Annons

Lightroom tappar kontakt med hårdiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag installerade nyligen 2 nya externa hårdiskar som automatiskt fick nya enhetsbeteckningar. Bilderna importerades helt normalt till lightroom men efter ett par veckor hade hårdiskarna döpts om och lightroom tappat kontakten med orginalfilerna. Jag struntade i detta då eftersom bilderna inte var så viktiga och de ju fanns kvar på hårdisken. Efter ytterligare några veckor händer samma sak igen. Ytterligare byten av enhetsbeteckningarna. Nu har jag i lightroom 2 hårdiskar med mappar som bara visar frågetecken d.v.s har tappat sin sökväg. Jag kan markera en mapp och söka upp kopplingen på nytt men om jag tappar kopplingen till hundratals mappar blir det ett jättejobb. Jag vet inte hur jag smartare kan koppla samtliga saknade mappar och hur jag undviker detta problem.

Hoppas någon av er experter kan hjälpa mig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag installerade nyligen 2 nya externa hårdiskar som automatiskt fick nya enhetsbeteckningar. Bilderna importerades helt normalt till lightroom men efter ett par veckor hade hårdiskarna döpts om och lightroom tappat kontakten med orginalfilerna. Jag struntade i detta då eftersom bilderna inte var så viktiga och de ju fanns kvar på hårdisken. Efter ytterligare några veckor händer samma sak igen. Ytterligare byten av enhetsbeteckningarna. Nu har jag i lightroom 2 hårdiskar med mappar som bara visar frågetecken d.v.s har tappat sin sökväg. Jag kan markera en mapp och söka upp kopplingen på nytt men om jag tappar kopplingen till hundratals mappar blir det ett jättejobb. Jag vet inte hur jag smartare kan koppla samtliga saknade mappar och hur jag undviker detta problem.

Hoppas någon av er experter kan hjälpa mig.
Det låter som ett krångligt sätt.
Se till att namnen på diskarna och sökvägarna till filerna alltid är samma.
Externa diskar namnges ju godtyckligt av datorn när de kopplas in. Se till att de har samma namn som lr känner igen innan lr startas.
Jag har inte det problemet eftersom jag har alla bilder på en och samma disk i datorn. Blir den full byter jag till en större som får samma namn och sökväg som den föregående innan jag startar lr. Lr har hittills aldrig tappat bort några mappar trots ett par tre diskbyten hittills.
Ordning är a och o när filerna börjar bli många.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Hej
Vilka beteckningar fick diskarna vid installation ? Till vad ändras dom ? Blir det nya beteckningar varje gång datorn ändrar dom ?
Verkar som nån konflikt i operativsystemet. Prova att rensa registret med CCleaner eller IObits Advanced system care. Bägge är gratis och bra.

ThomasR
 

djungel

Aktiv medlem
I filhanteraren heter disken H men i Lightroom heter den nu G och har alltså ingen koppling. Flera andra beteckningar J och K fanns tidigare men syns inte nu. Jag har de två externa hårddiskarna inkopplade hela tiden.

Att rensa registret för att lösa problemet är långt över min kunskapsnivå och inget jag vågar ge mig på.

Om jag går in i importera så ligger alla filerna korrekt under H som är filhanterarens korrekta benämning nu. Jag skulle alltså kunna importera om allt men det tar enorm tid.
 

djungel

Aktiv medlem
Hårdiskarna har döpt om två eller tre gånger så det är långt ifrån varje gång jag startar datorn.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hårdiskarna har döpt om två eller tre gånger så det är långt ifrån varje gång jag startar datorn.
Oftast får externa diskar samma namn (första lediga bokstav) av datorn men med två externa diskar är ju risken stor att de byter med varandra. Då får man ändra manuellt.
Lr söker efter filerna där de låg senast när programmet startas.
Kopplar man kameror, usb-minnen eller minneskort till datorn konkurrerar ju dessa om bokstäverna (drivebeteckningarna) också.
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Fasta hårddiskar lägger jag på c->
Mobila på z och neråt.
Jag får alltid samma bostav när jag jackar in en kortläsare eller mobil disk. Vet inte om det beror på ovan nämnda strategi eller något annat.
 

iSolen.se

Guest
...
Externa diskar namnges ju godtyckligt av datorn när de kopplas in. ....
Ordning är a och o när filerna börjar bli många.
När man formatterar disken första gången får man välja permanent enhetsbokstav vilket man förstås man ska göra om man tänker lagra bilder på den som ska accessas från LR.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kanske går att använda 'Volume ID' istället för enhetsbokstav för att tala om för Lightroom vilken disk det handlar om . Volume ID är unikt för en disk och är alltså fristående från vilken enhetsbokstav disken är monterad som. (Gäller alltså NTFS, men det är väl ovanligt med något annat filsystem på MS Windows-datorer numer?)

