Annons

Kameratips: Budget mellan 40-50 000 SEK

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
För den som inte har använt systemkameror från 1980-talet och tidigare är det antagligen ingen större ergonomisk fördel med en "retrokamera".
Jag köpte min första seriösa kamera 1975. Kantig som en tegelsten.
Sen var det någon som talade om för den tillverkaren att det fanns ett modernare sätt att formge en kamera. Jag köpte en sådan, och skulle definitivt inte vilja gå tillbaka. De gamla är ju bara obekvämare att hantera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag köpte min första seriösa kamera 1975. Kantig som en tegelsten.
Sen var det någon som talade om för den tillverkaren att det fanns ett modernare sätt att formge en kamera. Jag köpte en sådan, och skulle definitivt inte vilja gå tillbaka. De gamla är ju bara obekvämare att hantera.
Jag tror att Per avsåg fasta fysiska reglage för fokus, tid, bländare och ISO.
Det som en gång i tiden var de reglage man behövde blev inpräntat i ryggmärgen var de satt och hur de fungerade.
Med modernare ergonomi sitter dessa grundreglage ofta dolda i automatik och under menyer i pekskärmar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Trådlös överföring till iPhone går att få i vilken kamera som helst som tar SD-kort.
Toshiba Flashair funkar - åtminstone hjälpligt - för detta.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror att Per avsåg fasta fysiska reglage för fokus, tid, bländare och ISO.
Det som en gång i tiden var de reglage man behövde blev inpräntat i ryggmärgen var de satt och hur de fungerade.
Med modernare ergonomi sitter dessa grundreglage ofta dolda i automatik och under menyer i pekskärmar.

Nja.... Jag har en gammal A77 SLT, där sitter +/- och Isoknappen lätt tillgängliga, ett tryck så kommer det upp i sökaren mycket tydligt och fint, bara att snurra fram med hjulet vid avtryckaren, där man redan har fingret redo för skott, så enkelt och smidigt, jag begriper inte vad en del verkar gräva så infernaliskt i menyerna, flera så kallade moderna kameror har ofta också direktknappar som kan nämnas på olika sätt och leder användaren till speciella utvalda områden, även retrokameror med mycket rattar och vred får inte plats med allting hur man än gör. A9 har väl dock en autofokusratt på vänster sida att skruva på också.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Grunden för bilden ligger i ljuset.

”Krispiga” (vad nu det betyder i sammanhanget) porträttbilder skapas ofta genom att manipulera ljuset.

Reflexskärmar, blixtar, softboxar och trådlös blixtstyrning kan göra större skillnad än något annat.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Systemkameramarknaden är inne i en brytningstid, från spegelreflex till spegellöst, och för flera av tillverkarna, med nya objektivfattningar, så utöver vad man kan få från dem idag så kanske man vill ägna någon tanke åt vart systemen tycks vara på väg.

Med det sagt så tänker jag att inom de dominerande systemen så kanske

* Sony A7 iii, prisvärd, funktionsrik, mognaste alternativet inom spegellöst fullformat. Kombinerat med t.ex. Tamron 28-75 och Sony 85mm f/1.8. En möjlig nackdel med Sony på sikt är deras objektivfattning, som kanske kommer begränsa dem jämfört med de andra, när det gäller nya, ljusstarka objektiv.

* Nikon Z6 med 24-70, prisvärd, bra 4k, nackdelar är begränsat native objektivutbud, att inte alla äldre nikon-objektiv anpassar sig väl, lite osäkrare autofokus än konkurrenterna.

* Canon R / RP med 24-105. Begränsningar i 4K, bra optik, störst utbud av äldre, välfungerande, optik.

* Fuji (många hus att välja på t.ex. X-T3) moget, hög kvalitet på optik. Nackdel är kanske att det är APS-C, vilket gör att det inte riktigt kan ge fullformatets fördelar av t.ex. tunt skärpedjup, lågljusegenskaper


Om jag personligenskulle gå in med rent bord idag, med behov av bra 4k, så skulle jag nog luta åt Sony A7 iii, eller Nikon Z6. Ligger fokus mer på stillbild och man kan leva med begränsningarna i 4k så är Canon EOS R också ett alternativ.

Är 4k det viktigaste så ska man kanske också titta på Panasonics nyaste
 

pemrby

Aktiv medlem
Köp beg Fuji X-T2 med 18-55 (med OIS, utmärkt allround och video) samt ett 50/f2 (för porträtt). Riktigt bra moderna prylar som du kan få för uppskattningsvis 12k begagnat.
 

