Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-fotografering [sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Du ska väl kunna spara bilden som den är när du sammanfogat de olika exponeringarna och få t.ex. en 16-bitars TIF.

Rekommenderar dock tonemappingen iallafall, men dra inte så hårt i reglagen. Spara sedan bilden som vanligt, dra in den i valfritt redigeringsprogram och smäll på massor med kontrast, då händer det grejer... :)
 

Guztav

Medlem
Nu hände det grejer, lite kontrast och lite andra spakdragningar. Nu ser det ju nästan ut som en hdr. :)
 

tannler

Aktiv medlem
Grattis - på väg in i ljuset. Stå på Dig, ge f-n i genvägarna - gör rätt i stället.

HDRI behöver tonomfånget från minst tre olika exponeringar för att komma till sin rätt. Visst går det att "krama en RAW", men det är som att sätta en folka-motor i en Porsche - det går, men inte f-n blir det bra.
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Härligt att höra! Bara att kriga på, snart är du framme (om man nu någonsin blir det...haha...)

Kör hårt, och du...posta exempel sen så man får kika!
 

Guztav

Medlem
Ja, den här är ju då tagen från en enskild raw fil, enbart för test.

Efter behandlingen i photomatix såg bilden nästan normal ut, men efter lite dra i spakar i camera raw så blev det såhär... Inte bäst, men man ska väl börja någerst...

 

Wickman

Ny medlem
HDR Hur göra med RAW?

Hej! Jag har just fått upp ögonen för HDR tekniken. Fantastiskt vackra bilder!!
Var ute och fotade ca 250 exponeringar igår , med minst 3 olika exponeringar på varje motiv. Fotade alla i RAW (Canon)

Har skaffat Photomatrix Pro , och provade att lägga in 3 RAW filer direkt , men se det gick inte...... såg för djävligt ut..
Däremot samma bilder i JPG , gick hur bra som helst.
Vad gjorde jag för fel? Måste RAW filerna behandlas först?

Jag har Elements 7,0 , Photomatrix Pro , Picasa , EOS Proffesional.

Hur gör jag för att det ska bli rätt.

(Kan tillägga att den jag gjorde med JPG filerna blev riktigt bra , min första HDR)

Mvh Daniel
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej! Jag har just fått upp ögonen för HDR tekniken. Fantastiskt vackra bilder!!
Var ute och fotade ca 250 exponeringar igår , med minst 3 olika exponeringar på varje motiv. Fotade alla i RAW (Canon)

Har skaffat Photomatrix Pro , och provade att lägga in 3 RAW filer direkt , men se det gick inte...... såg för djävligt ut..
Däremot samma bilder i JPG , gick hur bra som helst.
Vad gjorde jag för fel? Måste RAW filerna behandlas först?

Jag har Elements 7,0 , Photomatrix Pro , Picasa , EOS Proffesional.

Hur gör jag för att det ska bli rätt.

(Kan tillägga att den jag gjorde med JPG filerna blev riktigt bra , min första HDR)

Mvh Daniel
För bästa resultat i Photomatrix ska du öppna rawbilden i t.ex DPP och sedan spara som tiff - 16bitar.
 

wfrank

Aktiv medlem
Eller så ser du till att ditt OS har drivrutiner för din Canons RAW-filer (RAW kan variera från Canon till Canon). När jag körde Photomatix första gången i våras när 450D var ny fanns dom inte ens färdiga (drivrutinerna alltså). I Photomatix blev allt rosa då, den tolkade RAW-filerna fel helt enkelt. Sen hittade jag drivrutiner och allt blev som det skulle. Photomatix har ju fördelen att kunna köra batchjobb när du tagit många bilder. Så omvägen via TIF skulle inte jag ta. :)

EDIT: hmm, tänker jag en gång till så kanske det var så att Photomatix inte hunnit börja stödja RAW för 450D, kanske var det på deras site jag hämtade nåt. Ursäkta förvirringen.
 
Hdr

Hej!

