Annons

Sony har dragit tillbaka version 2.0 av firmware till A7/A7R III

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej
Trevligt testande :)
Då jag av misstag råkade uppgradera mig från A7r till A7rIII.... Och nu förfasar över alla menyval...
Då jag har adapter LAEA1(sedan NEX tagit bort bafflen) och Sigma 150-500 OS HSM tänkte jag att det skulle kunna gå. Vilket det inte gick så bra. Men nu efter den nya uppgraderingen funkar det bättre verar det som. Får Eye AF att koppla in dock får jag bara tillgång till AF-S och AF-C de andra är gråade? Och AF-S funkar inte som med org obj, automatisk Eye AF (liten grön # sedan stoe grön # om ansiktet, utan ger med en gång stor #. Samma för er? Eller har jag missat något i menyerna. Säger när jag väljer MF, AF-C eller DMF att det ej är komperatibelt med objektivet.

God fortsättning
mvh
RIkard
Hej Rickard och god fortsättning på dig med!

Direct Manual Focus fanns redan i Konica Minoltas D7D och den stödde precis som i Sonys DSLR:er och SLT-tjockisar även skruvdrivna Minolta AF-objektiv och tredjepartsobjektiv för samma teknik. DMF innebar ENDAST att fokusmotorn kunde mekaniskt frikopplas på denna tid.

När det gäller DMF med Sonys E så har den ytterligare en finess då man automatiskt går in i förstoringsläge när man vrider på fokusringen. Jag gillar detta skarpt med Sony E men detta är en Sigma-begränsning och det kan man se om man kollar på Sigmas site och de kompatibilitetslistor som finns) för det gäller även en del av deras nyare Global Vision-objektiv som ju kan användas med MC-11). Tror det har att göra med fokusmotorerna att göra och de kopplingar som finns till objektiven. Nedan finns en lista som visar vilka nya Sigma GV som stöder Sonys DMF.

https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/A1KlEXFk-AS.pdf

Ett äldre objektiv som Sigmas 150-500mm för A-mount stöder inte DMF a la E-mount "by wire" utan det funkar precis som den äldre tekniken med ett objektiv som detta Sigma, eftersom man alltid kan vrida på fokusringen. Den är alltid "frikopplad". Men man kan få det att bete sig ungefär som om det hade DMF genom att genom att välja AF with shutter = Off och istället konsekvent starta AF med "AF-ON"-knappen. Det gör att skottet går utan att AF aktiveras med halvt nedtryckt avtryckare och det ska man fundera på att använda jämt eftersom det ger snabbare avtryck. Förstoringsläge får man dock inte och det fick man inte med min gamla D7D heller, så detta blir mer som DMF Classic :).

Att du får "invalid with this lens" när du försöker välja exv MF är helt konsekvent Sony om man har objektiv med AF/MF reglage. Det är precis som med Steady Shot. Finns ett sådant reglage på objektivet så är det det som styr och inte exv. Steady Shot utlagt på Fn-platshållarna.

Eye Focus funkar perfekt för Bertil och mig efter FW 2.1 uppgraderingen. Vi får alltid den lilla fyrkanten om den hittar ögat och annars Face Detection vit för låsning som blir grön vid låsning. Numera använder jag bara "fokuspunkterna"Wide (exv mot bar himmel) och Lock on AF Expand Flexible Spot för i princip allt annat följande. Jag har också alltid Face Detection och Face Priority in AF som grund. Face Detection är bra som "pre AF". Face Detection har även en annan finess i nya Sonys och det är att FD även kompenserar exponeringen i ansikten automatiskt mot bakgrunden. Alla konkurrenter gör inte det (Exv. Nikons Z7).

Med dessa inställningar behöver man knappt bry sig om annat. Som jag fotar så använder jag varken fokuspunkter eller AF-S längre. Jag ser få incitament till detta och då blir resten ganska enkelt.

