Annons

Sony E och FE i köp- och sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

Johey

Aktiv medlem
Nu när Sonys spegelfria kameror har haft några år på sig att etableras, och verkligen spelat på positionen, undrar jag om vi inte skulle kunna dedikera dem ett par egna kategorier i köp- och sälj? I synnerhet under objektiv tycker jag det är svårt att avgöra om det objekt jag tittar på passar mitt system. Det är virrigt nog med Sonys modellbeteckningar. A-objektiv passar A77, men inte A7 (eller heter den egentligen Alpha7?) för den ska ha FE. Eller E, men då croppar kameran. Att hitta rätt i den enda kategorin Sony Alpha/Minolta AF (jag som nybörjare förstår inte ens vad Minolta har för finger med i spelet... Är deras gluggar kompatibla med Sony? A eller E i så fall?).

Så jag föreslår att dela upp Sonykategorierna till Sony A, Sony E och gärna Sony FE (Canon har ju separata för EF och EF-S).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sony köpte Konica-Minoltas kameraavdelning, som tillverkade kameror med den fattning Minolta en gång hade tagit fram för AF. Därför har spegelreflexkameror från Sony, och de senare med genomskinlig spegel "SLT" som A77, samma fattning som Minoltas AF-kameror.

Det finns fler fattningar som saknas. Bara snabbt så finns inte Canon EF-M, Canon RF, Nikon Z och Leica/Panasonic L (ev Sigma om de lanserar en kamera).
 

Johey

Aktiv medlem
Aha, tack för upplysningen! Så Konica-Minoltas spegelreflexkameror är kompatibla med Sony A-fattningobjektiv?

Jag förstår att det är en avvägning med antalet kategorier kontra objekt per kategori. Säljs det ett Sony FE-objektiv per hundra Canon EF så kanske det är svårt att motivera en egen kategori för det. Men jag tycker ändå det skulle underlätta för både säljare och köpare av Sonygluggar att kunna kategorisera dem bättre, då åtminstone jag tycker det råder rätt stor förvirring i beteckningarna. Övriga märken och fattningar kan jag inget om, men motsvarande kan jag tänka mig gäller även där.

Ser inte sällan annonser på dessa gluggar där de säljes pga felköp avseende kompatibilitet, vilket jag tycker bekräftar min förvirring. :)
 

BFern

Ny medlem
Yes! Hade själv en analog Minolta-dynax kamera med diverse gluggar (långt tillbaka), den har A-fattningen, köpte sonys la4-adaptern (eller vad den heter) Funkar klockrent till min a7rII som ju har E-fattning!

Aha, tack för upplysningen! Så Konica-Minoltas spegelreflexkameror är kompatibla med Sony A-fattningobjektiv? :)
 
ANNONS