Annons

Därför får fotografer dåligt betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kamera & bild har refererat till en undersökning om varför fotografer riskerar att utnyttjas och få dåligt betalt för sitt arbete.

"En forskargrupp på Dukes university i Durham, North Carolina har undersökt utnyttjade av arbetskraft kopplat till huruvida den arbetande har en passion för sitt arbete. Det visar sig i deras forskning att om en kund kan anta att någon han anlitar älskar sitt arbete är beställaren mer bekväm med att denna arbetar under sämre förhållanden, inkluderat ekonomiska förutsättningar. Det vill säga att om man älskar sitt arbete riskerar man att få sämre betalt. "

Som alla vet så är det nu inte bara fotografer som riskerar dessa problem utan alla yrkesgrupper som "BARA ÄÄÄLSKAR SINA ARBETEN".

Jag är ju själv gammal adjunkt och har stött på exakt samma fenomen i skolans värld med lärare som ger uttryck för exakt samma fenomen "man göra det ju för ungarna" eller alla dessa i vården som "älskar att arbeta med människor" och ser sina arbeten som "kall" - "Florence Nightingale syndromet". Det har tagit sjuksköterskorna många år av facklig kamp att korrigera det problemet.

Tyvärr har jag svårt att se att fotograferna skulle kunna göra så särskilt mycket åt sin situation annat än att bli väldigt bra på sitt jobb.
 

M7_21

Aktiv medlem
Råkat ut för detta många ggr. "Tar du betalt?" Varför då, du har ju kameran...Tröttnat på det och frågar numera om den som frågar har en budget för en plåtning. Sällan får man något svar. Allt ska vara gratis tydligen.

Svar till dem som vill ha gratisfoto-jobb!
Första frågan: Vad ska bilden användas till?
Andra frågan: Vad har ni för budget för detta?
Tredje frågan: Ska vi hellre byta tjänster?

T.ex. dessa.
Jag behöver kostnadsfri hjälp 2-6 timmar med:
fönstertvätt
matinköp
bokföring
deklaration
bilreparation
målning
tapetsering
trädgårdsarbete
hårklippning
transport till stan eller Arlanda tur och retur
De här argumenten om mottjänster kanske är värda att testa vid tillfälle...? Intresserad att höra vad ni anser om detta!
OBS! En gnutta ironi i detta också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Råkat ut för detta många ggr. "Tar du betalt?" Varför då, du har ju kameran...Tröttnat på det och frågar numera om den som frågar har en budget för en plåtning. Sällan får man något svar. Allt ska vara gratis tydligen.

Svar till dem som vill ha gratisfoto-jobb!
Första frågan: Vad ska bilden användas till?
Andra frågan: Vad har ni för budget för detta?
Tredje frågan: Ska vi hellre byta tjänster?

T.ex. dessa.
Jag behöver kostnadsfri hjälp 2-6 timmar med:
fönstertvätt
matinköp
bokföring
deklaration
bilreparation
målning
tapetsering
trädgårdsarbete
hårklippning
transport till stan eller Arlanda tur och retur
De här argumenten om mottjänster kanske är värda att testa vid tillfälle...? Intresserad att höra vad ni anser om detta!
OBS! En gnutta ironi i detta också.
Ja det kan ju vara en bra kontring att använda och istället fråga om den som vill ha gratis fotoservice har några intressanta kunskaper och färdigheter som han/hon är villig att dela med sig av gratis.

Jag tänkte även på kommunalt anställd personal i allmänhet och eftersom jag varit IT-utvecklare på museum och haft viss inblick där, så tänker jag exv. på alla dessa högt kvalificerade antikvarier (som också förstås jobbar med det de älskar) och som oftast är verkligt uselt betalda. När jag hörde vad en del av dessa hårt arbetande och i sanning suveränt kunniga och duktiga människor tjänade så hade jag svårt att tro att jag faktiskt hörde rätt.

Människor uppmanas ofta att välja livsväg efter intresse och det är formodligen så att om man är ute efter att tjäna pengar eller åtminstone skapa sig ett hållbart ekonomiskt stabilt liv, så underlättar det om man har ett starkt intresse. Men för fotograferna är det nog trots allt lite speciellt eftersom ALLA numera tar bilder och en massa av dem gör det i princip lika bra som yrkesfotografer. Det finns alltså i princip alltid stora möjligheter för en bildköpare att spela ut dessa alternativ mot yrkesfotograferna. Alternativen finns aldrig längre bort än en sökning med hjälp av Google eller någon annan valfri sökmotor.

