Gammal 2019-05-30, 22:09
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Och den konsensusen är kodifierad i lag.

Delvis pga att en del inte riktigt passar in i den mallen så har vi ovan nämnda lagar.
Kom igen, det finns så många saker de flesta av oss gör dagligen som inte regleras i lag. Jag tror 99 av 100 håller upp dörren till nästa person, inte ringer på dörren hos någon efter 10 på kvällen och raderar en bild om någon ber om det...

Jag förstår inte riktigt var du vill komma? Vad gör du själv om någon ber om att slippa vara med på en av dina bilder. Läser du lagen för dem eller respekterar du deras vilja? Om någon på stan indikerar att de inte vill bli fotograferade, fortsätter du ta bilder eller går du vidare till nästa uppslag?
Gammal 2019-05-30, 22:34
PMD

jonasfj skrev: Jag förstår inte riktigt var du vill komma?
Den enes sunda förnuft är den andres dårskap. De "dårar" som du skrev om förut tyckte alldeles säkert att de använde sitt sunda förnuft när de klagade på att de blev fotograferade av dig.

Samhället kan inte fungera om allting ska styras av individuella "sunda förnuft".

Vad gör du själv om någon ber om att slippa vara med på en av dina bilder. Läser du lagen för dem eller respekterar du deras vilja? Om någon på stan indikerar att de inte vill bli fotograferade, fortsätter du ta bilder eller går du vidare till nästa uppslag?
Jag tycker nog att jag förklarade min inställning ganska väl i inlägg #7.
Gammal 2019-05-31, 07:24
iSolen.se

M7_21 skrev: Att fotografera är ju tillåtet i sig, tyvärr har det mer eller mindre förknippats med pedofili. Om föräldrarna är närvarande kan man ju gärna fråga före, annars blir det kanske upprörda röster. Alltså, plåta är OK. Men, publicera bilderna är något annat. Råkade en gång lägga ut en barnbild på en flicka som var ansiktsmålad vid en festival. Efter bara en kort stund ringde en förälder och bad mig ta bort bilden eftersom hon hade skyddad identitet. Annars skulle hennes "riktiga" pappa få veta var hon fanns. Därmed sagt, var lite försiktig innan du tar bilder, speciellt på barn idag. Tyvärr alltså är det det svårare nu än bara för några år sedan.
Så man ska låta bli att fota alla barn för att någon kan ha skyddad identitet?
Gammal 2019-05-31, 07:31
iSolen.se

jonasfj skrev: Kom igen, det finns så många saker de flesta av oss gör dagligen som inte regleras i lag. Jag tror 99 av 100 håller upp dörren till nästa person, inte ringer på dörren hos någon efter 10 på kvällen och raderar en bild om någon ber om det...

...
Bra svar, allt som är lagligt är inte lämpligt. Jag raderar bilder om någon ber mig, t o m om det är en polis. Bra dialog och vanligt hyfs räcker långt. Att hävda fotorätt kommer i längden leda till att gatufoto blir förbjudet som det är i flera länder redan nu.
Gammal 2019-05-31, 08:11
M7_21

iSolen.se skrev: Så man ska låta bli att fota alla barn för att någon kan ha skyddad identitet?
I mitt fall ledde det till att jag raderade den bilden på deras (rimliga) begäran. Det konstiga idag är ju att man vet inte om något barn/ungdom har en skyddad identitet eller ej. Vilket leder till att man som fotograf börjar tveka mer och mer.

Det bästa är om någon förälder är närvarande och man kan fråga dem om ett OK innan bilden tas. Annars kan man ju fråga sig hur viktig det är att ta just den bilden på det barnet.