Fotokillen_91

Ny medlem
Wow, överväldigad av alla kommentarer. Tack så mycket alla!

Under helgen ska jag helt klart kika mer på Sony A7iii (+ de specifika objektiven som har angetts), Nikon Z6 och Fujifilm-kameror. Uppdaterar hur mina tankegångar utvecklas framgent.

Allt gott!
 

Brix

Aktiv medlem
Wow, överväldigad av alla kommentarer. Tack så mycket alla!

Under helgen ska jag helt klart kika mer på Sony A7iii (+ de specifika objektiven som har angetts), Nikon Z6 och Fujifilm-kameror. Uppdaterar hur mina tankegångar utvecklas framgent.

Allt gott!
Objektiv bör du absolut kolla mer på också ja. Man köper ju inte bara en kamera, utan man köper in sig i ett system. Det mesta av bildkvalitén ligger som sagt dessutom i objektivet. Visst, i början kanske man inte riktigt vet vad man vill ha för objektiv och då brukar det vara bäst att börja med nån normalzoom för att lära sig allt.

Det viktigaste av allt är dock som sagt att lära sig använda grejorna. Lär dig om ISO, slutartid, bländare, brännvidd osv.
En skicklig och kunnig fotograf kan ta mycket bättre bilder med billiga saker än vad en nybörjare kan med svindyra grejor.

Jag kör själv Fuji och absolut älskar dem. "Retro"-designen gör deras grejor väldigt intuitiva och roliga att använda. Den andra stora anledningen att köra Fuji deras fantastiska objektiv. X-systemet är också överlag väldigt högkvalitativt och mångsidigt.

Risken är dock att du blir besviken, speciellt om du bara ska posta bilder på instagram. På lägre upplösningar/mindre storlekar så kan man idag ofta få liknande resultat med en smartphone-kamera som med systemkamerautrustning.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Kollade in Jon Olssons flöden som du referera till och utifrån det han postar tror jag du skulle klara dig med en 16-35 i linsväg. Möjligen med en 85 eller ett 70-200 som komplement.. Men han tycks fota porträtt också kring 35mm.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Sen en till sak, video är lite knöligt att edda på mobilen men foton går utmärkt. Jag fotar i huvudsak med fina kameror (ja kameran det gör skillnad om man eddar och gradar aggresivt) för publicering på instagam och jag editerar till 97% av bilderna direkt i mobilen med lightroom mobile. Dock så tar jag bilderna från minneskortet då jag hellre jobbar med rawfiler. Dom gånger jag tar datorn med kallibrerad skärm och hela kittet när när jag eddar för tryck och när jag eddar uppdrag, tex bröllop, går lite fortare om bilderna är många.. Men för enstaka bilder är mobilen toppen!

Här är mitt flöde:

www.instagram.com/johanvallpix
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Blir glad av att läsa den här tråden, ovanligt sunda råd som givits! Less is more! :)

Jag har en fråga angående din önskan om vädertätning: hur pass viktig är den egentligen? Du bör veta att ingen (?) tillverkare garanterar vattentäthet, i produktbladen heter det att kamerorna är stänksäkra, stänkresistenta eller liknande. Att gå ut i regnet, stå under ett vattenfall eller vad annat du nu kan hitta på sker alltså på egen risk. Dessutom så är risken stor att du får vatten på linsen när du befinner dig i sådana miljöer, vilket oftast förstör den tilltänkta bilden. Att betala X antal tusenlappar för vädertätning är därför inte per automatik något som säkrar coola bilder.
Jag har själv aldrig ägt en vädertät kamera, trotts att jag tillbringar flera veckor om året på vandrande fot i alla sorters väder. En vanlig kamera tåler ganska mycket fukt innan autofokusen ger upp, och låter man den torka så börjar den fungera igen...

Vill du ta schyssta stillbildsfoton så kan du köpa i princip vilken kamera som helst. Men som flera andra har sagt, lägg krutet på optiken. Kameror fungerar enligt principen "skit in - skit ut", "bra in - ev bra ut", så se till att sensorn får bra ljusdata att omvandla till en bra bild.
XT30 tycker jag verkar vara ett konkurrenskraftigt alternativ för stillbild och film om du vill köpa nytt, dessutom förpackad i ett väldigt nätt och smidigt format. Äldre Fujikameror lämpar sig inte så väl för att filma med. Vill du köpa begagnat så bör du spana in Sonys kameror både 6000serien och a7-serien, eller Panasonics GH-serie som fått väldigt mycket ros för sina filmprestanda. Sämre koll på Canons filmprestanda, men finns ju grymt många amatörfilmer gjorda med Canon som ser väldigt bra ut.
 

