Annons

En backpackers resa genom Sydamerika - i 360 grader!

Produkter
(logga in för att koppla)

agge_

Medlem
Tänkte att många av er fellow photographers säkerligen är glada resenärer med.
Har genom min 4 månader långa sydamerikaresa tagit mer än sjuttio 360 graders panoramabilder.
Postade 21 nya panoraman från de bästa ställena i Peru och Bolivia idag.

Om du nån gång vill åka till Sydamerika, eller t om. redan varit där, så kommer du med all säkerhet tycka om dessa bilder:)

Panoramafotona finns här: http://www.iampear.com/blog


Kör hårt!
Perra

PS. De flesta är landskapsbilder därav denna forumsdel.
Bifogar lite förhandsgranskningar nedan. Observera att samtliga bilder är 360-graders panoramabilder där man klickar och kollar runt (tryck på länken så fattar du:)
 

Bilagor

agge_

Medlem
Riktigt riktigt häftiga bilder. Blir sugen på att sätta ihop något liknande.
Tack! Det är inte bara kul att fota dessa, utan även riktigt kul för en själv och alla som varit där och känner igen sig, och givetvis för de som vill åka till sydamerika och se hur det är:)
 

agge_

Medlem
Häftiga! Hur gick du tilllväga, berätta gärna!
5-6 bilder tas runt om samt två upp och ibland ett neråt (man kan oftast klona bort stativet) mha. ett stativ, ett panoramahuvud och förslagsvis ett fisheye (jag använder ett Samyang 8mm fisheye). Bilderna sys sedan ihop i datorn, redigeras och sätts ihop till den slutgiltiga panoramabilden.
:)
 

agge_

Medlem
Vilken programvara ger den här effekten?
Vet inte riktigt vad för effekt du menar. Men sfäriska panoramabilder kan sys ihop med en rad olika programvaror vilken den mest kända är PTGui. Finns även gratisalternativ i form av Hugin, vilket jag inte är särskilt bekant med. Bör även nämna att man givetvis kan ta sfäriska panoramabilder utan fisheye (men det kräver fler bilder och mer tid) och t om. utan stativ. Jag använder givetvis ett stativ och ett hemmagjort panoramahuvud för att underlätta plåtningen och att sy ihop bilderna problemfritt.
 
ANNONS