Fotosidans Forum > Foto som jobb (eller vägen dit) > Allmänt > Bröllopsfotograf sökes till fotografering på Santorini, Grekland

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2020-02-05, 14:39
ztenlund

Falumas skrev: Jag hade aldrig anlitat en fotograf som skriver av utrustningen på mitt 5 dagars jobb.
Det var inte det jag skrev.

Så jag antar och hoppas på att dom flesta skriver av utrustningen på år. Problemet är väl mest att det blir svårt att betala för sitt boende hemma med 5000 oskattade kronor i veckan.
Särskilt när du givetvis har kostnader före du kan ta ut en enda spänn i lön, om du inte kör svart hemma i din egen källare.

Jag har dock inga problem med att se att det skulle kunna vara en bra grej för någon i början av karriären, problemet i detta fallet är väl att det är svårt att visa upp en bra CV/Portfolio i det fallet.
Vilket illustrerar varför branschen är som den är med horder av fotografer, men avsevärt mycket färre som faktiskt kan tjäna några pengar att tala om.

Tillägg: Missförstå mig nu rätt; jag kan vara rätt irriterad på en del prissättningsmodeller som förekommer och som är åt andra hållet och helt förefaller sakna kundperspektiv.
Gammal 2020-02-05, 17:26
fotobollfoto

Third eye skrev: [...]
Hade någon frågat mig, inom mitt intresseområde, om jag kunde åka till Lofoten och testa, låt säga, fiskedrag med eget spö som hobbyfiskare i 2 dagar ca 8h och att bli kvar i 5 dagar, resa och boende betalt och 5000 spänn.
Jag hade inte tvekat en sekund, jag hade tagit semester från jobbet...obetald om så, och bett tjejen också ta ledigt.
[...]
För att göra liknelsen komplett hade det funnits en förväntan på att du skulle dra upp ett visst antal kilo av en viss svårfångad art, och dessutom bereda en särdeles god middag av det hela till uppdragsgivaren.
Men jag förstår att det ändå hade varit lockande :-)
Gammal 2020-02-05, 17:43
Falumas

ztenlund skrev: Särskilt när du givetvis har kostnader före du kan ta ut en enda spänn i lön, om du inte kör svart hemma i din egen källare.
Fotografer har relativt låga initialkostnader jämfört med många andra branscher. Det är väl en annan anledning till att många försöker sig på. Du kan nog i princip klara dig med 100k för många saker som fotograf. Det är nog få yrkeskategorier som har så låg initialinvestering. Börjar du dessutom utan att ha några uppdrag skall du nog ha privatekonomisk buffer efter initialinvesteringen att klara dig utan lön ett antal månader, kanske upp till ett halvår. Vilket förmodligen också gäller dom främsta branscher.

Jag jobbar främst inom IT-branschen, där tar det oftast 2-3månader innan första pengarna börjar ticka in även om du jobbar för fullt från dag 1. Innan du är registrerad fullt ut hos uppdragsgivaren och kan skicka första räkningen tar det oftast minst 1 månad och sedan får du inte fakturera med mindre än 30dagars betalningskrav. Nu med negativ ränta är företagen ganska glada att betala räkningar, men för 10år sedan drog dom oftast på det 1-2mån extra.
Startar du dessutom upp utan att ha kunder får man nog i alla branscher räkna med att det tar 1-2mån innan man hittat kunder.

Nu blev det lite OT, men kunde inte låta bli. Ber om ursäkt för det.
Gammal 2020-02-08, 20:09
Aleksander Savic

Bröllopskontrakt
[QUOTE=Jan af Lisö;2262497]Kanske risk att någon halvseriös amatörfotograf nappar på erbjudandet ? Betald resa till Grekland med boende plus 5000 i fickpengar låter inte så dumt alls.

