Annons

Integritetsproblem vid telefonanvändning

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag känner ingen stridspilot.
Men min tanke var att om det nu är så lätt att spåra upp och slå ut piloterna tack vare mobiltelefonerna så borde de inte använda sådana. Har de ingen säkerhetsutbildning i försvaret?
De behöver inte sniffa i folks mobiler för det. Den hjälpen fick de enklare via läckorna hos Transportstyrelsen. De hade ju bl.a. info om flygförarna. Med sådana myndigheter behöver försvaret kanske
inga ytterligare fiender. Det är nog ett antal myndighetssystem som överhuvudtaget inte borde vara kopplade mot Internet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
De behöver inte sniffa i folks mobiler för det. Den hjälpen fick de enklare via läckorna hos Transportstyrelsen. De hade ju bl.a. info om flygförarna. Med sådana myndigheter behöver försvaret kanske
inga ytterligare fiender. Det är nog ett antal myndighetssystem som överhuvudtaget inte borde vara kopplade mot Internet.
För ungefär tjugo år sedan gjorde jag ett studiebesök på FMV. Där sågs internet som något riskabelt. Man hade en gemensam Internetkopplad dator i korridoren. Det är ju bra att kunna surfa lite.
Det interna nätet var helt separerat från internet. Fysiskt. Vid arbetsdagens slut tog man hårddisken ur din dator och låste in i ett säkerhetsskåp.
Jag gissar att rädslan för internets faror är mycket mindre idag, och bevisligen har många myndigheter visat upp en påfallande sårbarhet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det påstås att terrororganisationer och säkerhetstjänster bara kommunicerar de hemligaste uppgifterna analogt. Det vill säga skapas på datorer som inte är kopplade till internet eller skrivs på gamla skrivmaskiner. Sedan kommuniceras via dokument.
Sant eller inte? Det låter åtminstone trovärdigt.

När stater ger sig in med tusentals duktiga hackare är inget riktigt säkert längre som är kopplat till internet.
Det är inte heller vi vanliga dödliga som har mycket lägre säkerhet för våra system.
 

afe

Aktiv medlem
Det finns flera myndigheter och organisationer som kör med datorsystem som inte är uppkopplade av säkerhetsskäl; jag har jobbat med flera av dem. Det har dock inte så mycket med integriteten i våra telefoner att göra ...
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte heller vi vanliga dödliga som har mycket lägre säkerhet för våra system.
Det beror lite graden av dödlighet. :)

Datasäkerhet är inte raketkirurgi. Man behöver inte vara säkerhetsexpert för att hålla hög säkerhet. Det viktiga är att uppdatera sina system ofta, speciellt när det kommer en säkerhetsuppdatering samt att inte exponera sin dator mot internet i onödan (dvs håll alla portar stängda och öppna dem endast vid behov). Det är lite svårare att hålla hög säkerhet på sin telefon eftersom dessa oftast inte har öppna system.

(Plus förstås det gamla vanliga om att inte köra okända program som anländer via email, etc).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det beror lite graden av dödlighet. :)

Datasäkerhet är inte raketkirurgi. Man behöver inte vara säkerhetsexpert för att hålla hög säkerhet. Det viktiga är att uppdatera sina system ofta, speciellt när det kommer en säkerhetsuppdatering samt att inte exponera sin dator mot internet i onödan (dvs håll alla portar stängda och öppna dem endast vid behov). Det är lite svårare att hålla hög säkerhet på sin telefon eftersom dessa oftast inte har öppna system.

(Plus förstås det gamla vanliga om att inte köra okända program som anländer via email, etc).
Jo jag vet det mesta om det där. Åkte på Love letter någon gång på 90-talet. Mail från en som jobbade på den reklambyrå skickade ett smittat mail. Förstörde de flesta bilder jag hade på datorn.
Sedan dess har jag klarat mig.
Fast en vanlig router är inte särskilt säker. Apple är kanske lite säkrare än en PC men inte mycket.
Våra telefoner är lite svårare att säkra. Finns det säkerhetshål och det gör det ofta kan de också utnyttjas. Det mesta sker dock via kakor och internet sidor. Det är inte saker som vill förstöra för oss eller komma åt olaglig information,. Bara komma åt information om oss som kan kartlägga oss som individer och konsumenter. Information som säljs till de som är beredda att betala.
 

PMD

Aktiv medlem
Fast en vanlig router är inte särskilt säker. Apple är kanske lite säkrare än en PC men inte mycket.
Nej, man ska ju inte förlita sig på en konsumentrouter för säkerhet. Router och brandvägg är separata funktioner. Ju mer man blandar ihop funktionalitet i samma burk desto svårare blir det att undvika buggar.