För min egen del tar jag inga barnbilder längre. I Tyresö där jag bor, vill kommunen inte ha barnbilder till deras hemsidor öht. Det är för mycket tjafs tror jag de tycker. En slags självcensur har uppstått, tyvärr. Vilket leder till att om 10-15 år frågar kanske någon, finns det inga barn i Tyresö? Hemsidorna är upptagna av en massa annat istället.
Gammal 2019-05-31, 08:25
Frekeman

iSolen.se skrev: Bra svar, allt som är lagligt är inte lämpligt. Jag raderar bilder om någon ber mig, t o m om det är en polis. Bra dialog och vanligt hyfs räcker långt. Att hävda fotorätt kommer i längden leda till att gatufoto blir förbjudet som det är i flera länder redan nu.
Nja, gatufoto är inte förbjudet i flera länder som du skriver. Även i Tyskland och Frankrike (som ofta nämns som förbudsländer) så har det mycket att göra med publicering men även att balansera individens rätt till privatliv och fotografens rätt till yttrandefrihet. Kolla upp bland annat följande Wikipedia-artiklar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Street...European_Union
https://commons.m.wikimedia.org/wiki...t_requirements
(de är dock inte helt uppdaterade tror jag)

Att hävda fotorätt är nog inte det som har lett till restriktioner i ett flertal länder. I Tyskland var det väl nån episod med en avfotad död monark om jag inte minns fel för ett ganska bra tag sedan som nu idag får konsekvenser för yttrandefriheten i det landet.
Gammal 2019-05-31, 08:44
iSolen.se

Frekeman skrev: Nja, gatufoto är inte förbjudet i flera länder som du skriver. Även i Tyskland och Frankrike (som ofta nämns som förbudsländer) så har det mycket att göra med publicering men även att balansera individens rätt till privatliv och fotografens rätt till yttrandefrihet. Kolla upp bland annat följande Wikipedia-artiklar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Street...European_Union
https://commons.m.wikimedia.org/wiki...t_requirements
(de är dock inte helt uppdaterade tror jag)

Att hävda fotorätt är nog inte det som har lett till restriktioner i ett flertal länder. I Tyskland var det väl nån episod med en avfotad död monark om jag inte minns fel för ett ganska bra tag sedan som nu idag får konsekvenser för yttrandefriheten i det landet.
I praktiken är det förbjudet eftersom man inte kan lägga upp sina bilder någonstans. Dessutom agerar folk på gatan om om det vore förbjudet.

Om vi springer runt och hävdar vår rätt att fota, publicera och vara ohövliga kommer snart fotorestriktioner som ett brev på posten. (Gamla posten). Att bemöta upprörda känslor med högläsning ur lagen är ingen bra idé.
Gammal 2019-05-31, 09:06
Frekeman

iSolen.se skrev: I praktiken är det förbjudet eftersom man inte kan lägga upp sina bilder någonstans. Dessutom agerar folk på gatan om om det vore förbjudet.

Om vi springer runt och hävdar vår rätt att fota, publicera och vara ohövliga kommer snart fotorestriktioner som ett brev på posten. (Gamla posten). Att bemöta upprörda känslor med högläsning ur lagen är ingen bra idé.
I praktiken så existerar och publiceras gatufoto i både Tyskland och Frankrike. Det är inte avgjort hur förbjudet det är (yttrandefrihet vs rätt till privatliv i det offentliga).

Ohövlig kan man väl försöka undvika att vara men att hävda en rättighet kan jag tycka vara viktigt. Och folk behöver faktiskt få klart för sig hur det ligger till annars lär de sig aldrig.

I mitt utövande av gatufoto händer mycket sällan att nån säger nåt alls. Det är nog det bästa sättet att fota i det offentliga.
Gammal 2019-05-31, 09:25
jag&bilden

Även om det skulle vara ett lagbrott att publicera så har det inget alls med att fotografera. Det är två vitt skilda företeelser och det ena förbjuder inte det andra varken praktiskt eller juridiskt.

I praktiken har det aldrig varit något problem för mig att gatufotografera i Frankrike. Ingen brydde sig över huvud taget.
Varken i städer eller i mindre bergbyar.

iSolen.se skrev: I praktiken är det förbjudet eftersom man inte kan lägga upp sina bilder någonstans. Dessutom agerar folk på gatan om om det vore förbjudet.

