Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotograf sökes till fotografering på Santorini, Grekland

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej,

Vi är ett par som gifter oss den 1 augusti och söker därför en fotograf.
Uppdraget vänder sig främst till dig som vill utöka din portfolio med vackra bilder från Santorini.
Vi betalar flyg t/r + boende under vistelsen + 5 000 kr
Du lägger max 8h totalt under bröllopsdagarna (2 av dagarna) samt tid efteråt för efterbearbetning av bilderna.


Datum: 31 juli - 4 augusti.
Är det så att du vill stanna längre kan vi ordna med hemresedatumet förutsatt att det är samma pris (finns för tillfället).

Intresserad?
Kontakta mig på akhondi.f@gmail.com med en kort CV samt portfolio med bilder från tidigare uppdrag.

Om tråden är placerad fel ber jag om ursäkt i förväg.

Hälsningar
Farshad
31juli -4 aug alltså 5 dagar. Då är det 8h dagar minst samt att du inte får vara hemma.
8h*5 *1500 = 60.000 Kr plus moms. plus kansk något traktamenter skulle säga 10-20% så säg 10k

Så du vill att någon ska göra ett jobb för 5000kr (du skriver inte ens om det är ex moms eller med men eftersom inte så tror jag du menar ink) som vanligtvis skulle kosta 70.000Kr plus moms 87,500 ink moms.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
31juli -4 aug alltså 5 dagar. Då är det 8h dagar minst samt att du inte får vara hemma.
8h*5 *1500 = 60.000 Kr plus moms. plus kansk något traktamenter skulle säga 10-20% så säg 10k

Så du vill att någon ska göra ett jobb för 5000kr (du skriver inte ens om det är ex moms eller med men eftersom inte så tror jag du menar ink) som vanligtvis skulle kosta 70.000Kr plus moms 87,500 ink moms.
Varför tracka ner och göra skatte- samt löneberäkningar?
Finns säkert en del fotografer i början av sin karriär som ser detta som ett ypperligt tillfälle att utöka sin portfolio, få erfarenhet, få kunna skriva att de utfört internationella bröllopsuppdrag och samtidigt få semester.
Vissa kända youtubefotografkändisar som jag följer har åkt längre än så och utfört gratis jobb för att kunna stoltsera med detta.

Jag hade som skrivet gjort det om jag hade kunnat. Jag har faktiskt redan fotograferat två utlandsbröllop helt utan kostnad där jag själv stod för transport och uppehälle.
Fantastisk upplevelse och bra kombinerat med semester och annat fotograferande. Rekommenderas att kontakta TS och diskutera vidare.

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Varför tracka ner och göra skatte- samt löneberäkningar?
Finns säkert en del fotografer i början av sin karriär som ser detta som ett ypperligt tillfälle [...]
Jag hade som skrivet gjort det om jag hade kunnat. [...]
/Stefan
Jag håller med dig.

Hade det varit en fotbollsresa istället för en bröllopsresa hade jag nog kunnat tänka mig att åka. Tänk om Hammarbys A-lag hade annonserat liknande och sökte fotografer till sitt träningsläger i Portugal under motsvarande premisser. Helt klart lockande.

Jag är för övrigt en ganska udda figur som hittills alltid tackat nej till ekonomisk ersättning för mitt fotograferande (förutom några dop-bilder på sjuttiotalet). Jag fotograferar enbart för att jag tycker det är roligt.

PS. Det var nog jag som drog igång skattesurret i tråden då jag ansåg att det var otydlig avseende de 5000 kronorna.
 

FarshadA

Ny medlem
Tack för era svar

Hej,

Tack för era svar.
Jag ser att det är blandade reaktioner och vill förtydliga att tanken (eller önskan) var att hitta en talangfull fotograf i början av sin karriär som ville ta tillfället i akt att dels tjäna en liten slant, men framförallt, ta vackra bilder på Santorini på ett ganska stort och välinvesterat bröllop.
Vi har genom vår bröllopsplanerare i Grekland fått förslag på grekiska fotografer och förmodligen kommer vi att välja någon av dessa.

Edit. För er info - misstänker att det kan vara intressant i sammanhanget - en grekisk fotograf tar mellan 20 000-45 000 kr.

Vill tacka för ert engagemang och synpunkter.

Hälsningar
Farshad
 

Third eye

Aktiv medlem
Ts, lycka till med bröllopet!

Sannolikt är önskan om resultatet lika högt från en hobbyfotograf som av en etablerad fotograf, sådealen på pappret är inte så jäkla bra alltså.
Men jag har inga problem att se lockelsen både från Ts att norpa en hyggligt billig fotograf och aspirerande fotografer.

