Annons

Överföra från kamera->smartphone

Produkter
(logga in för att koppla)

Orre

Avslutat medlemskap
Funderar på om det går att överföra bilder från min Canon 80D till en modern smartphone med kabel ?

Via Wifi går det ju, men att föra över film eller RAW tror jag inte går.

Borde väl gå på något vis med en kabel från kamerans USB till telefonens USB-C ?

Månne om man måste ha något OTG-tjafs och sådant ? Men tror att telefonen fixar den delen numera.

Tänker mig att man kan "lura" kameran att telefonen är en vanlig PC och sedan kan man via nån filhanteringsapp på telefonen komma åt DCIM-mappen på kameran och tanka över ?

Nån som kan tipsa mig i rätt riktning, eller säga "det där går inte" ?
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Ett alternativ är att köra SD-kortläsare till din mobil genom dongel. Lite bökigt att flytta minneskortet kanske men i gengäld så slipper man allt med wifi och dålig mjukvara.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har kört OTG-lösningen som Orre beskriver både mellan telefon och surfplatta och en äldre EOS-kamera som saknade WiFi. Det behövdes då ingen särskild app utan kameran hittas som ett externt lagringsmedium om jag minns rätt. Med Canon Camera Connect-appen funkar det finfint med WiFi om kameran stödjer det.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Jag har kört OTG-lösningen som Orre beskriver både mellan telefon och surfplatta och en äldre EOS-kamera som saknade WiFi. Det behövdes då ingen särskild app utan kameran hittas som ett externt lagringsmedium om jag minns rätt. Med Canon Camera Connect-appen funkar det finfint med WiFi om kameran stödjer det.
Jag beställde en OTG-adapter, så jag ska iaf testa.
 

martley

Aktiv medlem
Jag beställde en OTG-adapter, så jag ska iaf testa.
En brasklapp för att telefonen måste ha stöd för OTG, men det har de flesta nyare. Jag körde dels med en Samsung TAB4 och Sony Xperia Z1 och senare även Sony Xperia XZ Premium. Kameran var en Canon EOS 400D. Numera kör jag Xperia 1 med Canon Connect mot EOS 200D över WiFi. Samma app används för att få över GPS-info till bilderna i kameran.
 

Orre

Avslutat medlemskap
En brasklapp för att telefonen måste ha stöd för OTG, men det har de flesta nyare. Jag körde dels med en Samsung TAB4 och Sony Xperia Z1 och senare även Sony Xperia XZ Premium. Kameran var en Canon EOS 400D. Numera kör jag Xperia 1 med Canon Connect mot EOS 200D över WiFi. Samma app används för att få över GPS-info till bilderna i kameran.
Japp. Min lur har OTG-stöd.
 

martley

Aktiv medlem
När jag tänker efter så var det nog inte raw jag tankade över, jag ber om ursäkt för det förbiseendet, men jag ser inte att det skulle vara någon skillnad för själva överföringen annat än möjligen överföringstiden eftersom raw-filerna är lite större. Däremot måste man ha stöd för raw-formatet i telefonen om man ska ha nån glädje av det.
 

Orre

Avslutat medlemskap
När jag tänker efter så var det nog inte raw jag tankade över, jag ber om ursäkt för det förbiseendet, men jag ser inte att det skulle vara någon skillnad för själva överföringen annat än möjligen överföringstiden eftersom raw-filerna är lite större. Däremot måste man ha stöd för raw-formatet i telefonen om man ska ha nån glädje av det.
Tänkte ha luren som ren lagringsplats och alltså inte göra nåt med bilderna där. Istället för att ta med bärbar dator på t. ex resor. Brukar harunt 100 GB ledigt i luren, vilket räcker bra till en kort resa.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tänkte ha luren som ren lagringsplats och alltså inte göra nåt med bilderna där. Istället för att ta med bärbar dator på t. ex resor. Brukar harunt 100 GB ledigt i luren, vilket räcker bra till en kort resa.
Vore det inte enklare att bara ha minneskort som rymmer 100 GB? Det är ju inte mycket, i dagens läge.
 

PMD

Aktiv medlem
Så skulle nog jag göra, men TS kanske vill ha backup (och slippa släpa på någon mer massminnesenhet än telefonen)?

För backup har jag hellre en separat enhet av något slag, t.ex. en HD med kortläsare, som förvaras på annan plats än där jag har kameran under dagen.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Vore det inte enklare att bara ha minneskort som rymmer 100 GB? Det är ju inte mycket, i dagens läge.
Tänktente på det. Hmmm.. men OTG-adaptern kostade 59kr, ett 100 Gb kort kostar nog en hel del mer. Har iofs ett 64 Gb i nu, men känns som jag vill "tanka ur" kameran på kvällarna till annat media och sen tömma minneskortet i kameran inför nästa dag.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Så skulle nog jag göra, men TS kanske vill ha backup (och slippa släpa på någon mer massminnesenhet än telefonen)?

För backup har jag hellre en separat enhet av något slag, t.ex. en HD med kortläsare, som förvaras på annan plats än där jag har kameran under dagen.
Ja- Vill slippa släpa på annat än mobilen. Visserligen blir det ingen "backup" så som jag tänkt mig, alltså formattera kortet i kameran varje kväll, men den risken tar jag. Är bara amatörgrejjer.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Man kan hitta helt okej 128 GB-kort för 200-300 kr styck.
Jaså? Trodde dom var dyrare. Då kan man ju ha ett sånt kort i kameran och låta alla bilder ligga kvar (rensa det värsta i kameran). Sen kan man ju OTG:a till luren också, så har man ju faktiskt en backup också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jaså? Trodde dom var dyrare. Då kan man ju ha ett sånt kort i kameran och låta alla bilder ligga kvar (rensa det värsta i kameran). Sen kan man ju OTG:a till luren också, så har man ju faktiskt en backup också.
Du får nog ett ganska långsamt kort för Erlands pris, men du lär klara dig med 500-700 kr från en tillverkare som SanDisk om det räcker med ett bra UHS-I. VIll man ha UHS-II så drar det däremot iväg om hastigheten ska utnyttjas ordentligt.

Givet att vi pratar SD, för CFast och XQD/CFexpress finns i princip bara som rejält snabba, med pris därefter. CF ligger väl någonstans i mellanlandet.
 
ANNONS