Annons

Fotografera vid Stora Nassa-skärgården

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Funderar på att försöka fotografera vid Stora Nassa-skärgården nån gång under maj-juli. Kollade med olika båttaxi för att komma dit, men priserna är skyhöga upp till 9.000:- t.o.r. Har någon varit där och plåtat och även kanske hittat ett billigare alternativ att komma dit? Hittade en artikel i DN om ön, verkar kunna vara en fin skärgårdsmiljö, se bild. Kanske fler som kan vara intresserade?
 

Bilagor

M7_21

Aktiv medlem
Båttaxiägaren tyckte tyvärr inte det... Båten tar upp till 12 pers, då skulle det bli 750:-/st - om båten blev full alltså. Har kollat runt lite men det verkar inte som någon kör dit iaf inte till lägre priser. Synd på så fint fotomotiv!
 

casting

Aktiv medlem
Synd jag inte bor i Sthlm längre, då skulle jag köra dit mot delad bränslekostnad.
Eventuellt ska jag upp med båten i sommar, är det fortfarande intressant kan jag ha detta i åtanke.
 

fuzz4brains

Aktiv medlem
St Nassa är en exceptionellt vacker skärgårdsmiljö men, enligt min uppfattning, får man mest ut av ett besök där om man har egen båt eller ännu hellre kajak. I synnerhet om du tänkt övernatta då det endast är två av öarna som är tillåtna för tältning. Det är antalet öar, tätheten, de smala sunden etc som är skönheten med St Nassa. Att glida runt på egen hand är oöverträffat. Tyvärr (?) är stora delar avlysta för fågelskydd fram till 15/8 (om jag minns rätt) så jag skulle rekommendera att åka dit när avlysningen lyfts.
 

Eilean

Medlem
Ett annat problem är att St Nassa består av massor med öar, man vill ju kunna röra sig mellan dem, inte bara bli ditkörd/hämtad. Samtidigt är försommaren en viss begränsning då stora delar av ögruppen är fågelskyddsområde med begränsade möjlighetrer att röra sig fritt.
Etn ide kan vara att kolla med Skärgårdsstiftelsen, de förvaltar St Nassa tror jag och har en tillsyningsman som tittar till. Han kan kanske hjälpa till eller föreslå något.

Bara för att strö salt i såren bifogar jag en bild jag tog när vi seglat dit härom året och ankrade upp några fantastiska högtrycksdagar.
 

Bilagor

M7_21

Aktiv medlem
Tack Gunnar, det saltet sved skönt! Underbar bild, gissar att du fyllde minneskortet nästan helt under den båtfärden. Ska kolla vidare och se lite hur det ser ut med Skärgårdsstiftelsen. Tar gärna emot tips på mera närliggande öar som också kan vara fina att plåta under vår-sommar!
 

mapem

Aktiv medlem
Stora Nassa är privatägt och de har egen tillsyningsman, Skärgårdsstiftelsen är inte inblandad just där.

Jag brukar försöka ta mig dit minst en gång varje sommar. Det är fantastiskt vackert och en mycket populär natthamn för seglare. Man kan ligga skyddat på många olika platser inom ögruppen, som påstås ha tusen öar. Men utan egen båt tar man sig inte dit, om man inte kostar på sig taxibåt. Det är mycket oländigt att promenera på öarna. Varning för huggorm! Kanot eller jolle är bäst för att utforska området, under den tid fågelsskyddsrestriktionerna uinte gäller, dvs i princip sensommaren.

Riktiga utskärsmiljöer når man knappast med reguljär transport.

Men Öja, dvs Landsort, är en möjlighet. Nåttarö är också värd ett besök. Båt från Nynäshamn.

Bullerö, som en gång ägdes av Bruno Liljefors, är också möjlig att nå med båtförbindelse.

Om man tar Vaxholmsbåten till Sandhamn, Harö eller Möja kommer man ganska långt ut i skärgården.

Med bil kan man åka till yttersta spetsen på Ljusterö, dvs Östra lagnö, där det finns vackra utskärsklippor och man nästan anar horisonten bortom öarna utanför.

Rödlöga har genuin skärgårdsbebyggelse, långt ut. På vägen dit passerar man Norröra och Söderöra. Norröra är känt som "Saltkråkan".