Begär referenser på det blivande brudparet innan du nappar på det hela. Allting verkar så oseriöst. Det vet ni också som är fotografer men som med allting man vill vara finkänslig. Santorini är ingenting speciellt. Portfoliobilder kan man få även i det vackra Sverige med omnejd. Ställ krav på dina blivande kunder annars kommer allting att kosta mer än det smakar. Vem betalar timpenningen för alla timmar som man måste genomgå med icke betalande kunder?
Gammal 2020-02-08, 21:43
Ventures

[QUOTE=Aleksander Savic;2262849]
Jan af Lisö skrev: Santorini är ingenting speciellt.
Jag har lite svårt att hålla med om den meningen. En ansenlig andel av alla bilder från den grekiska övärlden är tagna just på Santorini av en anledning. Det kan förstås räcka med de bilder som redan tagits. Men då kunde de flesta av oss lägga kameran på hyllan om man resonerade så. :)
Gammal 2020-02-08, 21:53
Jan af Lisö

Hallå där, Ventures, det är inte mitt citat som du sätter mitt namn på
Gammal 2020-02-08, 22:02
Aleksander Savic

Glimt
[QUOTE=Ventures;2262857]
Aleksander Savic skrev:
Jag har lite svårt att hålla med om den meningen. En ansenlig andel av alla bilder från den grekiska övärlden är tagna just på Santorini av en anledning. Det kan förstås räcka med de bilder som redan tagits. Men då kunde de flesta av oss lägga kameran på hyllan om man resonerade så. :)
Då har du inte varit i forna Jugoslavien. Börja i Slovenien med berg och gröna dalar, Sjön Bled och hela Adriatiska kusten och alla gamla slott. Därför säger jag att Santorinni är ingenting speciellt. Jag trodde att man skulle fotografera brudpar i fokus och inte omgivningarna med brudpar som rekvisita.
Gammal 2020-02-08, 23:52
Ventures

[QUOTE=Aleksander Savic;2262860]
Ventures skrev:
Då har du inte varit i forna Jugoslavien. Börja i Slovenien med berg och gröna dalar, Sjön Bled och hela Adriatiska kusten och alla gamla slott. Därför säger jag att Santorinni är ingenting speciellt. Jag trodde att man skulle fotografera brudpar i fokus och inte omgivningarna med brudpar som rekvisita.
Vi har kanske olika syn på vad som är speciellt och inte.
Både i Jugoslavien (som det hette på den tiden) och i Kroatien har jag varit vid olika tillfällen. Där finns också många vackra ställen och det liknar inte Santorini. Jag har varit på många ställen i Grekland också och Santorini är helt klart speciell på flera sätt. Om man gillar det är en annan sak :) Men klart är att tusentals brudpar söker sig dit för att få en tjusig bakgrund till sina bröllopsfoton. Det var nog minst en vigsel om dagen bara på terassen nedanför vårt hotellrum med calderan i fonden.
Gammal 2020-02-09, 04:23
Aleksander Savic

[QUOTE=Ventures;2262870]
Aleksander Savic skrev:
Vi har kanske olika syn på vad som är speciellt och inte.
Både i Jugoslavien (som det hette på den tiden) och i Kroatien har jag varit vid olika tillfällen. Där finns också många vackra ställen och det liknar inte Santorini. Jag har varit på många ställen i Grekland också och Santorini är helt klart speciell på flera sätt. Om man gillar det är en annan sak :) Men klart är att tusentals brudpar söker sig dit för att få en tjusig bakgrund till sina bröllopsfoton. Det var nog minst en vigsel om dagen bara på terassen nedanför vårt hotellrum med calderan i fonden.
Gammal 2020-02-09, 04:31
Aleksander Savic

[QUOTE=Aleksander Savic;2262873]Trevligt att du besökte mitt gamla hemland. Hoppas att du kände dig välkommen. Som värnpliktig i krigsflottan där nere har jag sett många öar som inte ens den inhemska befolkningen känner till. Santorini är säkert fint. Så om tusen brudpar tycker om Santorini med alla bakgrund då är det säkert bra?Frågan är om brudparen vet egentligen vad de vill eller bara följer strömmen?
Hur som helst, jag håller med dig. Santorini är bra på alla sätt.
Gammal 2020-02-09, 11:03
gorred

Ventures skrev: Var håller de unga hungriga fotograferna hus?
De är nog ute och fotograferar istället för att sitta hemma vid datorn och framföra synpunkter i en diskussionstråd. Vem vet, de kanske är på väg till Grekland om ett tag.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.

Lastolite Chromakey