter på macroobjektiven.

Ha en bra kväll!
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Har bägge. FE 50 är bra bara FE90 som slår den (men vilka sår ej den). Skulle säga att FE 50 är så nära de bra Sigma 105 och Tamron 90 (som är liknade bra som kameratillverkarnas ,CaNiSo, egna).
Se bifogad bild hela bilden och 100% utklipp. Fri hand 1/90 bl 5.6. JPG från en A7r.

Ända fördelen med 35 är om man bara tänker APC och vill komma ner i vikt och pris. Fotar man insekter är 35 lite kort på APC och 50 lite bättre. För FF är 50 lite kort på insekter men den är lättare än FE90 och billigare.

50 är ju mer "framtids värd" då den passar FF,

Alternativ är ju adapter + äldre macro, vilket kan vara prisvärt. Jag är ej vän med elektrisk focusering än.... Dock har jag ej provat AF på nyare kameror kört med A7r och Nex-7/5 där är AF lite slö om man kör vanligt fota med dem. Målet är en III (hoppar över ver II)
 

Bilagor

Ani63

Aktiv medlem
Tack för ditt svar! Kloka synpunkter du har. Lutar att det ev blir en 50, men funderar ett tag till. Än så länge fungerar 16-50 bra. Och man kan ju alltid beskära 😀.
Bilden tog jag för ett par dagar sedan och jag är nöjd med skärpan
 

Bilagor

ANNONS