En annan sak som komplicerar är ju att fotograferna inte är särskilt bra organiserade som grupp. En del driver egna företag och en del (som verkar minska i antal) är anställda. De står inte ens på samma sidan i lönekampen. Jag tror det är verkligt svårt att hålla ihop fotograferna som grupp "fackligt". Lyckas man inte med det så har jag svårt att se att man kommer lyckas med att motarbeta det tryck som finns nu på löner och arbetsvillkor. Parallellt finns dock enskilda fotografer som lyckas ta mångmiljonbelopp för en enda bild och tyvärr inser väl inte alla att de villkoren aldrig kommer gäller dem själva, så det finns nog tillräckligt många som fortsätter att söka sig till yrket för att nivelleringen av löner, ersättningar och villkor ska fortsätta ett bra tag till.
 

Terje H

Aktiv medlem
Följande fungerar också:

- Jag är rätt så dyr att anlita...
- Vi förstår det...

Sedan är det grönt! 😊
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
På tal om att koka soppa på en spik.

Lönenivån har alltså ingenting att göra med att det är lättare än någonsin att fotografera och att alla är uppvuxna med en kamera i ficka. Vågar nästan lova att slumpmässigt utvalda tonåringar har tagit fler fotografier än många kända fotografer gjorde under sin livstid. Trots det så kan de ingenting i mångas ögon för de är inga "riktiga" fotografer. Var väl den tesen Micke Berg drev nyligen i Fotosidans pod.

Nej, det handlar enbart om att folk utnyttjas för att de gillar sin hobby.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På tal om att koka soppa på en spik.

Lönenivån har alltså ingenting att göra med att det är lättare än någonsin att fotografera och att alla är uppvuxna med en kamera i ficka. Vågar nästan lova att slumpmässigt utvalda tonåringar har tagit fler fotografier än många kända fotografer gjorde under sin livstid. Trots det så kan de ingenting i mångas ögon för de är inga "riktiga" fotografer. Var väl den tesen Micke Berg drev nyligen i Fotosidans pod.

Nej, det handlar enbart om att folk utnyttjas för att de gillar sin hobby.
Det är väl grundantagandet i neoklassisk ekonomisk teori att tillgång och efterfrågan faktiskt styr priserna på en perfekt fungerande marknad. Även om arbets- och lönemarknaderna är påverkade av en massa inskränkningar och regleringar som delvis stör marknaden så kan man aldrig helt varaktigt isolera dessa från marknadskrafterna.

Svensk fotografisk tidskrift : organ för Svenska fotografernas förbund, hade för ett antal år sedan en stor och genomarbetad artikel som möjligen skrevs av Stefan Olsson och den genomgången (möjligen av åren 2007-2008 till 2012) visade att bara under den tiden hade antalet fotografer som yrkesmässigt jobbade med stillbild fördubblats och lönerna starkt reducerats då totala mängden pengar de jagade inte ändrats alls i princip. Det är en rätt dramatisk skillnad mellan före och efter denna korta period som undersökts. Vad kan ha hänt som så i grunden ändrat villkoren??

Dubbelt så många jagade alltså samma pengar ca 2012 som fem år tidigare.. Tillgången hade fördubblats samtidigt som efterfrågan på deras tjänster var i princip oförändrad. Ovanpå detta kan man sedan lägga det faktum att massor av bilder blivit tillgängliga på Internet för de som hellre vill efterfråga ännu billigare bilder därifrån. Hur stor inverkan detta har och haft på denna utveckling kan man alltid träta om men faktum är ju idag att långtifrån alla bilder som används av media idag kommer ur yrkesfotografers kameror.

Under samma tid så gjorde sig många av med fast anställda fotografer och vilket också kan ses som en proletarisering av yrket. För med det fölljer ofta sämre vilkor generellt.

Jag undrar verkligen om de som drabbats av denna löne- och arbetsvillkors nivellering på senare år, verkligen tycker att detta bäst beskrivs med att "koka soppa på en spik" i mening att frågan skulle sakna substans. Möjligen kommer väl ytterligare en del att lämna yrket när de upptäcker att de får allt svårare att få råd till soppan. Det är helt i enlighet med hur ekonomin antas fungera. Det är ett gammalt påstående att om man är en dålig skomakare så är det meningen att ens barn ska svälta så pass att skomakaren istället ska välja att syssla med annat som kan ge honom möjlighet att bättre sörja för sin familj. Många känner sig kallade att bli fotografer men många kommer bli varse att de faktiskt inte tillhör de utvalda.