unoengborg

Aktiv medlem
2) Lätt att föra över bilder/videor från kamera till iPhone (ladda upp på Instagram)

Då detta verkar vara ditt främsta mål med kameran? Så gissar jag att du inte tänkt att redigera bilder via datorn? I så fall kan vi kanske räkna bort alla kameror över 24 megapixlar.
Skulle nog säga att man kan gå ännu lägre. 16Mpixel duger och blir över för instagram och facebook. Alltför stora bilder blir jobbiga att läsa på mobiltelefon ifall mottagningen är dålig. Dessutom kostar nättrafiken ju pengar för den som tittar. En fördel om du kan ta både RAW och JPEG samtidigt. Då kan man köra JPEG i lägsta kvalitet för internet samtidigt som du kan få fina utskrifter att hänga bakom soffan om du bildbehandlar lite.

Ett bra bildbehandlingsprogram med kunnnig brukaregör ofta mer för slutresultatet än bättre kamera. Så se till att det finns pengar över för sådant.
 

Marteric

Aktiv medlem
Blev nyfiken, så jag kollade upp vilken upplösning som Instagram skalar ner till. 2 megapixlar räcker och blir över...
Själv brukar jag skala ner till 1024 pixlar på långa sidan av gammal vana.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Många fina förslag här i tråden så egentligen är nog mina lite överflödiga. Dock nämnde du kriterier so var lite lika mina egna då jag letade kameror såsom retro look etc och äger och har ägt både Nikon Df och olika Fuji kameror som har den looken och verkligen är fantastiskt roliga att fota med.
Du nämnde även Leica och en av mina mest älskade kameror var en Leica Q som var oerhört rolig och enkel att använda men som samtidigt gav fantastiska bilder med lite bildbehandling.
Dock tror jag att som den bästa allround kameran där du prickar av de flesta va dina kriterier är något som en Fuji X-T3. Där har du fantastiskt bra video och en fantastiskt kompetent stillbilds kamera plus att den ser riktigt bra och retro ut och dessutom är kul att använda. Du KAN ställa allt manuell eller automatiskt och du har bland de bästa "filter" och färgvals systemet bland alla kameror på marknaden, där du kan föra över bilder direkt från kameran till fejjan eller instagram i massor av olika coola stilar i Jpeg utan att behöva göra något alls i form av bildbehandling om du önskar. Något som är väldigt smidigt och ger dig en väldigt flexibel kombination.
Som första objektiv skulle jag välja ett 16-55 f2,8. Något tungt( minns inte om du tyckte vikten eller storleken var en viktig prio) men ger dig möjlighet att med bara ett objektiv ta väldigt fina bilder från vidvinkel till helt ok porträtt med lite oskärpa i bakgrunden också om du önskar det.
Om du sedan lär dig kameran och börjar gilla den så skulle jag sedan öka på med kanske 2 till fasta objektiv såsom ett 56mm f1,2 och ett 16mm f1,4 . Då har du i stort sett det du behöver i form av en otroligt flexibel, rolig och coolsnygg( allt är relativt :p ) utrustning som dessutom är( förutom 56mm f1,2) vädertätad och inte slår sönder din budget och som är smidig att ta med sig överallt :)

Slänger in ett sista förslag om du bara vill ha en super kamera som är ännu mindre och inte behöver byta objektiv på. hade jag fått välja en kamera som bara har ett fast objektiv och man gillar att fota människor och dokumentera allt runtom sig men samtidigt ha väldigt bra kvalitet som jag nämnde ovan är en Leica Q ett riktigt bra val om man har pengarna. Nu kan du dessutom få en begagnad Q för runt 25 eftersom leica Q2 kom ut för ett tag sedan.
Vet att det är lite av en "niche" kamera och att många tycker dom är hutlöst dyra, och har du en tight budget och känner att du hellre vill ha mycket för pengarna skulle jag helt klart välja det andra alternativet.
Men eftersom du sneglat på Leica så kan jag bara säga att det är en va de roligaste och bästa kameror jag någonsin fotat med. Du kan dessutom ta rätt coola porträtt med dom i dokumentär stil med lite skylt skärpa bakom vilket är lite ovanligt för ett vidvinkel objektiv. Dock är video inte så bra på den, och den är inte vädertätad. Den är dock väldigt robust och tålig och är byggd bättre än någon annan kamera jag använt nästan..

Lyckat till!
 
ANNONS