Våra telefoner är lite svårare att säkra. Finns det säkerhetshål och det gör det ofta kan de också utnyttjas. Det mesta sker dock via kakor och internet sidor. Det är inte saker som vill förstöra för oss eller komma åt olaglig information,. Bara komma åt information om oss som kan kartlägga oss som individer och konsumenter. Information som säljs till de som är beredda att betala.
I Chrome kan man ställa in så att kakor inte kan placeras i telefonen. Om man tycker att det är för drastiskt så kan man tillåta kakor, men förbjuda tredjepartskakor. De senare är ofta sådana som används för tracking av olika slag.
 

afe

Aktiv medlem
En vanligt "konsumentrouter" räcker alldeles utmärkt som säkerhet för de allra flesta konsumenter - i synnerhet om den kombineras med den brandvägg som är inbyggd i operativsystemet.

De flesta intrång som sker i datorer och telefoner görs via appar och program som installeras av användaren och inte av hackare.
 

PMD

Aktiv medlem
En vanligt "konsumentrouter" räcker alldeles utmärkt som säkerhet för de allra flesta konsumenter - i synnerhet om den kombineras med den brandvägg som är inbyggd i operativsystemet.
Ja, det var brandväggen i datorns operativsystem jag syftade på. Man bör gå igenom och ställa in den så restriktivt man kan.

Säkerhetsbuggar i våra vanligare persondatoroperativsystem brukar rättas till snabbare än buggar i konsumentroutrar, och det är enklare att uppdatera sin dator än sin router.

De flesta intrång som sker i datorer och telefoner görs via appar och program som installeras av användaren och inte av hackare.
Precis. Att ha lite koll på det är grunden för personlig datorsäkerhet (vilket jag också påpekade i #47).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu fungerar det väl inte riktigt s¨. Visst kan man ställa in så kakor inte får lagras. Att man inte vill ha kakor oc spåras och så vidare.
Nu finns en kan som säger att de som använder kakor måste tala om det. Fast vill man ha full tillgång till sajten måste man ofta godkänna att de får lagra kakor.
Sedan har vi våra kreditkort. Via dem vet de man handlar hos vilka vi är och vad vi handlar. Jag får riktad reklam från ICA baserad på vad jag brukar handla.
En del av de vi handlar från säljer den informationen så det kan adderas till allt annat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där blev tämligen obegripligt - kan du posta igen och kolla stavning?
Jo jag har problem med min inställning av dramatik och svajning. Den gör lite vad den vill.
Ursäkta det var vad programmet trodde jag skrev.
Vet te tusan vad som är fel. Något är det.?
Någon som kör macOS som har några tips
 

PMD

Aktiv medlem
Heja Mats! Det där blev riktigt roligt. :)
Vilken browser kör du? Det är nog snarare där än i macOS vi ska leta efter lösningen.
(Google Chrome och kanske Safari kan jag nog hjälpa till med, men jag har ingen aktuell Firefox installerad).
 

Deblenh

Aktiv medlem
MacOS: Systeminställningar/tangentbord/Text. Där kan man stänga av automatisk rättning mm. För mig påverkar den iaf i Safari.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Sedan har vi våra kreditkort. Via dem vet de man handlar hos vilka vi är och vad vi handlar. Jag får riktad reklam från ICA baserad på vad jag brukar handla.
[...]
Nja. En vanlig kreditkortstransaktion särskiljer köparen från vad som köpts.
Kreditkortsföretaget vet i vilken butik du handlat, men inte vad du handlat.
Butiken får betalt av kreditkortsföretaget, men vet inte vilken kund som finns bakom kortnumret.

Att du frivilligt går med i ICAs kundklubb är något annat. Då har de ditt medlemsnummer och kan knyta varje köpt vara till dig. Detta också ifall du väljer att knyta ett externt kortnummer till ditt medlemsskap (poäng på allt, även i andra butiker! Gissa varför).
Även Klarna är en sorts medlemsskap som gör att dina kreditkortstransaktioner kan logga vilka varor du köper.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu fungerar det väl inte riktigt s¨. Visst kan man ställa in så kakor inte får lagras. Att man inte vill ha kakor oc spåras och så vidare.
Nu finns en kan som säger att de som använder kakor måste tala om det. Fast vill man ha full tillgång till sajten måste man ofta godkänna att de får lagra kakor.
Sedan har vi våra kreditkort. Via dem vet de man handlar hos vilka vi är och vad vi handlar. Jag får riktad reklam från ICA baserad på vad jag brukar handla.
En del av de vi handlar från säljer den informationen så det kan adderas till allt annat.
Jag diggar verkligen dina kakor starkt, och undrar var du köper de? ICA?
 
ANNONS