Läst tråden och försökt sålla intrycken, och kan konstatera att jag själv utan problem skulle kunna ställa upp på liknande äventyr. Klart jag förstår er lyckostar som fakturerar 1500kr/h hela 8h timmar om dagen att ni inte skulle ställa upp, juristen vi anlitade för ett testamente tog 1450. Så stanna hemma och jobba :)

Hade någon frågat mig, inom mitt intresseområde, om jag kunde åka till Lofoten och testa, låt säga, fiskedrag med eget spö som hobbyfiskare i 2 dagar ca 8h och att bli kvar i 5 dagar, resa och boende betalt och 5000 spänn.
Jag hade inte tvekat en sekund, jag hade tagit semester från jobbet...obetald om så, och bett tjejen också ta ledigt.
Jag skulle definetivt inte sitta och räkna att jag borde ha fått 8x5x1500 och jag skulle absolut inte se det som en förlust i mitt liv. Och med tanke på att en sketen tallrik torsk med smörsås och ärter går på 450 spänn på Lofoten så är ju ersättningen slut på bara mat :)
Väl hemma hade jag kunnat konstatera, om jag velat, att en veckas frånfälle från jobbet kostade si och så, nötningen på mitt fiskespö och bil o.s.v...men jag skulle bli ett äventyr rikare :)

Jag har inte gått plus på ett enda äventyr i mitt liv än så länge ;-)
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har en känsla av att samtliga här i tråden inte är "i början av karriären". ;)
Även om vissa av oss, mig själv inräknad, inte skulle ha något emot ett sådant uppdrag, om det inte vore för att man har fullt upp med annat i livet.
Var håller de unga hungriga fotograferna hus?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
De "de unga hungriga fotograferna" har kanske ägnat sig åt att ragga uppdrag, svara på TS erbjudande via mail och utföra de uppdrag de fått i stället för att spilla tid på denna debatt i denna tråd som antagligen inte tillför dem, de hungriga fotograferna, ett dugg.
 

ztenlund

Aktiv medlem
De "de unga hungriga fotograferna" har kanske ägnat sig åt att ragga uppdrag, svara på TS erbjudande via mail och utföra de uppdrag de fått i stället för att spilla tid på denna debatt i denna tråd som antagligen inte tillför dem, de hungriga fotograferna, ett dugg.
Eller så är de hos fogden på grund av för många gratisjobb eller underprissatta diton. ;)

Självklart kommer köparna utnyttja detta, men det går inte att komma ifrån det blir svårt att få det att gå runt om man redan från början sätter loppispriser. Visst, om vi rent hpyotetiskt säger att jag skulle vilja göra detta så har jag redan finansierat i princip alla prylar på kontot privata nöjen, men det skulle minst sagt ta många dylika jobb för att ens få ihop till prylarna om vi ska se det ur ett företagsekonomiskt perspektiv.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hade aldrig anlitat en fotograf som skriver av utrustningen på mitt 5 dagars jobb. Så jag antar och hoppas på att dom flesta skriver av utrustningen på år. Problemet är väl mest att det blir svårt att betala för sitt boende hemma med 5000 oskattade kronor i veckan.
Jag har dock inga problem med att se att det skulle kunna vara en bra grej för någon i början av karriären, problemet i detta fallet är väl att det är svårt att visa upp en bra CV/Portfolio i det fallet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej,

Tack för era svar.
Jag ser att det är blandade reaktioner och vill förtydliga att tanken
[...]
Vill tacka för ert engagemang och synpunkter.

Hälsningar
Farshad
:)

Ja, du ställde ju frågan i ett diskussionsforum, så det är väl perfekt att det blev en livlig diskussion med många funderingar, vinklar och åsikter.

Lycka till med bröllopet och framtiden!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hade aldrig anlitat en fotograf som skriver av utrustningen på mitt 5 dagars jobb.
Det var inte det jag skrev.

Så jag antar och hoppas på att dom flesta skriver av utrustningen på år. Problemet är väl mest att det blir svårt att betala för sitt boende hemma med 5000 oskattade kronor i veckan.
Särskilt när du givetvis har kostnader före du kan ta ut en enda spänn i lön, om du inte kör svart hemma i din egen källare.

Jag har dock inga problem med att se att det skulle kunna vara en bra grej för någon i början av karriären, problemet i detta fallet är väl att det är svårt att visa upp en bra CV/Portfolio i det fallet.
Vilket illustrerar varför branschen är som den är med horder av fotografer, men avsevärt mycket färre som faktiskt kan tjäna några pengar att tala om.

