Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Separat grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Ingen alls, du behöver inga direkt grafikegenskaper för bildredigeringen. Det är processor och RAM som begränsar
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Grafikkort behövs främst för 3D-grafik, som moderna spel eller CAD-ritning. Lightroom/Photoshop kan dra viss nytta av ett grafikkort, men då räcker oftast det som är inbyggd i processorn.

Processor och minne är som pdahlen skriver det viktiga.
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag har aldrig arbetad med en dator utan extra grafikkort,
så jag vet inte hur långsam lightroom kan vara med endast intern grafik.
Det finns ju då och då någon som klaga på att photoshop och lightroom
är långsam, kanske det beror på att de har ingen separat grafikkort.

Så här säger grafikkorttillverkaren:
http://www.nvidia.com/object/adobe-lightroom-cc.html
 

O H

Aktiv medlem
Enligt länken skulle ett separat grafikkort alltså kunna påverka prestandan vid bildredigering. Att processor och RAM gör det har jag märkt.
 

Lahn

Aktiv medlem
Enligt länken skulle ett separat grafikkort alltså kunna påverka prestandan vid bildredigering. Att processor och RAM gör det har jag märkt.
Ja, men det gäller bara Lightroom cc eller nyare än så, dem gamla versioner stödja inte gpu acceleration. Desto högre upplösning din skärm har desto mera känna du fördelen av grafikkortet, typ 4k eller till och med 8k
 

horvendile

Aktiv medlem
Enligt länken skulle ett separat grafikkort alltså kunna påverka prestandan vid bildredigering. Att processor och RAM gör det har jag märkt.
Värt att kolla upp: gäller det även LR 6? Jag minns inte när GPU-stöd infördes.
Jag märkte viss skillnad i redigeringsmodulen när det infördes, på saker som att cropverktyget.
De tester jag sett gör gällande att det räcker med ett relativt blygsamt grafikkort för att få den prestandaökning som i alla fall just i dag kan fås i LR. Att köpa värstingkortet tillför inget märkbart extra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag använder Lightroom 6. I övrigt redigerar jag inte video eller spelar spel. Har inget separat grafikkort utan använder moderkortets grafik:

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z270-A/specifications/

Upplever ingen seghet, långsamhet idag. Vad vinner jag på att skaffa ett grafikkort vid redigering av bilder?

Tack
Du vinner nog inget speciellt.
Jag har en 5 år gammal i5-processor med inbyggd HD grafik och photoshop rullar på jättebra.
Först när jag redigerar video och då renderar färdig film märks att ett separat grafikkort som kan stödja redigeringsprogrammet gör skillnad.
 

iSolen.se

Guest
Du vinner nog inget speciellt.
Jag har en 5 år gammal i5-processor med inbyggd HD grafik och photoshop rullar på jättebra.
Först när jag redigerar video och då renderar färdig film märks att ett separat grafikkort som kan stödja redigeringsprogrammet gör skillnad.
Jag har en mycket nyare värstingdator med flera SSD. Tycker både PS och LR är segt, får vänta titt som tätt så jag jobbar med två datorer samtidigt.

Vad jag vill ha sagt är att det spelar roll vad man gör och vad man upplever som ok. Om man stitchar panoraman, använder filtren i nikcollection etc etc så tar det tid. Om det är segt? Jag hann tex skriva det här medans jag exporterade en ps fil.
 

AWid

Aktiv medlem
"Gamla LR" d v s LR 6 t ex och LR Clasic påverkas nog inte speciellt mycket av ett separat grafikkort. Däremot kan nog "nya" LR CC göra det med sin betydligt modernare kod.

Men det finns en situation där ett separat grafikkort är till nytta och det är om man har en bärbar dator och ofta ansluter en extern skärm (som drivs av det separata kortet). Då kan man ha både den externa skärmen och datorns skärm profilerade var för sig. Saknas extra grafikkort får man välja vilken av skärmarna som ska "visa korrekta färger". Det är få grafikkort som kan hantera flera LUT och definitivt inte Intels inbyggda HD 620 eller tidigare.
 
ANNONS