Annons
Gammal 2018-12-28, 19:49
PMD

Flash Gordon skrev: Deras rykten bygger inte på deras egen tro och spekulation. Det bygger på läckage av information från anställda hos Canon eller leverantörer till Canon.
Jovisst, men man bör nog ändå ta det för vad det är: rykten. Om det inte vore rykten så skulle väl webplatsen heta något annat?
Gammal 2018-12-28, 20:03
PMD

gamleJ skrev: Avsaknad av ibis borde ge röd bock ala rättande skolfröken så helt rätt :)
Ja, du får ursäkta om jag fortsätter att tjata om IBIS, men det är för mig en showstopper. Om man har använt IBIS så vill man inte vara utan det. Jag har använt Olympus m4/3-kameror sen 2011 och efter en kort tids användning lovade jag mig själv att aldrig mer köpa en kamera utan IBIS. (Ett löfte som jag förstås bröt när Nikon kom med en kamera jag inte kunde motstå. :-)

Icke desto mindre har jag bestämt mig för att ha is i magen vad gäller Canons spegelfria. Jag har använt EOS-kameror sen 1991 så jag har en hel del investerat i det systemet, men jag tänker avvakta tills Canon har tagit sitt förnuft till fånga och erbjuder mig en modern kamera, dvs en spegelfri med IBIS.

Canons spegelfria småbildskamera har det mesta man kan önska och är i mina ögon en bättre kamera för fotografer än både Nikons och Sonys alternativ. Förutom avsaknaden av IBIS.
Gammal 2018-12-28, 20:10
gamleJ

PMD skrev: Ja, du får ursäkta om jag fortsätter att tjata om IBIS, men det är för mig en showstopper. Om man har använt IBIS så vill man inte vara utan det. Jag har använt Olympus m4/3-kameror sen 2011 och efter en kort tids användning lovade jag mig själv att aldrig mer köpa en kamera utan IBIS. (Ett löfte som jag förstås bröt när Nikon kom med en kamera jag inte kunde motstå. :-)

Icke desto mindre har jag bestämt mig för att ha is i magen vad gäller Canons spegelfria. Jag har använt EOS-kameror sen 1991 så jag har en hel del investerat i det systemet, men jag tänker avvakta tills Canon har tagit sitt förnuft till fånga och erbjuder mig en modern kamera, dvs en spegelfri med IBIS.

Canons spegelfria småbildskamera har det mesta man kan önska och är i mina ögon en bättre kamera för fotografer än både Nikons och Sonys alternativ. Förutom avsaknaden av IBIS.
Ingen fara😃, och vi är överens, med skillnaden att jag möjligen kan tänka mig att köpa eos r iallafall.
Gammal 2018-12-28, 20:28
UlfBodin

Jag vill hellre ha en mindre, lättare, mer responsiv och mer energieffektiv R, än en med IBIS eller annan tech. Jag själv är nog den svagaste länken när det gäller att ta bra bilder.

Om det kommer en Rs med mer pixlar/nyare sensorgeneration kommer jag förmodligen byta. Fram tills dess är jag mer än nöjd. Jag har helt enkelt bättre kontroll än med 5DsR/III/II.
Gammal 2018-12-28, 21:18
gamleJ

UlfBodin skrev: Jag vill hellre ha en mindre, lättare, mer responsiv och mer energieffektiv R, än en med IBIS eller annan tech. Jag själv är nog den svagaste länken när det gäller att ta bra bilder.

Om det kommer en Rs med mer pixlar/nyare sensorgeneration kommer jag förmodligen byta. Fram tills dess är jag mer än nöjd. Jag har helt enkelt bättre kontroll än med 5DsR/III/II.
Inte mindre hus men resten tar jag gärna också, och ibis😃. Ingen måtta på mitt habegär😉.

En eos r med ibis i mina händer för tio år sedan hade gett sämre bilder än en Canon 350d idag. Viktigast är personen bakom kameran men tekniken kompletterar. Jag klarar mig utan ibis idag och de färdiga bilderna hade inte blivit bättre med. Däremot hade jag kunnat köpa fler spännande objektiv som blivit stabiliserade. I och med det hade jag haft fler kreativa möjligheter och fler foton med skärpa att välja från.

Mitt fotointresse är en viktig del för mig och pengarna jag kan avvara måste ge bra utdelning. Därför svider det lite extra. När huset är köpt måste prio tillbaka på optik och andra fotoprodukter. Hade jag kunnat köpa nästa hus också när det kommer utan avkall på andra delar så hade det inte gjort något men så är inte läget. Eos r lär bli svårsåld när Canon väl släpper en motsvarande kamera med ibis. Med det sagt så lutar det väldigt mycket åt köp just nu iallafall.
Jag försöker tänka på alla nya spännande fotomöjligheter eos r kan ge både från nya vinklar pga skärmen och med bättre kontroll via evf och större fokusområde.
Gammal 2018-12-28, 21:31
UlfBodin

Om du är köpsugen och har spenderbyxor på: Kika gärna på RF 50/1.2 L. Fantastisk optisk kvalitet. Ännu bättre än EF 35/1.4 LII, vilken var min tidigare favorit och i en helt annan division än EF 50/1.2 L, även om det är en rejäl pjäs att släpa runt på.

