Annons

Skrivare Epson Stylus R3000, vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag har länge varit sugen på en Epson Stylus R3000. Men nu har jag väntat så länge så man kan ju börja misstänka att det snart kommer en ny modell? R3000 är ju typ 3 år... och de har ju en vana att släppa ungefär en skrivare vart 3:e år eller så. Det skulle ju kännas väldigt dumt att hosta upp så dyra pengar och så kommer det en ny modell ganska tätt inpå, då står man ju där med skägget i brevlådan med en dyr och "gammal" teknik.

Är det nån som har bra koll på skrivare och kan säga om det är rimligt att vänta sig en ny modell inom snar framtid? Frågan gäller både Epson och andra modeller.

Intresset av just Epson är att R3000 enligt min uppfattning är den bästa skrivaren i klassen, förutom möjligen Canon Skrivare PIXMA PRO-1 som är nyare men SJUKT långsam.
 

snap01

Aktiv medlem
Den har 9 bläckpatroner men räknas kanske inte som proffsmaskin men samtidigt ger R3000 bra utskrifter det som jag skulle dra öronen åt mig på är att bläckpatrorerna innehåller bara 25ml. Jag har själv en storformats skrivare epson 7900 med 11 färgpatroner o stora patroner som ger betydligt billigare utskriftsekonomi men jag förslår inte den skrivaren men jag skulle försöka kolla om jag hade kunnat köpa loss en Epson 3880 för den är riktigt prisvärd för patronerna är på 80ml o du får en klart billigare utskrifts ekonomi.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9844897/epson-skrivare-storformat-stylus-pro-3880

Jag hade tex kollat med hegethorn om dom hade bättre pris. Jag föredrar epson dom har alltid varit i framkant på skrivar fronten. Jag började med epson 2200 sedan 7800 o nu 7900. Jag har många kollegor som köpt 4900 med den får du 200ml patroner men om du inte ska printa massor så skulle jag kört på 3880 för jag vet hur mycket dyrare det blir med små patroner. En fördel med epson 4900 är att den kan du växla mellan matt/blankt papper men en knapptryckning på skrivaren. På luminous-landscape kan du se tester på flera epson skrivare.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Okej, det låter ju som ett bra tips. Tyvärr skriver de aldrig ut kostnaden per print. Det finns ju piratsystem för bläck, har du någon erfarenhet av dem?
 

snap01

Aktiv medlem
Okej, det låter ju som ett bra tips. Tyvärr skriver de aldrig ut kostnaden per print. Det finns ju piratsystem för bläck, har du någon erfarenhet av dem?
jag skulle aldrig använda piratsystems bläck inte om man vill hålla på med finlir. Jag kör även rip får colorbyte image print det säljs i sverige av Stefan olsson se länk.

Med en image print så får jag alltid klockrena utskrifter kanske ingen billig rip men värd varenda krona för alla profiler tlll mängder med olika papper.

http://www.colorbytesoftware.com
http://www.projektorutbildning.se
http://www.luminous-landscape.com/essays/colorbyte_imageprint_9.shtml

det finns uträkningar vad en print kostar en a4 från en 220 ml patron kostar ca 5 kr om jag räknat rätt. På luminous-landscape finns uträkningar men du får omvandla dom till svenska måttenheter o priser.
 

snap01

Aktiv medlem
Okej, det låter ju som ett bra tips. Tyvärr skriver de aldrig ut kostnaden per print. Det finns ju piratsystem för bläck, har du någon erfarenhet av dem?
jag skulle gissa på att en a4 från epson 3000 kostar runt 12-15 kr + papper. Jag har gjort uträkningar förut men inte nyligen utan jag räknar oftast på vad jag drar in på utskrifter per år o vad jag lägger ut på papper/bläck men har du rätt prissättning så blir det lönsamt utan tvekan däremot 10x15 bilder kör jag från labb är helt enkelt för mycket skärande etc o just på små printar så är labben billigare ifall du räknar med arbetskostnad etc.
Den stora fördelen med en bra skrivare är dels ekonomin men den bygger på att du säljer/använder rätt mycket bilder. Fördel två som är den stora är att du slipper springa till labb o kan göra porffsutskrifter hemma sedan är möjligheten att köra på allt från fiber papper,akvarell, canvas,metalic papper osv
Men det behövs en del utskrifter för att det ska bli lönt allt beror på hur mycket du kan sälja. Jag har varit duktig på att sälja bilder etc när jag körde mycket bröllop nu så har jag helt enkelt inte tid att köra speciellt många bröllop för då skulle jag aldrig vara ledig.
 
ANNONS