Annons

Hur gammalt är mitt Sony FE 35/2.8 ZA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goooran

Aktiv medlem
Har köpt ett begagnat objektiv, Sony Sonnar T* FE 35 mm f2.8 ZA
Detta har 2 serienummer, ett från Sony och ett från Carl Zeiss.
Jag vill gärna veta hur gammalt objektivet är. Var söker man och på vilket nummer?
Objektivet fungerar bra.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony A7r och A7 började säljas i början av december 2013. Ett av de första FE-objektiven som släpptes samtidigt var just 35mm/2,8. Ett annat 55mm/1,8. Så fem år drygt max alltså.

Varför är åldern viktig för ett sånt objektiv tycker du?

Jag har ett själv och det är verkligen en perfekt kombo med min gamla A7r tycker jag fortfarande.
 

Goooran

Aktiv medlem
Sony A7r och A7 började säljas i början av december 2013. Ett av de första FE-objektiven som släpptes samtidigt var just 35mm/2,8. Ett annat 55mm/1,8. Så fem år drygt max alltså.

Varför är åldern viktig för ett sånt objektiv tycker du?

Jag har ett själv och det är verkligen en perfekt kombo med min gamla A7r tycker jag fortfarande.
Egentligen inte alls viktigt.
På mina andra objektivkartonger står det tillverkningsdatum, men inte på denna.
Undra mest varför det finns 2 olika nummer. Jättenöjd med objektivet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är ju lite konstigt med två nummer. Det jag undrar över när det gäller nummer på Sony-objektiven är ju varför de börjat med att klista nummerlapparna istället för gravera. Ja jag fattar ju också att det är billigare men det är ju helt värdelöst. Lappen på mitt Sony 24-105mm/4 ramlade nog bort efter typ ett halvår så det funkar ju inte. Lappen satt dessutom i underkant där den dessutom garanterat kommer vara utsatt för mest slitage.
 

Goooran

Aktiv medlem
Ja det är ju lite konstigt med två nummer. Det jag undrar över när det gäller nummer på Sony-objektiven är ju varför de börjat med att klista nummerlapparna istället för gravera. Ja jag fattar ju också att det är billigare men det är ju helt värdelöst. Lappen på mitt Sony 24-105mm/4 ramlade nog bort efter typ ett halvår så det funkar ju inte. Lappen satt dessutom i underkant där den dessutom garanterat kommer vara utsatt för mest slitage.
Ja, klisterlapp på ett objektiv som idag kostar närmare 15000 känns ju lite konstigt. Men bättre objektiv går knappt att hitta, så vi får leva med lapparna. Numret och tillverkningsmånad står ju dessutom på kartongen.
 
ANNONS