EOS R handlar lika mycket om en helt ny optisk generation som nya kamerahus. Ser mycket fram mot en ny 85/1.2.
Gammal 2018-12-28, 21:45
gamleJ

UlfBodin skrev: Om du är köpsugen och har spenderbyxor på: Kika gärna på RF 50/1.2 L. Fantastisk optisk kvalitet. Ännu bättre än EF 35/1.4 LII, vilken var min tidigare favorit och i en helt annan division än EF 50/1.2 L, även om det är en rejäl pjäs att släpa runt på.

EOS R handlar lika mycket om en helt ny optisk generation som nya kamerahus. Ser mycket fram mot en ny 85/1.2.
50 1.2 verkar helt fantastiskt. Den kommer tyvärr få vänta länge på köp. Blir det en eos r så står en beg 300 2.8 is ii på tur näst. Saknar min gamla 300 ver1 väldigt mycket.

Tänk ny eos r med 75mp och ibis och så en 50 1.2 och en 85 1.2. Då vattnas det i munnen.

Senast redigerad av gamleJ den 2018-12-28 klockan 22:13.
Gammal 2018-12-28, 21:46
Flash Gordon

UlfBodin skrev: Om du är köpsugen och har spenderbyxor på: Kika gärna på RF 50/1.2 L. Fantastisk optisk kvalitet. Ännu bättre än EF 35/1.4 LII, vilken var min tidigare favorit och i en helt annan division än EF 50/1.2 L, även om det är en rejäl pjäs att släpa runt på.

Den nya 85/1,2 har jag redan till dSLR i form av 85/1,4 IS. Ett otroligt bra objektiv där allt är bättre än mitt gamla 85/1,2.
Fast nu till det udda.
Det där speciella med 85/1,2 försvann samtidigt. Canon EF 85/1,2 kunde ge chroma så hela bakgrunden var lila. Hände inte ofta. Drabbade mig kanske 3-4 gånger bland 10 000 tals bilder.
Kanske var det de optiska fel som gav det där objektivet dess speciella karaktär-
Det nya 85/1,4 IS är på alla sätt bättre men saknar det där lite speciella man inte kan sätta fingret på.
Det gamla 85/1,2 var speciellt men inte särskilt kula att jobba med. Det var tungt och AF var långsamt och missade ofta.
Det nya 85/1,4 IS är mycket bättre men saknar det där magiska.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_ALM4047.jpg
Visningar:	48
Storlek:	62.5 KB
ID:	147098  

Senast redigerad av Flash Gordon den 2018-12-28 klockan 22:04.
Gammal 2018-12-29, 01:06
Abe Normal

Flash Gordon skrev:
Det är så mycket strunt om fördelen med FF när det gäller DR, kortare skärpedjup, mindre brus mm. Det är inte det att teorin inte stämmer....
Det här blir halft OT, men måste ändå kommentera det du skriver. Du skriver ofta dessa meningar i olika formuleringar men jag tycker du förbiser viktiga aspekter.

Jag har Canon och båda systemen - FF och APS-C. Skulle jag göra en pioriteringsordning om vad som är viktigt blir den följande, objektiven, objektiven och objektiven. Man kan ha världens bästa handhavande, bästa kamerahuset och världens största sensor. Men finns det inga bra matchande objektiv spelar det ingen roll.

Mitt skäl att gå upp till Canon FF berodde på tillgången till dedikerade objektiv. På köpet fick jag genom ett trollslag skarpare bilder, bättre handhavande och en större flexibilitet.

Min poäng är att det inte formatet i sig som skaver, utan i det här fallet att Canon väljer att satsa olika mycket på sina segment. Medan tex Fuji kan ösa på för fullt på sina nu två olika format. Canon skulle lätt kunna bygga dedikerade L-vidvinkel och normalzoomar till APS, men tycker väl att det stör för mycket?

Canons nya objektiv till EOS R verkar däremot vara grymt bra.
Gammal 2018-12-29, 06:02
Flash Gordon

Abe Normal skrev: Det här blir halft OT, men måste ändå kommentera det du skriver. Du skriver ofta dessa meningar i olika formuleringar men jag tycker du förbiser viktiga aspekter.

Jag har Canon och båda systemen - FF och APS-C. Skulle jag göra en pioriteringsordning om vad som är viktigt blir den följande, objektiven, objektiven och objektiven. Man kan ha världens bästa handhavande, bästa kamerahuset och världens största sensor. Men finns det inga bra matchande objektiv spelar det ingen roll.

Mitt skäl att gå upp till Canon FF berodde på tillgången till dedikerade objektiv. På köpet fick jag genom ett trollslag skarpare bilder, bättre handhavande och en större flexibilitet.