Jämfört med min gamla A7 II så är A7 III mycket enklare att fota med just p.g.a. den nya snabbare och mer träffsäkra och mörkertoleranta AF vi fått nu som dessutom täcker hela bildytan i jämförelse med A7 II som mer funkade som en klassisk DSLR. A7 II:an påminner mer om en A7 III med Focus Area valen "Zone" eller "Center. De inställningarna tycker jag mest ligger i vägen och jag vet inte vad de skulle tillföra till de två grundinställningar jag använder. Jag förstår faktiskt heller inte längre varför jag skulle välja att fippla med att flytta statiska fokuspunkter när jag kan få dynamisk låsning av ett objekt var som helst på skärmen. Min joysticks tryckknapp aktiverar nu "Center Lock on AF istället och C3-customknappen har jag lagt "AF Track Sensitivity" på för att få även det lättillgängligt.

Till Bengt vill jag bara säga att ingen som idag köper en en A7 III-modell kan förhålla sig likgiltig till menysystemets alla funktioner och det ger ju även Rickard uttryck för här. Om man vill få ut det man vill ha ut av sin kamera så måste man ta sig tiden att konfigurera den. Den är faktiskt inte alls klar att använda direkt ur kartongen! Om man vill ha huvudfunktioner som redan ligger på dedikerade yttre rattar, vred och knappar så ska man nog köpa en Fuji istället eller en möjligen en bra mobil. … men det måste väl vara undantaget att någon köper en A7 III eller rent av en A7r III idag som inte tar foto på hyfsat allvar och tar sig tid att konfigurera. Det är väl för mycket pengar annars för det för de flesta.

Om man tar konfigurationen på allvar så kommer man bli belönad och det är först då det blir riktigt kul att fota med kameror som A7r III och A7 III för automatiken i AF och bildkvaliteten idag är fantastisk även i besvärliga ljusförhållanden. Det är främst i dessa faktorer som ergonomivinsterna ligger och inte i var dedikerade knappar sitter på kamerahusen eller om de är upplysta eller inte. Verkligt få verkar ha tagit till sig detta för man läser ofta i tester exempel på att många nog missat mycket av detta. Det hindrar dock inte att även jag har klandrat Sony för deras usla knappergonomi när det gäller A7:eek:rnas tid/bländar-rattar (mycket bättre på exv NEX 7 och A7r och A7 än idag. Knapparna på exv. A6300 har rent usel taktil ergonomi men det har ju i alla fall blivit klart bättre med A7 III:eek:rna.

Om man fastnat i menyträsket så undrar jag om man verkligen tagit sig tid att konfigurera sin kamera ordentligt.

När det gäller LA-EA1 (för APS-C) och LA-EA3 så finns en firmware-uppgradering för båda. Jag har uppgraderat min 3:a. När det gäller LA-EA2 och 4 så tycker jag inte man kan rekommendera någon av dessa idag (jag sålde min 2:a). Skälet är ju en gammal AF från A77-tiden och det var ett tag sedan. Egentligen hoppades jag man skulle göra en ny med A99 II:ans AF och en bättre fokusmotor för de äldre skruvdragna men det tror inte jag kommer inträffa.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En rolig rapport från dig och Bertil. Jag kanske hade för bråttom att göra mig av med all A-mount.
Tycker du att du märker förbättringar i AF även med E-mountobjektiven?
Ja det är stor skillnad mellan min A7 II och A7 III:an. Viktiga är också objektiven och det är ju bara i de nya G (som i min 24-105:a) och G-Master-objektiven som de senaste snabba och framför allt verkligt tysta fokusmotorerna finns. Att objektiven är tysta är ju ett högt uttalat krav om man vill ta video med följande AF också.

Efter denna FW-uppgradering så finns helt klart mindre incitament att sälja bra A-mountobjektiv. De är absolut snabbare med A7 III -serien och AF är dessutom mycket mer förlåtande.