Kommandot 'mountvol' visar Volume ID för en monterad disk.
 

djungel

Aktiv medlem
Nu har jag manuellt återskapat kopplingen till respektive mapp och det funkar för tillfället. Om jag tappar kopplingen igen vet jag inte vad jag gör. Det borde finnas någon förklaring till varför det blev som det blev. Jag kan ju inte vara den första att råka ut för detta. Om det händer igen måste det väl dessutom finnas någon snabbare metod än att återskapa kopplingen mapp för mapp.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Hårdmappa respektive usb-fotodisk till varsin enhetsbokstav så får de alltid samma. Har man flera usb-diskar/stickor (förutom de två usb-fotodiskarna) som man kopplar in och ur så finns risk att usb-fotodiskarna byter enhetsbokstav.

Dvs det spelar ingen roll om du har usb-fotodiskarna inkopplade hela tiden om du ansluter andra usb-diskar/stickor.
 

bjorso

Aktiv medlem
Nu har jag manuellt återskapat kopplingen till respektive mapp och det funkar för tillfället. Om jag tappar kopplingen igen vet jag inte vad jag gör. Det borde finnas någon förklaring till varför det blev som det blev. Jag kan ju inte vara den första att råka ut för detta. Om det händer igen måste det väl dessutom finnas någon snabbare metod än att återskapa kopplingen mapp för mapp.
En metod som kan hjälpa vid ommappning är att inte lägga några bildmappar i rotmappen på den disk som används. Lägg en enda mapp i roten som t.ex. kallas bilder, helt tom på filer, under den lägger man mappar för varje år, under dessa mappar med ämnen, platser, datum osv.. Huvudsaken är att det blir ett system som är lätt att komma ihåg.

Om behovet att återskapa kopplingen uppstår, räcker det med att peka på den översta mappen, resten blir som tidigare. En bra metod även när behovet att flytta allt till någon större plats uppstår, större disk eller ett NAS blir ommappningen enkel.

Enhetsbokstäver är f.ö.ett otyg som man får dras med i windows, gammal teknik! Det måste finnas något sätt att verkligen låsa en vald enhetsbokstav till rätt disk för att slippa eländet. Välj helst en bokstav lite längre fram i alfabetet t.ex. Z.
 

Zebulah

Aktiv medlem
.......
Enhetsbokstäver är f.ö.ett otyg som man får dras med i windows, gammal teknik! Det måste finnas något sätt att verkligen låsa en vald enhetsbokstav till rätt disk för att slippa eländet. Välj helst en bokstav lite längre fram i alfabetet t.ex. Z.
Som jag skrev så finns det och har funnits hur länge som helst.
 

PMD

Aktiv medlem
Enhetsbokstäver är f.ö.ett otyg som man får dras med i windows, gammal teknik! Det måste finnas något sätt att verkligen låsa en vald enhetsbokstav till rätt disk för att slippa eländet. Välj helst en bokstav lite längre fram i alfabetet t.ex. Z.
Eller så provar man med att använda Volume ID istället för enhetsbokstav, som jag föreslog ett par inlägg upp.
Volume ID är unikt för varje disk.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en del artiklar på nätet som beskriver hur man gör för att använda Volume ID istället för en enhetsbokstav. Den stora fördelen är att man inte är begränsad till enteckensidentifierare och att man inte behöver associera enhetsbokstäver med diskar.

Jag har inte provat det här själv, vilket är skälet till att jag formulerade mig tentativt i inläggen #10 och #15 (det var ett bra tag sen jag tvingades använda MS Windows), men jag tycker att det kan vara värt att prova för den som vill slippa krångla med enhetsbokstäver. Jag skulle definitivt testa om jag använde en MS Windows-dator för bildbehandling.
 

iSolen.se

Guest
Det finns en del artiklar på nätet som beskriver hur man gör för att använda Volume ID istället för en enhetsbokstav. Den stora fördelen är att man inte är begränsad till enteckensidentifierare och att man inte behöver associera enhetsbokstäver med diskar.

Jag har inte provat det här själv, vilket är skälet till att jag formulerade mig tentativt i inläggen #10 och #15 (det var ett bra tag sen jag tvingades använda MS Windows), men jag tycker att det kan vara värt att prova för den som vill slippa krångla med enhetsbokstäver. Jag skulle definitivt testa om jag använde en MS Windows-dator för bildbehandling.
Trodde du visste / hade egen erfarenhet.

Förklara varför ett volymid är bättre än en enkel permanent enhetsbokstav.

I morse hade jag en hårddiskkrasch och jag kommer köpa en ny så fort jag skrivit detta och ge den samma bokstav, läsa tillbaka en backup och fortsätta där jag var med alla sökvägar kvar och slipper krångla med volymid.

Du brukar ju kräva förklaring i inlägget så varsågod.
 

iSolen.se

Guest
Då trodde du allt fel! :)


Enhetsbokstaven består av ett tecken. Volume ID består av åtta tecken.
Volume ID sitter i disken. Enhetsbokstaven håller operativsystemet reda på.
Jo men fortfarande, varför skulle det vara bättre än ett permanent "X:" i datorn?

Hanterar alla program detta, tex backupscript, LR och bildbläddrare?

Hur gör du vid diskrestore?
 
ANNONS