Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Hur kass får en verksamhet bli innan den läggs ned?

Väntar sedan 2/3 på att posten ska skicka ut fakturan så att jag kan få ut mitt paket. Har ringt dem 3 gånger och mailat 3 gånger och enligt dem kan man inte få betaluppgifter ens om man ber om det. Har nu bett leverantören att reklamera paketet som borttappat (vilket kanske är fallet), men vad håller de på med egentligen?

2018-03-24 12_31_55-Spåra brev, paket och pall _ PostNord.png

Funderar på att strunta i att köpa saker som går med Postnord för man vill ju göra annat i livet än att reklamera varor och tjänster till höger och vänster. Har jag haft en sablans otur eller har ni samma erfarenhet sedan de började försöka följa lagstiftningen (apropå moms på importvaror)?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Samma här. Jag beställde filterhållare från Vietnam den 23:e februari och de skickades den 26:e februari. Den 4:e mars anlände de till Sverige enligt Postnord. Sedan dess har inget hänt. Frakten från Vietnam tog alltså sex dagar medan tulldeklareringen tagit 20 dagar hittills!
 

afe

Aktiv medlem
Man kan tycka mycket om Postmord, men det är ju inte deras fel att Tullverket tycker att de ska följa de regler som gäller kring tull och moms ...
 

cardazio

Aktiv medlem
Man kan tycka mycket om Postmord, men det är ju inte deras fel att Tullverket tycker att de ska följa de regler som gäller kring tull och moms ...
Antar att det är sarkasm ovan, men utifall det inte är så;

är det inte snarare så att de borde haft koll på vad de omfattas av och äföljt det sedan en lång tid tillbaka?


I slutänden är man ju som privatperson ansvarig för vad som står i deklarationen och i ärlighetens namn - hur många tittar på det när man importerar som privatperson? Saknas värde och varukod blir det dock knivigt kan man förstå med tanke på kvoter och sanktioner som ska utredas.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Visst är det Postnords fel att det tar evigheter att få ett paket genom tullen. Det har ju alltid varit deras jobb att göra det och att de nu plötsligt också skall göra det i verkligheten kan knappast komma som en överraskning. Tidigare har de uppenbarligen struntat i att sköta sitt jobb med undantag för några enstaka paket då och då för syn skull. Att de nu måste göra det med alla paket har de vetat en tid och borde därför ha stärkt upp på personalsidan för att klara jobbet. De tar ju trots allt betalt för att tulldeklarera, inte för att lagra paket om jag inte har missuppfattat det hela.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
All dyrare import blir ju som vanligt.

Det tuffa är ju när man beställer fem st små 15 kronors saker på en order men får dem levererade i fem olika kollin á 75,-

Jag har slutat handla från kina direkt och tar allt via kinesiska kanalerna i EU istället.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Dyrare import som vanligt håller jag inte med om. Mina filterhållare kostar ca 2500:- och har fastnat. För några år sedan köpte jag en blixt för något lägre summa som fastnade i Postens tulldeklareringssystem. Det fördröjde frakten med endast två dagar.

Men du menar kanske båtlaster med varor?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
All dyrare import blir ju som vanligt.

Det tuffa är ju när man beställer fem st små 15 kronors saker på en order men får dem levererade i fem olika kollin á 75,-

Jag har slutat handla från kina direkt och tar allt via kinesiska kanalerna i EU istället.
Några tips på vettiga siter inom EU? Fyndiq pumpar nu på med reklam i brevlådan (ser sin chans), men de köper in som alla andra från Kina. Är intresserad av Iphone-kablar...
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag beställde prylar från Amazon, de skeppades från Tyskland (jag såg själv paketet med tysk ort på avsändaradressen) men likf_bannat så hade Postnord klistrat på etikett 'tull ska betalas' och på avin hade de skrivit ett USA-trackingnummer. Nu var paketet spårlöst borta i flera veckor (fick ingen avisering men påminnelse efter någon vecka så det låg antagligen på utlämningsstället större delen av tiden) Amazon hade redan skickat ersättning och instruerat mig att inte hämta ut paketet utan låta det gå tillbaka..
Om nu Postnord har för mycket att göra så skulle de ju förslagsvis kunna börja med att låta bli att förtulla EU-försändelser? På Amazon's support var de riktigt upprörda över att deras 'carrier' inte gick att lita på!
 

peter_lc4se

Aktiv medlem
Väntar också på paket som kom till Sverige 4/3. Undrar om dom paket som kom först hamnade underst i högen när Postnord får100000 paket som ska tullas och momsas?

Har inte hunnit lusläsa lagen om frihet från skatt men jag tolkar det som att varor under ett värde av €22 ska undantas moms. Det står i alla fall så här på ett ställe...

4 § 5. andra försändelser än sådana som avses i 4 och 3 § 6, utom om försändelsernas värde överstiger 22 euro. Lag (2017:1197).