Denna nya FW är framförallt för att ge stöd för de nya AF-metoderna även till de som har A-mounts med inbyggd fokusmotor och LA-EA3 adapter och möjligen ombyggda LA-EA1 där baffeln tagits bort. Jag tror inte den gör E-mounts bättre än de redan är på de nya kamerorna. I övrigt åtgärdade uppgraderingen kameralåsningar om man hade äldre kort eller använde båda kort-platserna samtidigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För min del har det bara varit för stödet för Eye Focus och Lock on AF som 2.1. varit intressant. För att få mitt 150-500mm Sigma att funka med de nya AF-metoderna också med LA-EA3. Jag kör inte med dubbla kort så jag har inte märk av några låsningar.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Håller på att sätta mig in i kameran mer och mer. Blev lite hastigt hade planerat för en II men då III var till nästan samma pris slog jag till istället för att vänta till våren. Även om jag kanske inte behöver en sådan kamera. Borde kanske köpa Friedmans bok.... Lite svårt att veta vad man vill ha vad dock. Blir lära sig lite i taget.

Letade nu uppdateringar till LA-EA1. Det verkar som Sony släppt den de det bara finns en 2.0 till LA-EA3 för att ackommodera A9. Svårt att veta om det påverkar annat.

Dock tycker jag AF funkar bättre för 150-500 sedan 2.1 eller 2.0 testade bara när jag köpte kameran då fanns ju ej de. Dock är den häst vid snabbare än den gamla A7r som var riktigt trög ibland. Och gav några oskarpa bilder på dotterns student flakåkning när AF ej han med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Svar till inlägg Nr 16 med StenÅke.

Nu har du StenÅke ett förflutet genom dina jobb om programvaror, lärare med mera som underlättare för att tampas med Sony kameror. Det kom väl många röster om tex Windows 7 när det efter undersökningar visade sig att vanligt folk använde sig av kanske högst 1/4 del av alla möjligheter som det programmet gav möjlighet till. ( mycket var väl inte heller nödvändigt att kunna ) Man pratade om att att det måste bli mera användar vänligt för vanligt folk.

Många telefonkamera användare gillar väl att bara trycka på knappen så sköter kamera delen resten liksom, även om det börjar att bli fullt med inställningar även där och hemtagningar av olika hjälpappar för foto. Martin Agfors nämner att tex D850 är mycket bättre när det gäller att hantera autofokusen än vad Z7 är.

Det får ju inte bli för mycket att böka med, användarvänligheten måste öka.

Jag var ju ansvarig produktchef för alla Microsoft-produkter engång på Esselte Datasoft och Scribona och jobbade då i skarven mellan -80 och 90-talen med att marknadsföra Windows och alla de mjukvaror vi hade till det - det kallades WINSOFT.

Jag kan säga att det nog var betydligt värre än så att folk "bara" använde 25% av funktionerna i Windows. Genom att minneshanteringen var så usel i de första versionerna startades inte MS Excel med full vanlig Windows 2.1 utan många använde en dold Windows "runtime".

Angående exv. Word som i början var långt ifrån användarvänligt har jag snarast sett siffror på 5-10%. Det var därför man byggde in s.k. "wizards" som stegade folk genom en del processer som det ju blev då ett antal steg måste tas där flera funktioner samverkade. Innan det blev grafiska gränssnitt hade man ju tangentbordsmallar till FN-tangenterna till både Word, Wordperfect, Lotus 1-2-3 och en del andra mer avancerade program. Folk kunde ju inte komma ihåg kommandona i huvudet alla gångr när de krävde att man tryckte på upp till tre tangenter samtidigt!

Vi börjar komma i samma läge nu med en del av kamerafunktionerna också eftersom man i en del fall har ett antal funktioner som samverkar parallellt. Det har blivit alltmer komplext och en del skulle säkert uppskatta mer av "wizards" eller fördefinierade val som håller ihop flera olika val som behöver samverka för den funktionalitet man vill uppnå.

Angående Z7 och D850 så känner jag folk som har just den kombon. Bildkvaliteten måste ju vara i princip identisk. Men ska det gå verkligt fort så är väl varken D850 eller Z7 vad Nikon-folket väljer. 46 MP är väl inte det man väljer då eller hur? Jag tror Nikon gjorde sig själv en riktig björntjänst när man hade så pass hög svansföring som man hade före släppet av Z-kamerorna - trots att det var det generation 1. Det var ju just det att de lovade en spegellös D850 som fick Tony och Chelsea Northrup att såga Z7 rätt ordentligt. Tony sade ju rätt ut att han skulle fortsätta använda D850 istället främst för att AF inte levde upp till förväntningarna i Z7. De var inte ensamma om den slutsatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=iUii9dTwPkw

