Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kenko ND8 stoppar inte 3 steg

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Westlund

Aktiv medlem
Jag köpte just ett Kenko Smart Slim ND8 43mm-filter till min Leica M7. Det ska stoppa 3 steg som jag förstår det. Det innebär i mitt huvud att om jag vid given situation utan filter har f16 för rätt exponering, så borde jag få stoppa ner till f2 med mitt ND8-filter. I verkligheten verkar jag hamna på ca f5.6. Alltså strax under 2 stop. Har jag fattat fel, är det ett dåligt filter, eller kan det vara något annat jag missar? Batterierna i kameran är ganska nya och jag har inte haft problem med felexponeringar i kameran.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag köpte just ett Kenko Smart Slim ND8 43mm-filter till min Leica M7. Det ska stoppa 3 steg som jag förstår det. Det innebär i mitt huvud att om jag vid given situation utan filter har f16 för rätt exponering, så borde jag få stoppa ner till f2 med mitt ND8-filter. I verkligheten verkar jag hamna på ca f5.6. Alltså strax under 2 stop. Har jag fattat fel, är det ett dåligt filter, eller kan det vara något annat jag missar? Batterierna i kameran är ganska nya och jag har inte haft problem med felexponeringar i kameran.

3 steg från f/16 är f/5.6.

/stefan
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Efter att ha läst på lite nu så har jag ju missförstått hur stoppen fungerar på bländaren. Trodde halvering/dubblering av bländartalet innbar ett steg (ex. f2 till f4) precis som det är för slutartider och ISO-tal.

Tack för hjälpen alla!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Efter att ha läst på lite nu så har jag ju missförstått hur stoppen fungerar på bländaren. Trodde halvering/dubblering av bländartalet innbar ett steg (ex. f2 till f4) precis som det är för slutartider och ISO-tal.

Tack för hjälpen alla!
50 mm objektiv:

På f/2:

f/2=50/2=25 mm bländardiameter

Cirkelns area=pi*radien^2

Radien=25/2=12,5 mm

12,5^2*pi=~490 mm2

På f/2,8:

f/2,8=50/2,8 och diametern/2=~8,93 mm radie

8,93^2*pi=~250 mm2

Ergo, det är ytan som halveras/dubbleras. Bländarvärdena är lite avrundande så det stämmer inte på millimetern.
 

acke

Avslutat medlemskap
Kanske inte den mest stringenta matematiska förklaringen, men slutsatsen blev ju korrekt. Ljusmängden är proportionell mot bländaröppningens area, som i sin tur är proportionell mot bländardiametern i kvadrat. :)
I teorin ökar bländarvärdet med faktorn roten ur två (=1,414...) för varje bländarsteg. Eller "bländar-stop" som det populärt kallas nuförtiden. ;-)

50 mm objektiv:

På f/2:

f/2=50/2=25 mm bländardiameter

Cirkelns area=pi*radien^2

Radien=25/2=12,5 mm

12,5^2*pi=~490 mm2

På f/2,8:

f/2,8=50/2,8 och diametern/2=~8,93 mm radie

8,93^2*pi=~250 mm2

Ergo, det är ytan som halveras/dubbleras. Bländarvärdena är lite avrundande så det stämmer inte på millimetern.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, det var inte särskilt snyggt och mina gamla matematiklärare hade nog inte direkt gett full poäng på en så ostrukturerad soppa utan korrekta tecken. :)
 
ANNONS