Min poäng är att det inte formatet i sig som skaver, utan i det här fallet att Canon väljer att satsa olika mycket på sina segment. Medan tex Fuji kan ösa på för fullt på sina nu två olika format. Canon skulle lätt kunna bygga dedikerade L-vidvinkel och normalzoomar till APS, men tycker väl att det stör för mycket?

Canons nya objektiv till EOS R verkar däremot vara grymt bra.
Canons nya dyra objektiv verkar vara otroligt bra. Även Fuji är ju kända för att bygga extremt fina objektiv för Hasselblad och Hollywood. Jag har en smartadapter från Fringer som gör att jag kan köra Canonobjektiven även på Fuji.
Det gör att jag kan jämföra Fujinon objektiv med Canonobjektiv. När jag tar Canon EF 85/1,4 IS och jämför den med Fujinon 80/2,8 OIS makro så är båda så bra att jag inte kan bedöma vilken som är bäst. De är båda bättre än vad kameran kan hantera.
Gammal 2018-12-29, 06:37
rronnbac

Det jag verkligen vill se innan jag ev bestämmer mig för köp är kontinuerlig ögon-af.
Gammal 2018-12-29, 08:57
gamleJ

rronnbac skrev: Det jag verkligen vill se innan jag ev bestämmer mig för köp är kontinuerlig ögon-af.
Canon var ju snabba med att tala om att en uppdatering är planerad men hur snabba de är på att släppa den är ju en annan sak. Jag föredrar senare och fungerande än tidig och med inkonsekvent funktion. Kontinuerlig ögon-af om den går att lita på skulle underlätta och förenkla en hel del så hoppas också mycket på den funktionen.
Jag är mycket sparsam med porträtt som har extremt kort skärpedjup så funktionen är inte köpavgörande för mig men tror ändå den skulle tillföra.
Gammal 2018-12-29, 09:45
rronnbac

gamleJ skrev: Canon var ju snabba med att tala om att en uppdatering är planerad men hur snabba de är på att släppa den är ju en annan sak. Jag föredrar senare och fungerande än tidig och med inkonsekvent funktion. Kontinuerlig ögon-af om den går att lita på skulle underlätta och förenkla en hel del så hoppas också mycket på den funktionen.
Jag är mycket sparsam med porträtt som har extremt kort skärpedjup så funktionen är inte köpavgörande för mig men tror ändå den skulle tillföra.
Jag hoppas verkligen att Canon verkligen har sagt det. Källan för det tycks vara ngt de sa på ett release-event, men det är ju så med muntlig info att det lätt kan missförstås, så jag vill se det innan jag tror det
Gammal 2018-12-29, 10:54
jens_a

Hejsan!
Ville bara säga att jag är nöjd med min Canon EOS R. Den funkar mycket bra till mitt fotande som är model/porträtt och oftast inomhus i lågt ljus. Kameran känns lätt och smidig med adapter och 40mm f2.8. Hade en 5D lll förut och saknar den ej. Single AF med f1.2 optik i lågt ljus är fantastiskt bra. Med 85/1.2 verkar AF funka bättre en 5d lll. Sökaren på EOS R är mycket bra i lågt ljus. Pekskärmen är nog också ett stort pluss. Filerna från Sony A7R lll kännes lite mer robusta att jobba med fast färgerna är bättre (tycker jag) på EOS R. Känns ej som en första gen kamera som tex Fuji xpro1 eller Sony NEX 7.
Hälsningar
Jens
Gammal 2018-12-29, 13:24
gamleJ

jens_a skrev: Hejsan!
Ville bara säga att jag är nöjd med min Canon EOS R. Den funkar mycket bra till mitt fotande som är model/porträtt och oftast inomhus i lågt ljus. Kameran känns lätt och smidig med adapter och 40mm f2.8. Hade en 5D lll förut och saknar den ej. Single AF med f1.2 optik i lågt ljus är fantastiskt bra. Med 85/1.2 verkar AF funka bättre en 5d lll. Sökaren på EOS R är mycket bra i lågt ljus. Pekskärmen är nog också ett stort pluss. Filerna från Sony A7R lll kännes lite mer robusta att jobba med fast färgerna är bättre (tycker jag) på EOS R. Känns ej som en första gen kamera som tex Fuji xpro1 eller Sony NEX 7.
Hälsningar
Jens
Tack. Trevligt att det fortfarande kommer input i tråden från de som äger huset. Jag tycker det varit en bra mix av inlägg så här långt.

Det verkar som de flesta som köpt är nöjda. Bra evf, bra af, skön i handen, vinklingsbar skärm, pekkänslig, sömlös kompabilitet med gamla utrustningen osv. Det är en hel del som talar till dess fördel. Vissa av fördelarna har faktiskt inte konkurrenterna fullt ut heller.
Det är flera liksom du som vittnar om att gamla trotjänare som 85 1.2 mm får ett nytt liv på eos r och det är också trevligt. Tyvärr gör avsaknaden av ibis dessa linser mindre intressanta för mig. Hade jag redan haft dem i min objektivsamling hade det varit ytterligare en bock på plussidan men nu blir det inte det.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:22.