Annons

Bildvisning på ipad

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken

Aktiv medlem
Jag vill koppla kameran till ipad:en för att granska bilderna innan jag gör en ev nedladdning. Som det är nu får man upp bilderna som tumnaglar men kan inte titta på dom med mindre att dessa laddas ner till ipad:en. Med en Nikon 810 och i raw med ett stort antal bilder så funkar det inte att ladda ner dom för granskning.
Finns det någon app som klarar detta eller går det att lösa på annat sätt?
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
För att se på bilderna på ipad måste bilden laddas ner till den på något sätt, vare sig det är med kabel eller radio så måste informationen över till paddan. Med en liten monitor kan du nog använda hdmi till kameran, men med ipad har Apple inte tänkt att du ska kunna göra så.
Skulle du välja att fota i raw+jpg och göra jpeg basic och små så kan du exvis med minneskortläsare rätt fort få se dom på iPaden, men det kanske är för stort ingrepp i ditt arbetsflöde, så det får du bedöma.
 

skurken

Aktiv medlem
För att se på bilderna på ipad måste bilden laddas ner till den på något sätt, vare sig det är med kabel eller radio så måste informationen över till paddan. Med en liten monitor kan du nog använda hdmi till kameran, men med ipad har Apple inte tänkt att du ska kunna göra så.
Skulle du välja att fota i raw+jpg och göra jpeg basic och små så kan du exvis med minneskortläsare rätt fort få se dom på iPaden, men det kanske är för stort ingrepp i ditt arbetsflöde, så det får du bedöma.
Tack för svar!
OK, Jag fattar! Ja egentligen är det ju inte en del av det normala arbetsflödet så det i sig skulle inte spela så stor roll. Jag tänkte dock att eftersom när jag kopplar kameran med sladd till ipad:en så kommer ju bilderna upp som tumnaglar, även i RAW, så då tänkte jag att det kanske fanns någon tredjepartstillverkare som kommit med en app där man kunde se på dom i full storlek innan själva nedladdningen av bilderna sker. Jag vill ju inte ladda ner någonting till ipad:en utan bara granska i stort format och kasta det som är skit, för att sedan i lugn och ro ladda ner på datorn när man är hemma eller på hotellet.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Tack för svar!
OK, Jag fattar! Ja egentligen är det ju inte en del av det normala arbetsflödet så det i sig skulle inte spela så stor roll. Jag tänkte dock att eftersom när jag kopplar kameran med sladd till ipad:en så kommer ju bilderna upp som tumnaglar, även i RAW, så då tänkte jag att det kanske fanns någon tredjepartstillverkare som kommit med en app där man kunde se på dom i full storlek innan själva nedladdningen av bilderna sker. Jag vill ju inte ladda ner någonting till ipad:en utan bara granska i stort format och kasta det som är skit, för att sedan i lugn och ro ladda ner på datorn när man är hemma eller på hotellet.
Min tanke om minneskortälsare var att det möjligen kanske är så att iPad klarar att visa bilden stort om den finns på minneskort i en minneskortläsare som är ansluten till paddan. Jag har för mig att det funkar så på Android om jag ansluter ett usb-minne via en OTG-kabel.

Och om det funkar så kan du ju där titta på bilderna och dessutom radera de som du inte vill ha kvar på minneskortet innan du stoppar tillbaka kortet i kameran.

Prova kan man ju alltid.


Petter ...
 
Jag vill koppla kameran till ipad:en för att granska bilderna innan jag gör en ev nedladdning. Som det är nu får man upp bilderna som tumnaglar men kan inte titta på dom med mindre att dessa laddas ner till ipad:en. Med en Nikon 810 och i raw med ett stort antal bilder så funkar det inte att ladda ner dom för granskning.
Finns det någon app som klarar detta eller går det att lösa på annat sätt?
Du skriver att du får upp bilderna som tumnaglar idag. Menar du på din iPad? Hur har du fått dit dem som tumnaglar i så fall?

Jag känner inte till att man kan arbeta med filhanteringen på ett minneskort med hjälp av en iPad.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
På min Androidplatta har jag en app som heter Slingshot. Om jag kopplar in kameran så kan jag med den appen tanka ner de jpg som ligger inbäddade i raw-filerna. Det är inga små tumnaglar utan precis den bild som används för att titta på raw-filen i en dator eller på kamerans display.
Nertankning av dessa jpg går riktigt fort.
Kanske värt att prova om den appen finns även till iPad. Gratis om man inte behöver fullversion.
Petter...
 

skurken

Aktiv medlem
Du skriver att du får upp bilderna som tumnaglar idag. Menar du på din iPad? Hur har du fått dit dem som tumnaglar i så fall?

Jag känner inte till att man kan arbeta med filhanteringen på ett minneskort med hjälp av en iPad.
Om jag kopplar min D810 till paddan med USB-kabeln och slår på kameran, så dyker det upp en liten kamerasymbol i nederkanten på appen "bilder". Klickar jag på den så ser jag bilderna på minneskortet som små tumnaglar men de går inte att förstora utan klickar man på dom så får man bara alternativet att radera eller ladda ner. Eftersom paddan kan presentera dom på det viset tänkte jag att det inte kunde vara så svårt att ha ett alternativ som heter granska och få var och en som en stor bild, för att sedan välja om man vill kasta eller ladda ner. Nu kräver ju ett sådant alternativ en uppdatering av "bilder", så jag ville kolla om någon känner till någon apptillverkare som kanske löst det problemet.
 

skurken

Aktiv medlem
Jag använder den också! Men om jag kör enbart med RAW så får man fortfarande bara tumnaglar. Menar du att om jag kör RAW/Jpeg så kan jag se Jpeg som stor bild?
 

skurken

Aktiv medlem
Min tanke om minneskortälsare var att det möjligen kanske är så att iPad klarar att visa bilden stort om den finns på minneskort i en minneskortläsare som är ansluten till paddan. Jag har för mig att det funkar så på Android om jag ansluter ett usb-minne via en OTG-kabel.

Och om det funkar så kan du ju där titta på bilderna och dessutom radera de som du inte vill ha kvar på minneskortet innan du stoppar tillbaka kortet i kameran.

Prova kan man ju alltid.


Petter ...
Jag måste testa det när jag kommer hem i afton!
 

skurken

Aktiv medlem
Min tanke om minneskortälsare var att det möjligen kanske är så att iPad klarar att visa bilden stort om den finns på minneskort i en minneskortläsare som är ansluten till paddan. Jag har för mig att det funkar så på Android om jag ansluter ett usb-minne via en OTG-kabel.

Och om det funkar så kan du ju där titta på bilderna och dessutom radera de som du inte vill ha kvar på minneskortet innan du stoppar tillbaka kortet i kameran.

Prova kan man ju alltid.


Petter ...
Tyvärr fungerar det inte! Som tidigare kommer dom upp som tumnaglar och man kan endast ladda ner dom eller radera dom...
 
ANNONS