Om alla paket med ett värde under €22 släpps igenom borde berget av paket minska väsentligt!
 

Erik X

Aktiv medlem
Om alla paket med ett värde under €22 släpps igenom borde berget av paket minska väsentligt!
Det var den tolkningen som Postnord gjort i flera år men de blev överkörda av tullverket som hävdar att moms ska tas ut även på försändelser under €22. Detta blir i sig inga större belopp, problemet är hanteringsavgiften som kommer att läggas på.. Under 1500 kr ska ingen tull betalas, det är precis som förut.

Tydligen börjar vissa Kina butiker att skicka varor via ombud i Holland, de håller fast vid momsfritt under 22 Euro. Sen har Amazon börjat lagerhålla varor åt vissa Kina-butiker inom Europa. Spana efter 'Fulfilled by Amazon' i varubeskrivningen, vid utcheckningen ser man också att dispatch sker från någon ort inom EU
 

Leaflet

Aktiv medlem
På FB finns gruppen ”Stoppa avgiften på 75 kr till Postnord”. Igår skrev en anställd på Postnord (han jobbar tydligen med att förhandla med utländska företag mm) följande (saxat från FB):

”Ett par uppdateringar från mig på Postnord:

Vi har nu byggt lösningen så ni kan se foto på paketet på betalningssidan (innan ni betalar). Jag såg den idag, men den är inte releasad allmänt än. Måndag tror jag.

Dessutom har vi klart med en av dom stora plattformarna (Wish) att ta ut moms redan i Kina = inga 75 kr och ingen försening av paketen. Vi har börjat bygga IT-stödet som behövs på båda sidor. Beräknar vara igång om 3-4 veckor.

Trevlig helg på er, och må kinapaketen flöda in. Om några veckor! :-D”.

Så det finns hopp om att saker och ting ska rätta till sig så småningom. Hans inlägg har mer än 140 kommentarer så gå gärna in på FB och läs tråden om du är intresserad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Väntar också på paket som kom till Sverige 4/3. Undrar om dom paket som kom först hamnade underst i högen när Postnord får100000 paket som ska tullas och momsas?

Har inte hunnit lusläsa lagen om frihet från skatt men jag tolkar det som att varor under ett värde av €22 ska undantas moms. Det står i alla fall så här på ett ställe...

4 § 5. andra försändelser än sådana som avses i 4 och 3 § 6, utom om försändelsernas värde överstiger 22 euro. Lag (2017:1197).

Om alla paket med ett värde under €22 släpps igenom borde berget av paket minska väsentligt!
Ja, den gubben försökte PostNord med, vilket förutom att Tullverket blev griniga, även gjorde att de drabbades av massiv översvämning av lågprispaket från Kina. Det ledde alltså inte alls till ett mindre berg av paket, utan istället det motsatta. Minnet kanske är kort, men rapporteringen tidigare var just att PostNord inte klarade av att leverera paketen och att de låg under bar himmel på Arlanda.

Om vi återvänder till lagen så framgår av 3 § 6 pt att befrielse från mervärdesskatt inte gäller för postorderförsändelser annat än utländska periodiska publikationer med ett värde under 22 €. PostNord försökte kanske intala sig att postorder endast var något där man skickade pappersblanketter för att beställa, men i annat fall är det svårt att förstå hur de kunde tolka lagen som de gjorde. Att Tullverket sent omsider invände är inte förvånande om man läser vad det står.
 

Erik X

Aktiv medlem
Vågar man verkligen hoppas på att Postnord har en rationell lösning på gång? Underverk har i och för sig hänt förut :-D
 

Thomas Strandberg

Aktiv medlem
Märkligt att det ständigt är bekymmer med det mesta som har med Postnord att skaffa.
Vid leverans med t.e.x. DHL sker tulldeklarationen blixtsnabbt och man får en
faktura i efterhand att betala.
QUOTE=cardazio;2201730]Hur kass får en verksamhet bli innan den läggs ned?

Väntar sedan 2/3 på att posten ska skicka ut fakturan så att jag kan få ut mitt paket. Har ringt dem 3 gånger och mailat 3 gånger och enligt dem kan man inte få betaluppgifter ens om man ber om det. Har nu bett leverantören att reklamera paketet som borttappat (vilket kanske är fallet), men vad håller de på med egentligen?

Visa bilaga 145636

Funderar på att strunta i att köpa saker som går med Postnord för man vill ju göra annat i livet än att reklamera varor och tjänster till höger och vänster. Har jag haft en sablans otur eller har ni samma erfarenhet sedan de började försöka följa lagstiftningen (apropå moms på importvaror)?[/QUOTE]
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Vi har Maud Olofsson att tacka för mycket! Men de största avtrycken hon gjorde i sin politiska karriär var ju att hon sänkte både Vattenfall och Posten!
 
ANNONS