Det har uppenbarligen blivit en "köparens marknad" i så hög grad att de förväntade priserna rört sig ända ner mot noll och det oavsett om köparen står inför en yrkesfotograf eller inte.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det räcker nog inte att älska sitt jobb för att få dåligt betalt. Det omvända vore ju att den som ogillar sitt jobb kan få bra betalt. Tänk vad många höga chefer i våra företag måste tycka illa om sitt jobb, så bra lön som de har :)

Jag gör många saker helt ideellt. Och det finns det många som gör.
Jag känner folk som är fotbollstränare flera dagar i veckan, plus matcher på helgen och cuper lite då och då. Helt gratis. Det är en fritidssyssla.
Jag fotograferar fotboll helt gratis. Det är en fritidssyssla.

Och så har jag kompisar som betalar för att gå på gym. Det är deras fritidssyssla.

Många som vill ha bilder idag nöjer sig nog med det de kan få gratis.
En bild på sitt barn i fotbollskläder. En bild på farfar i kostym. Finns det någon med kamera?
Ja det gör det! Och om inte så har ju alla mobilen med sig.

Men sedan finns det såklart bilder som är viktigare. Bilder som måste bli bra. Då finns nog också en betalningsvilja.
 

Swebilbo

Aktiv medlem
Tror ärligt talat att det mera beror på att i stort sett alla har en kamera och tar bilder. Tror fotograf som yrke kommer försvinna i stort sett relativt snart. Hoppas jag har fel men tror inte det.
 

M7_21

Aktiv medlem
Det räcker nog inte att älska sitt jobb för att få dåligt betalt. Det omvända vore ju att den som ogillar sitt jobb kan få bra betalt. Tänk vad många höga chefer i våra företag måste tycka illa om sitt jobb, så bra lön som de har :)

Jag gör många saker helt ideellt. Och det finns det många som gör.
Jag känner folk som är fotbollstränare flera dagar i veckan, plus matcher på helgen och cuper lite då och då. Helt gratis. Det är en fritidssyssla.
Jag fotograferar fotboll helt gratis. Det är en fritidssyssla.

Och så har jag kompisar som betalar för att gå på gym. Det är deras fritidssyssla.

Många som vill ha bilder idag nöjer sig nog med det de kan få gratis.
En bild på sitt barn i fotbollskläder. En bild på farfar i kostym. Finns det någon med kamera?
Ja det gör det! Och om inte så har ju alla mobilen med sig.

Men sedan finns det såklart bilder som är viktigare. Bilder som måste bli bra. Då finns nog också en betalningsvilja.
Vi kommer lite tillbaka till en tidigare debatt här. Att en fotograf (yrkes/glad amatör/fotoentusiast) skulle göra ett s.k. vanligt beställningsjobb typ ett bröllop, konferens etc utan att få någon form av ersättning kan, ska inte vara en normal standard idag.

Hört flera ggr "du tar väl inte betalt för bröllopsplåtningen?" Vad svarar man! Blir häpen och undrar varför skulle jag inte få det?

Blev tillfrågad för några år sedan en kommunanställd som ville ha en tre timmars konferens filmad och färdigredigerad med intervjuer och allt. Betalt, nja, inte direkt så, men du får hänga med på lunchen om du vill. Nä tack, jag ville varken den ena eller andra.

Behöver väl inte förklara vad ett sånt jobb skulle kosta om man ville ha full täckning för det. Iaf betydligt mer än en lunch.

Idag håller jag på med drönarflygning också, "vad bra, kan du inte skicka över några bilder för vår broschyr, eller?" Säger blankt nej till såna gratisgrejer, för de vet att det är svårt ta såna bilder, alla "kan" inte det i dagsläget.

Om några år håller säkert massor av fotografer på med drönare och då är vi kanske tillbaka till denna diskussion igen - "du gillar ju att flygplåta!"
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi kommer lite tillbaka till en tidigare debatt här. Att en fotograf (yrkes/glad amatör/fotoentusiast) skulle göra ett s.k. vanligt beställningsjobb typ ett bröllop, konferens etc utan att få någon form av ersättning kan, ska inte vara en normal standard idag [...]
Det är ju knepigt när man har som yrke det som är någon annans fritidssyssla.

Många tycker om att fiska, och gör det på sin fritid. Får de mycket fisk så delar de med sig till sina grannar.
Yrkesfiskare tar betalt för sina fiskar.
Det finns plats för båda.