Gammal 2019-05-31, 09:37
iSolen.se

jag&bilden skrev: Även om det skulle vara ett lagbrott att publicera så har det inget alls med att fotografera. Det är två vitt skilda företeelser och det ena förbjuder inte det andra varken praktiskt eller juridiskt.

I praktiken har det aldrig varit något problem för mig att gatufotografera i Frankrike. Ingen brydde sig över huvud taget.
Varken i städer eller i mindre bergbyar.
De flesta som fotar lägger upp sina bilder i sociala medier eller så, det är knappast en dramatisk generalisering att säga att förbud att publicera stoppar gatufoto. Nuförtiden hamnar de flesta bilder på nätet i en eller annan form, inte så mycket på väggarna hemma.

I Frankrike har inte jag heller haft problem, däremot i Tyskland ser man ofta att folk håller upp en hand, vilket faktiskt kan vara något positivt, "fota gärna men inte mig". Tyvärr blir man ibland tillsagd, rätt eller fel, att man måste ha personens tillstånd.

Att folk täcker ansiktet har börjat förekomma här också. Jag körde timelapse i stan i veckan och kunde konstatera att en del (med utomsvensk ursprung, ytlig spaning) täcker ansiktet här också vilket jag aldrig såg för 10 år sedan.
Gammal 2019-05-31, 11:54
PMD

iSolen.se skrev: Att bemöta upprörda känslor med högläsning ur lagen är ingen bra idé.
Upprörda känslor är överhuvudtaget svåra att bemöta på ett vettigt sätt. Det är bättre att bara gå därifrån.
Gammal 2019-05-31, 12:05
M7_21

Nu har vi diskuterat en hel del om att plåta/publicera barn och eller ungdomar eller ej. Men, vad säger lagen/lagarna om detta? Finns det några lagar/regler på pränt vad som verkligen gäller? Bara så vi slipper gissa hit och dit.
Gammal 2019-05-31, 12:25
PeterWem

M7_21 skrev: Nu har vi diskuterat en hel del om att plåta/publicera barn och eller ungdomar eller ej. Men, vad säger lagen/lagarna om detta? Finns det några lagar/regler på pränt vad som verkligen gäller? Bara så vi slipper gissa hit och dit.
Svar i kommentar nr 2 och 3.
Gammal 2019-05-31, 12:31
PMD

M7_21 skrev: Nu har vi diskuterat en hel del om att plåta/publicera barn och eller ungdomar eller ej. Men, vad säger lagen/lagarna om detta? Finns det några lagar/regler på pränt vad som verkligen gäller? Bara så vi slipper gissa hit och dit.
När det gäller fotografering där fotografen själv manövrerar kameran (typ vanlig handhållen fotografering) så finns det bara tre förbud i lagboken:

1. Det är förbjudet att fotografera skyddsobjekt med fotoförbud. Alla skyddsobjekt har inte fotoförbud, så det brukar finnas skyltar som upplyser om att det finns ett sådant.

2. Det är föbjudet att fotografera i en rättegångssal.

3. Kränkande fotografering är förbjuden. Notera att kränkande fotografering aldrig kan ske på offentlig plats.
Gammal 2019-05-31, 12:42
PeterWem

PMD skrev: När det gäller fotografering där fotografen själv manövrerar kameran (typ vanlig handhållen fotografering) så finns det bara tre förbud i lagboken:

1. Det är förbjudet att fotografera skyddsobjekt med fotoförbud. Alla skyddsobjekt har inte fotoförbud, så det brukar finnas skyltar som upplyser om att det finns ett sådant.

2. Det är föbjudet att fotografera i en rättegångssal.

3. Kränkande fotografering är förbjuden. Notera att kränkande fotografering aldrig kan ske på offentlig plats.
Du missade en punkt rörande barn.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:35.