Annons

Fotografera vindkraftverk

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har strax utanför mitt område en massa vindkraftverk på åkrar som jag skulle gärna vilja ta bilder på men då jag var på väg i morse så upptäckte jag att bara behöriga bilar får köra in (skylt C2). Frågan är, kan även fotoförbud vara aktuellt här oavsett privat/företagsägd mark?

//Peter
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Står där någonting om skyddsobjekt med avbildningsförbud? Annars traskar du eller cyklar sista biten och tar dina bilder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det skulle vara ganska knepigt med ett avbildningsförbud av vindkraftverk eftersom de sticker upp så långt och hamnar i fonden i många bilder på lååångt avstånd.
Halva Gotland och Skåne skulle väl i så fall behöva vara skyddade
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det du behöver tänka på är att inte förstöra grödorna som odlas på åkermarken - om du skulle behöva ta några steg in på åkern för att få bättre läge.

I de fallen är det smidigast att prata med markägaren innan.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har strax utanför mitt område en massa vindkraftverk på åkrar som jag skulle gärna vilja ta bilder på men då jag var på väg i morse så upptäckte jag att bara behöriga bilar får köra in (skylt C2). Frågan är, kan även fotoförbud vara aktuellt här oavsett privat/företagsägd mark?

//Peter
Har du en drönare skulle du kunna flyga in där även fastän det är stängt.
 

PMD

Aktiv medlem
Cykling kan inte markägaren förbjuda på en enskild väg, men länsstyrelsen kan utfärda lokala bestämmelser.

Det ser inte ut att vara jättelångt att gå, så om man vill undvika potentiella konflikter så kan man ju låta bli att cykla.
 
ANNONS