Grabbarna på gården mekar gärna med bilar. De har inget emot att hjälpa någon av gubbarna ibland.
Men killen på verkstan tar betalt för samma tjänst.

Inget konstigt med det.

Men det är såklart ingen som frågar yrkesfiskaren om de kan få några gratis fiskar, eller verkstadskillen om han kan laga bilen gratis. Och lika självklart ska ingen fråga en yrkesfotograf ifall han jobbar gratis!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Annars hade jag väl inte lämnat tipset vidare, klart det fungerade. I ungefär en tredjedel av samtalen. De andra såg jag inte som kunder.
Det är en särskild konst att kunna ta betalt.

I gymnasiet, under tidiga åttiotalet, hjälpte jag gärna kompisar som spelade i olika band. Jag körde bil och bar utrustning till deras spelningar. Jag tyckte att det var roligt att hjälpa till. Gratis.
En annan kompis fixade med ljus till alla skolfesterna. Han tog betalt varje gång. Och investerade i ljusutrustning.
Efter gymnasiet började jag som plockare på ett lager. Kompisen startade ljusfirma.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det är såklart ingen som frågar yrkesfiskaren om de kan få några gratis fiskar, eller verkstadskillen om han kan laga bilen gratis.
Det är kanske inte konstigt om någon frågar om ett bra pris när det gäller att en nära bekant ska utföra en tjänst, men det är förstås inte lika självklart att svaret blir ja.

Anekdot: jag brukade få "grannrabatt" på bilverkstaden som jag anlitade eftersom bilmekanikern var "granne" med mig, dvs han bodde ungefär 2 km från mig (vi bodde alltså utanför stan där verkstaden låg).

Så kan det gå till man bor på landet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är kanske inte konstigt om någon frågar om ett bra pris när det gäller att en nära bekant ska utföra en tjänst, men det är förstås inte lika självklart att svaret blir ja.

Anekdot: jag brukade få "grannrabatt" på bilverkstaden som jag anlitade eftersom bilmekanikern var "granne" med mig, dvs han bodde ungefär 2 km från mig (vi bodde alltså utanför stan där verkstaden låg).

Så kan det gå till man bor på landet.
Jag är nog en av de som förstör marknaden för fotografer som skall leva på sitt jobb.

Jag fotar numera bara för nära och kära. Fast jag har fotograferat alla mina söners bröllop. Deras barns dop mm. Har utrustningen och och kunnande nog för att ta bilder de blir nöjda med. Sedan ger det mig tillfälle att ge bort fotoböcker och kalendrar vid födelsedagar och till Jul.

Dessutom blir det naturligtvis också en hel del fotande av barnbarn och föräldrar vid andra tillfällen.

Skulle tro att det är många fler på fotosidan som gör på samma sätt.

Förmodligen är det många som känner någon som är hyfsad fotograf som kan fota ett bröllop eller ett dop och har rätt utrustning.

Det gör nog att marknaden för att köpa tjänsten har minskat ordentligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Nej, det handlar enbart om att folk utnyttjas för att de gillar sin hobby.
När någon re-postar en bild jag tagit blir jag glad och tänker att bilden har skänkt glädje. Jag känner mig inte utnyttjad. Tvärtom - min hobby blir roligare.

Men visst finns det andra sätt att reagera. Det är ganska frekvent med trådar här på Fotosidan om olovlig publicering. Hur kräva betalning. Etc.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Det vill säga att om man älskar sitt arbete riskerar man att få sämre betalt. "
[...].
Ja, det är väl vad ordet amatör i grunden innebär.

Såg tv-dokumentären Hockeyns historia på SVT Play. Grabbar som jobbade på dagen och spelade VM på kvällen. Det finaste som fanns var att representera sitt land.

Nuförtiden har de väl betalt även i division två?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]undersökt utnyttjade av arbetskraft kopplat till huruvida den arbetande har en passion för sitt arbete. Det visar sig i deras forskning att om en kund kan anta att någon han anlitar älskar sitt arbete är beställaren mer bekväm med att denna arbetar under sämre förhållanden, inkluderat ekonomiska [...].
Inom fotboll kan man nog räkna med att de allra flesta som utövar sporten älskar den. Oavsett nivå. Vissa tjänar bisarrt mycket pengar.
Undrar om tjejer älskar sporten mer än killar. De får ju mycket sämre betalt.
 
ANNONS