Annons

Sony A7 III

Produkter
(logga in för att koppla)

hasselelle

Medlem
fågeltele till A7 III

Vill haka på med en fråga om telen.
Fotar idag med en Tamron 150-600 på Canon.
Hur funkar den med konverter på en Sony A7 III? Stabilisering? AF?
Duger den kombon till flygande fågel?
Vilken konverter skall man välja?

Finns "lågpristelezomar" med FE-fattning från alternativa tillverkare (Sigma, Tamron...) eller väljer man A-mount med konverter?
Hur bra funkar de utan egen stabilisering med bara husets IBIS?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Momsen in kan man ju alltid fulspela genom att föra in det öppnat, runt halsen. Vem säger att man inte hade kameran med sig från Sverige?
Du skrev i en annan tråd:


Efter hand tänker jag ju då självklart att detta ska ändras till att jag börjar ta betalt för mina tjänster och nyttjar inkomsten till att utöka och förbättra min kamerautrustning. Jag vill dock göra rätt för mig, samt att F-skattesedel eller FA dito, lockar fler kunder.

Föreslår att du inte påbörjar din karriär med att smussla in utrustning från USA och glömmer av moms och tullavgift. Bara ett tips.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vill haka på med en fråga om telen.
Fotar idag med en Tamron 150-600 på Canon.
Hur funkar den med konverter på en Sony A7 III? Stabilisering? AF?
Duger den kombon till flygande fågel?
Vilken konverter skall man välja?

Finns "lågpristelezomar" med FE-fattning från alternativa tillverkare (Sigma, Tamron...) eller väljer man A-mount med konverter?
Hur bra funkar de utan egen stabilisering med bara husets IBIS?
Sony kom för några månader med en ny FW till A7 III och A7r III och den är ett verkligt lyft tillsammsammans med Sonys A-mount till E adapter LA-EA3. Jag hade besök av Bertil Norberg som ju fortfarande har en A-mount A99 II och han hade med sig en massa Sony-, Sigma- och Tamron-objektiv. Vi konstaterade att Sony och Sigma-objektiven inklusive min egen Sigma 150-500mm med OS-stabilisering funkade väldigt bra både med följande och EyE Focus. Eye Focus funkade på upp till 30-40 meter med de telezoomar Bertil och jag testade. Bertil testade en del fågelfoto med måsarna i Vaxholms hamn också och han var riktigt positiv.

Sigma har slutat med OS-stabilisering i de senare Sony A eftersom stabilisering finns i husen. Mitt har OS och det funkar fin fint med OS på också. Med A7 III:an har min Sigma-kombo höjt sig ett bra snäpp. Tidigare kunde den jaga en del i dunkel men nu funkar det betydligt bättre eftersom sensorn är något snäpp bättre än de jag har och har haft i mina tidigare FF-hus (har sålt II:an men har A7r kvar.

Även de som kör adapters med Canon-original verkar ha fått bättre stöd för det i III:eek:rna.

Tamron-objektiven däremot funkade klart sämre. Följande AF funkade men inte Eye Focus på vissa objektiv. Något funkade överhuvudtaget inte och i de andra fallen funkade det inte bra alls. Vet inte varför men det bara var så.

Det ska ju komma en ny FW till till A7 III:eek:rnna i april så då kanske vi får träffas igen Bertil och jag och se om vi får Eye Focus för djur också. Det vore ju cool om den kunde nypa på fågelögen också och det vore ju bra för de som har Tamron-objektiv om även dessa kunde få stöd för det mesta av AF-funktionaliteten.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Jag har tilldelat funktionen ögonfokus till en knapp som manualen och någon på Youtube rekommenderade. Går det inte att låsa fokuseringen så att man inte behöver hålla inne knappen?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har tilldelat funktionen ögonfokus till en knapp som manualen och någon på Youtube rekommenderade. Går det inte att låsa fokuseringen så att man inte behöver hålla inne knappen?
Nej, man måste hålla Eye-Focus knappen intryckt för att ha den aktiverad. Det kommer en firmware som ska göra det du vill.

/Stefan
 

Znutt

Aktiv medlem
Kan rekommendera Samyang 24mm
Skarpast är nog Sony FE 90mm 2,8. Ruskigt skarp.

Alt till USA grå import är e-infin.com. Iallafall innan brexit
Funderar på en a6500 829€
 
ANNONS