Tillägg: Missförstå mig nu rätt; jag kan vara rätt irriterad på en del prissättningsmodeller som förekommer och som är åt andra hållet och helt förefaller sakna kundperspektiv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Hade någon frågat mig, inom mitt intresseområde, om jag kunde åka till Lofoten och testa, låt säga, fiskedrag med eget spö som hobbyfiskare i 2 dagar ca 8h och att bli kvar i 5 dagar, resa och boende betalt och 5000 spänn.
Jag hade inte tvekat en sekund, jag hade tagit semester från jobbet...obetald om så, och bett tjejen också ta ledigt.
[...]
För att göra liknelsen komplett hade det funnits en förväntan på att du skulle dra upp ett visst antal kilo av en viss svårfångad art, och dessutom bereda en särdeles god middag av det hela till uppdragsgivaren.
Men jag förstår att det ändå hade varit lockande :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Särskilt när du givetvis har kostnader före du kan ta ut en enda spänn i lön, om du inte kör svart hemma i din egen källare.
Fotografer har relativt låga initialkostnader jämfört med många andra branscher. Det är väl en annan anledning till att många försöker sig på. Du kan nog i princip klara dig med 100k för många saker som fotograf. Det är nog få yrkeskategorier som har så låg initialinvestering. Börjar du dessutom utan att ha några uppdrag skall du nog ha privatekonomisk buffer efter initialinvesteringen att klara dig utan lön ett antal månader, kanske upp till ett halvår. Vilket förmodligen också gäller dom främsta branscher.

Jag jobbar främst inom IT-branschen, där tar det oftast 2-3månader innan första pengarna börjar ticka in även om du jobbar för fullt från dag 1. Innan du är registrerad fullt ut hos uppdragsgivaren och kan skicka första räkningen tar det oftast minst 1 månad och sedan får du inte fakturera med mindre än 30dagars betalningskrav. Nu med negativ ränta är företagen ganska glada att betala räkningar, men för 10år sedan drog dom oftast på det 1-2mån extra.
Startar du dessutom upp utan att ha kunder får man nog i alla branscher räkna med att det tar 1-2mån innan man hittat kunder.

Nu blev det lite OT, men kunde inte låta bli. Ber om ursäkt för det.
 

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Bröllopskontrakt

Kanske risk att någon halvseriös amatörfotograf nappar på erbjudandet ? Betald resa till Grekland med boende plus 5000 i fickpengar låter inte så dumt alls.

Begär referenser på det blivande brudparet innan du nappar på det hela. Allting verkar så oseriöst. Det vet ni också som är fotografer men som med allting man vill vara finkänslig. Santorini är ingenting speciellt. Portfoliobilder kan man få även i det vackra Sverige med omnejd. Ställ krav på dina blivande kunder annars kommer allting att kosta mer än det smakar. Vem betalar timpenningen för alla timmar som man måste genomgå med icke betalande kunder?
 

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att hålla med om den meningen. En ansenlig andel av alla bilder från den grekiska övärlden är tagna just på Santorini av en anledning. Det kan förstås räcka med de bilder som redan tagits. Men då kunde de flesta av oss lägga kameran på hyllan om man resonerade så. :)
Då har du inte varit i forna Jugoslavien. Börja i Slovenien med berg och gröna dalar, Sjön Bled och hela Adriatiska kusten och alla gamla slott. Därför säger jag att Santorinni är ingenting speciellt. Jag trodde att man skulle fotografera brudpar i fokus och inte omgivningarna med brudpar som rekvisita.
 

Ventures

Aktiv medlem
Då har du inte varit i forna Jugoslavien. Börja i Slovenien med berg och gröna dalar, Sjön Bled och hela Adriatiska kusten och alla gamla slott. Därför säger jag att Santorinni är ingenting speciellt. Jag trodde att man skulle fotografera brudpar i fokus och inte omgivningarna med brudpar som rekvisita.
Vi har kanske olika syn på vad som är speciellt och inte.
Både i Jugoslavien (som det hette på den tiden) och i Kroatien har jag varit vid olika tillfällen. Där finns också många vackra ställen och det liknar inte Santorini. Jag har varit på många ställen i Grekland också och Santorini är helt klart speciell på flera sätt. Om man gillar det är en annan sak :) Men klart är att tusentals brudpar söker sig dit för att få en tjusig bakgrund till sina bröllopsfoton. Det var nog minst en vigsel om dagen bara på terassen nedanför vårt hotellrum med calderan i fonden.
 

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Vi har kanske olika syn på vad som är speciellt och inte.
Både i Jugoslavien (som det hette på den tiden) och i Kroatien har jag varit vid olika tillfällen. Där finns också många vackra ställen och det liknar inte Santorini. Jag har varit på många ställen i Grekland också och Santorini är helt klart speciell på flera sätt. Om man gillar det är en annan sak :) Men klart är att tusentals brudpar söker sig dit för att få en tjusig bakgrund till sina bröllopsfoton. Det var nog minst en vigsel om dagen bara på terassen nedanför vårt hotellrum med calderan i fonden.
 

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Trevligt att du besökte mitt gamla hemland. Hoppas att du kände dig välkommen. Som värnpliktig i krigsflottan där nere har jag sett många öar som inte ens den inhemska befolkningen känner till. Santorini är säkert fint. Så om tusen brudpar tycker om Santorini med alla bakgrund då är det säkert bra?Frågan är om brudparen vet egentligen vad de vill eller bara följer strömmen?
Hur som helst, jag håller med dig. Santorini är bra på alla sätt.
 
ANNONS