Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Förslaget till avtal som röstades ner var tänkt att mjuka upp på så vis att det fanns en omställningsperiod fram till 31/12-2020. Före det datumet skulle nuvarande regler gälla. Tror det gällde även för tullunionen. Vid hård Brexit gäller inte nuvarande regler från och med 31/10-2019.

Får de till ett avtal så tror jag de behåller en omställningsperiod och då bör det kunna handlas från e-infinity ett tag till.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vilka konsekvenserna blir beror på hur det presumtiva avtalet ser ut.
Självklart, då menade jag om alla varor och tjänster får flyta fritt som hitintills, varför då ha ett avtal. Det borde ju få konsekvenser. Boris vill bli av med avgiften men samtidigt ha full access till den inre marknaden. Jag tror inte EU:s medlemsstater kommer acceptera detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Huruvida varor och tjänster får "flyta fritt som hitintills" beror förstås på hur ett avtal ser ut. Utan ett avtal kommer det inte att finnas någon fri rörlighet för varor och tjänster mellan GB och EU.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Huruvida varor och tjänster får "flyta fritt som hitintills" beror förstås på hur ett avtal ser ut. Utan ett avtal kommer det inte att finnas någon fri rörlighet för varor och tjänster mellan GB och EU.
Precis, då blir det WTO:s regler. Det blir spännande fram till sista oktober. Just nu tre alternativ: Avtalslös Brexit, uppskjuten Brexit eller Brexit med avtal. Jag tror på uppskjuten Brexit med nyval ;)
 

lonian

Aktiv medlem
Jag passade på att göra inköp nu, om det är så att något skulle hända med e-infinity.

Det stod mellan Nikon Z6 eller Nikon 105 f1.4, vilket de båda var inom samma prisklass på ca 15000kr.

Inköpet blev ett Nikon 105 1.4 då jag insåg att det skulle bli så mycket annat jag behöver köpa till kameran. :)
 

Visom

Aktiv medlem
Letade lite efter om någon faktiskt vet vad som gäller om man vill nyttja garantin om man man handlar på E-infinity? Hittar bara gissningar och spekultioner. Undrar också vad Canon säger om man vill ha en service eller kalibrering?
 

Third eye

Aktiv medlem
Letade lite efter om någon faktiskt vet vad som gäller om man vill nyttja garantin om man man handlar på E-infinity? Hittar bara gissningar och spekultioner. Undrar också vad Canon säger om man vill ha en service eller kalibrering?
Tjejen köpte sin 5D mkiv från E-infinity och vi ställde frågan om just garantihantering, svaret var om vi behöver garanti så skickar vi den till Uk där deras egen serviceoersonal tar hand om det. Jag tolkade det som att vi skickar till Uk, de tittar snabbt om de kan fixa och om inte så skickar de "hem" den för traditionell garantihantering.
Samtidigt dök C-log upp som möjlighet så vi kollade med Canon Sverige och de skulle fixa det till samna kostnad som vilken svensksåld kamera som helst (då kostade det 1050kr tror jag, för alla), på följdfrågan om service så hanterar de kameran som vilken Canonkamera som helst där garantin gått ut, oavsett vart den är inköpt.
Det hör är ju svar som absolut kan ändras, men det var vpr grund till köp i allafall.
 

Pippo

Aktiv medlem
Letade lite efter om någon faktiskt vet vad som gäller om man vill nyttja garantin om man man handlar på E-infinity? Hittar bara gissningar och spekultioner. Undrar också vad Canon säger om man vill ha en service eller kalibrering?
Någon (har för mig att det var i denna tråd men orkar inte leta) hade nyttjat garantin och fått välja mellan att skicka kameran till UK alternativt att lämna in den i Sverige och att de tog kostnaden. Personen i fråga valde det sista alternativet utan problem.
 

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Äntligen är allt på plats

Jag kan nu meddela att mitt köp av A7RIII och Zeiss 55/1.8 är i hamn. Idag hämtade jag ut optiken som var det sista att dyka upp.

Allt som allt tog det 7 arbetsdagar för kameran och extrabatteri att komma fram, och endast 6 arbetsdagar för optiken. Allt har varit omsorgsfullt förpackat med bubbelplast osv. Väldigt bra!

DHL valde hemkörning på paketet med kameran men lämnade optiken till ett utlämningsställe (oklart varför).

Jag är på alla punkter mycket nöjd med min erfarenhet av E-infinity och hoppas att de finns kvar även efter eventuell Brexit.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Någon (har för mig att det var i denna tråd men orkar inte leta) hade nyttjat garantin och fått välja mellan att skicka kameran till UK alternativt att lämna in den i Sverige och att de tog kostnaden. Personen i fråga valde det sista alternativet utan problem.
Man kan fundera lite på hur garantiärenden kommer att hanteras efter brexit. Om UK inte har ett avtal om tullfrihet med EU så kan det bli lite dyrt att skicka kameran/objektivet/vfsh till UK för garantireparation. Förhoppningsvis kommer E-infinity att erbjuda alternativ 2 ovan även i fortsättningen i så fall.
 

Pippo

Aktiv medlem
Man kan fundera lite på hur garantiärenden kommer att hanteras efter brexit. Om UK inte har ett avtal om tullfrihet med EU så kan det bli lite dyrt att skicka kameran/objektivet/vfsh till UK för garantireparation. Förhoppningsvis kommer E-infinity att erbjuda alternativ 2 ovan även i fortsättningen i så fall.
Ja, men den risken får man ju kalkylera med. Sparar man, som i mitt fall, närmare 10’ på ett köp, så ska det mycket till för att det ska bli en dålig affär i slutändan.
 

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Ja, men den risken får man ju kalkylera med. Sparar man, som i mitt fall, närmare 10’ på ett köp, så ska det mycket till för att det ska bli en dålig affär i slutändan.
Precis så tänker jag också, det finns pengar sparade för en eventuell service här i Sverige. För säkerhets skull räknar jag inte hem "vinsten" i att köpa därifrån förrän garantitiden gått ut. Först då vet jag om det verkligen blev billigare.
 

Third eye

Aktiv medlem
Är det tull och ev avgifter på privatägda varor man sänder för reparation utanflr EU? Borde inte vara något problem egentligen.
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt Tullverkets websida om passiv förädling gälller att
  1. man behöver ett tillstånd från Tullverket för att tillämpa passiv förädling
  2. om vara omfattas av garanti slipper man tull och moms vid återimporten till Sverige
  3. om varan inte omfattas av garanti ska man betala tull på reparationskostnaden och moms på summan av reparationkostnaden och tullavgiften
Det sista lär dock knappast vara aktuellt i det här fallet. Efter garantitiden är det förmodligen bättre att låta någon i Sverige utföra reparationen.
 

lonian

Aktiv medlem
Fick nu hemlevererat fram till dörren objektivet jag beställde i Onsdags förra veckan.
Gick ju raketsnabbt!
 

cardazio

Aktiv medlem
[*]man behöver ett tillstånd från Tullverket för att tillämpa passiv förädling
Man kan betala ett ombud med tillstånd om man vill.

Om varan hade varit i samma skick som när den importerades kan ursprungliga importören återexportera och få tillbaka betalda avgifter och moms. Dock är den bevisbördan knepig.
 
Senast ändrad:
ANNONS