De verkade också genuint stressade över att de som testare kände att de måste gå ut med detta eftersom att de fruktade att de skulle få ordentligt med skit för det. "People are MAD at us" heter titeln på den video där paret förklarar sig.

https://www.youtube.com/watch?v=B1G6-8D3EcM

De lyfter även fram att de varit kritiska till både AF-funktioner, bufferthantering och batteritid så länge Sony hade de små batteierna och att de kamerorna hade endast en minneskortplats. Mängder av Canon- och Nikon-folk har väl stämt in i den kören och så går Nikon och levererar den nya Z7-kameror som har batteriprestanda ungefär som en A7R II eller A7 II på pappret, har en enda kortplats och på toppen AF som inte kan mäta sig med referensen D850 och som sedan Northrups rapporterar. Den mäter ljus på full fart med låst mätning efter första frame, den har i vissa videotester som jag sett inte fixat sätta fokus i skugga under exv. en fotbollsmatch till testarnas besvikelse. Det ser inte bra ut i EVF:en heller tydligen under full fart med seriebildstagning. Chelsea explicit att hon inte avrådde någon att köpa Z7 eftersom det säkert kommer FW-uppdateringar som fixar felen. Tony var dock av en annan mening - han skulle ju hålla fast vid sin D850.

Kolla denna video ung 3 min in och framåt:

https://www.youtube.com/watch?v=V6X-K9jju_0

Jag tycker faktiskt Northrups gör helt rätt. Jag skulle själv bli sur om jag gått på "halleluja"-recensioner för Z7 om de inte riktigt stämmer med de förväntningar som byggts upp. Jag minns ju fortfarande hur förbannad jag var att jag köpte Sigmas 17-70mm med Canon-fattning och deras adapter MC-11 för Sony E. Det ekipaget var helt oanvändbart även efter två FW-uppgraderingar efter ett år. Jag skulle välkomnat testare som faktiskt testat själva istället för att bara eka ett marknadsmanus från tillverkaren. Vem som helst som använt den kombon MÅSTE ju ha märkt att den inte funkade, vare sig för stillbild eller video.

Jag har också läst Martins recension av Z7 och jag måste ju säga ändå att det är en jäkla skillnad mellan Face Detection och en Eye Focus av tredje generationen. Jag har sett den sätta fokus med gamla Sony A-mount 70-400mm på kanske 40 meter åtminstone och det på närmaste öga. Nog hade jag förväntat mig att även Canon hade haft anti skak och att båda hade haft en första version av följande Eye Focus. Det börjar väl bli mainstream nu eller hur. Fuji har det ju också vad jag vet. Det här kommer säkert på plats i kommande versioner eller FW-uppdateringar men varken Canon eller Nikon är riktigt där än trots att båda gjort på många sätt överraskande bra första versioner och de får nog inte hantera detta lika uselt som Sigma om de inte ska göra många fortsatt besvikna.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Förenkla autofokus försöker nog Canon göra med sina förberedda Case, tror dom har 6 st val att välja i mellan, med möjlighet till justeringar för varje case, Fuji har hoppat på samma system vad jag förstår i X-T2, har för mig att Nilsson provade sig fram till ett Case som passade bra för flygande fåglar, vad jag mins gick det utmärkt, med en Canon kamera i alla fall.

AFA är ett gammalt läge som skall reagera på rörelse, inte omöjligt att det går att utveckla det ännu mera, ja hade en Minolta kamera en gång där man kunde stoppa in olika kort för olika motiv, det fans ett kortfodral att fästa på kamera remmen.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Stort Tack till Sten-Åke, Bertil med flera.
Jag har en A99-2 och ett antal äldre A-mount-objektiv som jag köpt begagnat.
Tycker mycket om både kameran och objektiven. Där finns bland annat ett 200mm 2,8 som fått mig att häpna.
Det glädjer mig mycket att de gamla fina objektiven verkar kunna få ett långt liv.
Tack för all kunskap och alla erfarenheter som förmedlats.
 
ANNONS