Annons

Papper - kvalitet/pris

Produkter
(logga in för att koppla)

wiechel

Medlem
Om man nu har en digitalkamera och en bra skrivare,..vad ska man då välja för papper att skriva ut på?! Det finns ju tusentals att välja på i olika kvaliteer och pris.

Någon som har nått papper att rekomendera eller ska man pröva sig fram?
 

sagan

Avslutat medlemskap
varje tillverkare av skrivare brukar ju rekommendera ett visst papper, som ska ge bäst resultat till just den skrivaren man har.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Beställde ett urval papper från Photax, känns helt OK på min HP.

Dock tar jag ut de intressantaste bilderna som kopior hos colormailer.

scandinavianphoto lanserade en serie papper, nån som testat den?


Roine


www.roine.nu
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Vill ju inte vara den som är den men nin Epson 950 levererar faktiskt bättre bilder än tex Colormailer och Fotolabo. Helt fantastiskt vad bra bilderna blir. Det hade jag aldrig vågat hoppas på! =)
 

dsmannen

Aktiv medlem
NiklasD100 skrev:
Vill ju inte vara den som är den men nin Epson 950 levererar faktiskt bättre bilder än tex Colormailer och Fotolabo. Helt fantastiskt vad bra bilderna blir. Det hade jag aldrig vågat hoppas på! =)
visst kan det vara så, tyckte att utskrifterna från min epson 895 var grymt bra.

Men jag sålde den för att ljusbeständigheten verkligen SÖG, det gjorde den värdelös.

Nuförtiden skickar jag in de bilder jag vill ha ut på papper till ett frontierlab eller agfalab.
 

ulfpersson

Aktiv medlem
Jag har en Epson 2100, men är inte nöjd med Epsons papper, de är inte blanka utan ger en matt, icke reflekterande yta i högdagrarna. Dessutom är strukturen "knaglig" på glossy-pappret. Däremot är ju ljusbeständighet på 25 till 100 år bra.

Jag har funnit Scandinavian Photos papper som jag verkligen gillar. Det har en mycket trevlig struktur och ger mycket bra bilder, inte alls samma problem som Epson. Ljusbeständigheten torde vara motsvarande Epsons papper, eftersom det mest hänger på bläcket.

Pappret finns både som glossy och semimatt samt i A4 och A3+. Dessutom mycket prisvärt, vilket inte gör något då det redan kostar 70 kr i bläck att skriva en A3+ bild.

Ulf Persson
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
ulfpersson skrev:
Jag har en Epson 2100, men är inte nöjd med Epsons papper, de är inte blanka utan ger en matt, icke reflekterande yta i högdagrarna. Dessutom är strukturen "knaglig" på glossy-pappret. Däremot är ju ljusbeständighet på 25 till 100 år bra.
Epsons Premium Glossy Photo Paper är ju hur blankt som helst och ytan är även den väldigt jämn. Vilket papper har du kört på? Kanske är det pigmentbläcket i 2100 som inte håller måttet?
 

dsmannen

Aktiv medlem
det "ljusbeständiga" papper jag körde med (två olika modeller) bleknade väldigt snabbt efter någon vecka på fönsterbrädan :)
 
ANNONS