Det var några tips. Men som sagt, vill man ha riktiga utskärsmiljöer är det egen bå¨t som gäller.
 

Bilagor

M7_21

Aktiv medlem
Tack Mats för alla dina fina skärgårdstips! Nu känns det som att sommaren kommer bli full av upplevelser, både med eller utan egen båt. Gärna fler tips!
 

Olle

Aktiv medlem
Om man vill ta sig ut till yttersta havsbandet med reguljär transport föreslår jag Huvudskär i Stockholms södra skärgård. Från och med första maj går båtar fredag, lördag och söndag från Dalarö. Från midsommartid, har jag för mig, går båtar varje dag.
Det finns även vandrarhem ifall man vill övernatta. Sök på Huvudskär i Google så hittar ni en hel del information.

Olle
 

M7_21

Aktiv medlem
Hej Olle, vi har varit vid Huvudskär för flera år sedan, det är mycket fint där, enda problemet är att man inte kan parkera bilen så bra längre, rätt långt att gå om man vill parkera lagligt... Minns att båten heter/hette Sadelöga (?).
 

Olle

Aktiv medlem
Det var ett tag sen även jag var där. Då hette båten Sadelöga, men jag tror att det är ett annat bolag och annan båt som trafikerar Huvudskär idag. Ett alternativ till att parkera i Dalarö är att parkera i Handen och ta buss 839 därifrån. Eller varför inte åka kollektivtrafik hela vägen?

Olle
 

mapem

Aktiv medlem
Huvudskär glömde jag nämna, dit går som sagt reguljärbåt, och det är en riktig utskärgård, fast mycket mindre än Stora Nassa. Mycket vackert. Bra fågelskådarställe. En gång såg jag en fjälluggla där på en kobbe en bit bort från huvudön. Bildbevis finns, på ett dia nånstans i gömmorna.

Båten lägger till på huvudön, som heter Ålandsskär. Där finns lite bebyggelse, inklusive en hög fyr mitt på ön. Just när båten är där brukar det vara ganska mycket folk på ön. Resten av den lilla arkipelagen är obebyggd. Seglarna ligger oftast i en skyddad "bassäng" mellan två andra öar, avskilda från huvudön.

Det finns vandrarhem där, i f d tullhuset. Kanske kan man hyra roddbåt, jag vet inte, men i så fall kan man utforska öarna på egen hand.
 

M7_21

Aktiv medlem
Det låter som det blir ett besök åtminstone till Huvudskär i sommar, ska kolla kollektivtrafiken från Tyresö och dit (med tanke på parkeringsproblemen - långt avstånd till båten). Det är nog ca 10 år sedan vi var där, då i augusti, fint och vackert ljus, inte lika "hårt" som det gärna blir juni-juli. Hittade denna bild på nätet (Fotograf: Fredrik Wulff/). Hoppas det är OK att den får visas här.
 

Bilagor

Jan af Lisö

Aktiv medlem
8000:- till Stora Nassa låter mycket, det är inte många dM dit från t.ex Sandhamn.

Några andra idéer:

- Är du någorlunda seglarkunning så hyr en mindre segelbåt t.ex från Bullandö så borde du kunna komma till Stora Nassa på 5 - 6 timmar. Annars gå en seglarkurs hos Båtägarskolan (en helg, ca 4000:) och då får du hyra mindre segelbåtar, typ Maxi 77 (drygt 5000:-/vecka).

- Hyr en havskajak, jag har sett kanotister ännu längre ut i skärgården. Det brukar bli lugnast på kvällen/morgonen så du kan paddla då. Du borde hinna träna upp paddlande och ork innan dess.

- Fråga på Maringuiden.se om det finns någon som kan skjusa till/från Stora Nassa under sommaren. Det finns många ensamseglare som kanske gärna tar emot en passagerare

Om du ändå hamnar i ytterskärgården så finns det många andra underbara platser att fotografera, min favorit är Svenska Högarna, men jag älskar ju fyrar. Använd gärna Jeppe Wikströms bok "Havsskärgård" som inspiration, det har den varit för mig.

[PS: Jag ser att jag svarar på en ett år gammalt tråd, men ämnet borde kanske vara aktuellt inför årets sommar också]
 
ANNONS