Annons

tamron till canon dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobotomy

Medlem
hallå jag har här i shanghai kollat lite på en
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF hos lite olika återförsäljare och har på att flertal ställe blivit rådd att köpa sigmalins istället för tamron eftersom sigma ska vara bättre till canon och tamron är bättre för nikon. de har inte givit mig några ytterliggare argument ang varför det skulle vara så. min fråga är nu ligger det nån sanning i det dom säger eller är det andra motiv de har som gör att de vill få mig att köpa sigma istället för tamron?
 

Dez

Aktiv medlem
Det är inget jag har hört förut.
Jag köper inte ett till Sigma till mina Canon, skulle hellre testa Tamron i så fall.
 

nosferatu

Aktiv medlem
Att Tamron skulle vara sämre till Canon än Nikon har jag heller aldrig hört förut.

Det ser ut som om du har Canon 350D, och då kanske du borde överväga Tamron 17-50 istället. 28mm på en 350D är (enligt mig) alldeles för långt för "vardagsfotande", det behövs mer vidvinkel.
Tamron 17-50 är dock inte kompatibel med analoga kameror och de dyrare digitala fullformatarna.
För tillfället har jag både 28-75 och 17-50, och det är en jädra skillnad på vidvinkelsidan. 28-75 är dock jättebra till porträtt.
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Jag använder mitt Tamron 28-75 flitigt tillsammans med min 350D och är helnöjd. Mitt exemplar är riktigt skarpt men jag har hört att det kan variera en hel del från objektiv till objektiv så testa innan du köper.
 

camag

Aktiv medlem
Jag ångrade mig när jag köpte Tamron till min Canon. Av den enkla anledningen att det zoomar åt motsatt håll mot vad jag är van vid.
Tamron zoomar som Nikon och Sigma som Canon, om jag har förstått det rätt.

Det är väl inget stort problem, men kan vara jobbigt om det blir bråttom som när jag fotograferar hockey till exempel. Många missade bilder pga detta. Men skärpan är det inget fel på :)

/Catarina
 

Monty

Aktiv medlem
Jag trötnade på mitt Sigma 24-70/f2.8 som aldrig var skarpt. Fokus satt fel för det mesta och skärpan på f2.8 var kass (trots service för 1200;-). Sålde det och köpte Tamrons 28-75/f2.8. Snacka om skillnad!
Nu hamnar skärpan där den skall och objektivet är dessutom användbart från f2.8.
Visst drömmer jag om Canons 24-70/f2.8 för att få riktigt snabb autofokus och lite mer att "hålla i", men dit är det många löneförhandlingar än.
Tamronet är förmodligen det bästa du kan få för lite pengar.
 

StaffanW

Aktiv medlem
camag skrev:
Jag ångrade mig när jag köpte Tamron till min Canon. Av den enkla anledningen att det zoomar åt motsatt håll mot vad jag är van vid.
Tamron zoomar som Nikon och Sigma som Canon, om jag har förstått det rätt.
Men är det inte tvärt om, att Tamron och Canon zoomar åt samma håll, och Sigma och Nikon åt andra hållet.

Någon som har både Sigma och Tamron och kan jämföra?
 

Jimmy_S

Avslutat medlemskap
Jag är synnerligen nöjd med mitt Tamron 28-75/2.8 - det är knivskarpt. I början var det lite irriterande att det zoomade på "fel" håll, men man vänjer sig väldigt snabbt, nu sitter det i ryggmärgen ovansett vilket objektiv jag kör. Man känner väldigt fort att det är Tamronobjektivet man håller i, det är bredare än mina andra objektiv och då triggar det automatiskt rätt håll i min hjärna.

Det låter jätteflummigt, men det är så...

Sigma och Canon zoomar åt samma håll medan Tamron går motsatt.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
StaffanW skrev:
Men är det inte tvärt om, att Tamron och Canon zoomar åt samma håll, och Sigma och Nikon åt andra hållet.

Någon som har både Sigma och Tamron och kan jämföra?
Sigma gör objektiv med olika zoomriktning, en del zoomar som Canon andra som Nikon. Vet inte om Tamron gör likadant.

/Daniel
 

2L8

Avslutat medlemskap
Har ägt tamronet! GRYMT objektiv! superskarpt! men 28 mm på en 350d är kasst! funkar inte till landskap och stadsbilder!
 

Lars tar siesta

Aktiv medlem
Tamron 28-75/2.8 är förmodligen det bästa och mest prisvärda köp du kan göra till din Canon.
I konkurrens med Canon 50/1.8 som nästan är gratis och superskarp.
Har testat två exemplar (varav jag äger ett) som jag kör på Canon 5 D. Den är bättre än L-gluggarna 17-40 och 24-105. Fantastisk skärpa, bokeh..allt.

Jag har fotat med Sigma 18-50/2.8. Den är också bra men Tamron är bättre.


Är det vidvinkel du behöver är Sigmat mer lämpligt. Finns även ett Tamron 17-50/2.8 som lär vara bra.

Men om du tycker brännviddsförlängning (motsv 42-120 mm är ok) så...
Utan vidare: Köp den!!
 

AFJ

Aktiv medlem
Lustigt det där med vilket håll zoomen går.

Alla mina Canon gluggar går åt ett håll och mina två Tamron zoomar går åt motsatt.

När det gäller mina Sigma objektiv går de dock åt olika håll!

Sigma 18-200 OS går på samma sät som Canon men derast vidvinkel zoom 10-20 går åt det andra hållet.

Som tur är verkar min hjärna klara av att byta mellan de olika! :)

Mvh
Anders
 

StaffanW

Aktiv medlem
Har testat 13st objektiv på 28mm, både fasta och zoomobjektiv (då på 28mm) på en Canon 5D.
Bla:
Canon 28-70/2.8L
Canon 28/1.8
Canon 28/2.8
Canon 17-35/2.8L
Leica 28/2.8
Carl Zeiss 28/2.8
Tamron 28-75/2.8
Nikon 28/2.0 AIS

Tamronen klarade sig riktigt bra, även mot dom fasta.

Men framför allt klarde den sig extremt bra vid 1.6x crop. Vad gäller skärpan i hörnen (vid just 1.6x crop) var det jämt skägg i topp mellan den och Leican/Carl Zeiss vad gäller skärpan. Och då är ändå dom två andra fasta objektiv och kostar runt 20.000:-/st...

Om det finns något att klaga på så tyckte jag den låg lite efter i färg/kontrast mot många andra. Annars bara possitivt, så som lite vinjettering, skarpt redan vid 2.8, lite aberation, ganska ok manuell fokusering, ingår motljusskydd mm.

Test på 13st 28or
 
Senast ändrad:

HusKul

Aktiv medlem
Lobotomy skrev:
hallå jag har här i shanghai kollat lite på en
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF hos lite olika återförsäljare och har på att flertal ställe blivit rådd att köpa sigmalins istället för tamron eftersom sigma ska vara bättre till canon och tamron är bättre för nikon. de har inte givit mig några ytterliggare argument ang varför det skulle vara så. min fråga är nu ligger det nån sanning i det dom säger eller är det andra motiv de har som gör att de vill få mig att köpa sigma istället för tamron?
Dom som sa sålde säkert bara Sigma glugg
eller så tjänar dom mer på dom
 
ANNONS