Gammal 2019-06-19, 13:28
MVPernula

Fråga Blixt till Sony A7 serien
Tjabba!

Jag är lite inne på att börja fota med blixt och allt vad det innebär men vill ändå börja lite snällt. Har kollat en del på youtube, och förstår att det är mycket man kan göra med bara en speedlight! En av mina favoriter är Sean Tuckers variant där han använder sig av en sändare, speedlight och ett paraply! (och såklart en ställning för det)

Han framkallade väldigt fina resultat med bara det som utrustning. Min fråga är väl mest om ni har något tips på bra speedlight som skulle funka för en nybörjare? Behöver absolut inte vara något super. Sen, ja, generellt allt annat också.
Jag har aldrig varit insatt i studiofotografering, så jag vet inte vilka paraplyer eller skärmar man ska ha för ljussättning. Vilken ställning man ska köpa för speedlighten osv.. Gärna lite minimalistiskt.

Hjälp! :)
Gammal 2019-06-19, 14:05
Hasse Sony Larsson

Jag har 2 st till mina A7

https://www.focusnordic.se/produkt/103995
Gammal 2019-06-19, 15:05
unoengborg

Att tänka på om du arbetar i små utrymmen är att paraplyer sprider ljuset väldigt mycket åt båda hållen vilket gör det svårt att kontrollera var ljuset faller. I så fall fundera istället över någon form av softbox/oktobox. En reflexskärm (stor vit pappskiva) kan vara bra för att lätta upp skuggor. Sedan behöver du förstås belysningstativ och sandsäckar att lägga över benen så de inte blåser omkull ifall du fotograferar utomhus. Ska du fotografera porträtt behöver du någon slags bakgrund. Välj lämpligen något neutralgrått, behöver du andra färger slå en blixt med lämpligt färgfilter mot bakgrunden.

Som blixtsystem hade jag valt Godox eftersom de har samma kontrollenhet för både speedlights och studioblixtar och relativt bra pris i förhållande till prestanda.

Jag hade tittat på Godox V1 vars fördel är att framsidan är magnetisk så att man enkelt kan fästa filter, bikakor, diffusorbubbla eller ladugårdsdörrar. Ett annat alternativ skulle kunna vara Godox Ving 860 ii. En fördel med godox blixtar är att du kan använda ttl för att få rätt exponering sedan kan du låsa den exponering du fått så att den inte ändras om du fotograferar ett ljusare eller mörkare motiv.
Besvara

Bokmärken

Taggar
billigt , blixt , nybörjare , sony a7 , speedlight

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:14.