Jag har lite frågetecken vad gäller det här med HDR. Den uppfattning jag fått är att bilden skall bli mer detaljrik genom möjligheten till olika exponeringar av olika punkter i bilden. När jag läst så föreslås dock ett fast bländartal med 5-7 bilder som sedan slås tillsammans. Borde inte bilderna bli identiskt exponerade då vilket ej ger någon mer "omfattningsrik" exponering?
 

Makten

Aktiv medlem
Det är inte bara bländaren som avgör exponeringen, utan även slutartiden. Följdaktligen tar man flera bilder med olika slutartid, och får därmed olika exponeringar som man sedan med lämplig programvara kan slå samman.
 
Ja, det är jag med på. D.v.s. att slutaren i kombination med bländaren är verktygen för exponering. Det jag däremot är lite fundersam över är en beskrivning jag läste gällande hur man bör gå tillväga. Som jag förstod det skulle man då ta 5-7 kort i mycket snabb takt med ett fast bländartal och bländarprioritering. Men utifrån din klargörelse så antar jag att man fotar i manuellt läge och ställer om slutartiden mellan varje bild. Att man just väljer ett fast bländartal antar jag beror på att man vill ha samma djup på skärpan(?).
 

marhed

Medlem
Finns en funktion för gaffling

De flesta kameror har en funktion som kallas gaffling, eller bracketing. Med den påslagen sköter kameran själv att byta exponering efter dina inställningar för varje bild som tas.
T.ex. på min Nikon D80 kan man ställa in kameran på att med seriebildtagning ta upp till tre bilder med följande EV-steg.

1:a bilden: normal exponering
2:a bilden: -2 EV
3:e bilden: +2 EV.

Detta gör att du, om du använder stativ (vilket är att rekommendera för att få ett riktigt bra resultat) får tre identiska foton innehållsmässigt men med olika exponeringar där de tillsammans kan sammanfogas till en HDR-bild där himmel, objekt och skuggiga partier kan presenteras mer detaljrikt. (Jag använder mig av bländarprioritet för att välja skärpedjup)

Vissa kameror kan ta fler bilder med olika exponeringar.

Jag använder mig väldigt ofta av denna funktion och tycker att HDR är riktigt roligt och inspirerande! Jag har ett par utlagda på min sida.

/Marcus
 
Senast ändrad:
Ja just det. Den funktionen har jag nog sett när du säger det. Du hade några riktigt fina exempel likt du sa. Speciellt den med skogen och huset. Tack för hjälpen och fortsatt lycka!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kan lika gärna köra bländarprioritet och använda exponeringskompensationen som att använda manuellt läge. Det förutsätter ju förstås att du inte behöver ett större omfång än vad exponeringskompensationen omfattar. Min kamera har som exempel +-5 steg.

Verkan blir densamma så vilken variant man väljer har väl mest att göra med tycke och smak.
 

Staffan3

Aktiv medlem
Slå hop bilder...

Hej.
Jag har provat en billighets variant gamla Photoshop CS.
Jag tar bilder i Raw och gör sedan två jpg-bilder med: 1 bra skuggpartier...2 med fina högdagrar sedan slår jag ihop dem med
Photmatix gratisprogram till en jpg-bild så får jag (tror jag) en bild
med bra högdagrar och fina skuggor...
Staffan
 

gorse

Aktiv medlem
Har du märkt att fotomatix läser RAW direkt? Då får man med hela dynamiken från RAW-formatet från en exponering.
 

Staffan3

Aktiv medlem
Hur gör man då?

Hej.
Nej ,det visste jag inte, men hur gör man då? Då har jag ju inte två bilder?

Staffan
 

marhed

Medlem
Ta flera bilder i stället för en...

Grejen är att man bör fota flera bilder på exakt samma objekt med olika exponeringar vid fotograferingstillfället. Inte fota en enda bild och sedan, av den göra två bilder (en över- och en underexponerad variant).

Enkelt uttryckt: För att få det bästa resultatet ska man istället ta ett par bilder med kameran i RAW (normal, under- och överexponerad) och sedan slå ihop dessa till en bild. Man ska helt enkelt inte behöva manipulera bilderna något då de är helt unika i sig. För att det ska bli riktigt bra behövs nästan alltid stativ så att de olika unika bilderna blir så identiska som möjligt. På detta sätt får man mycket större dynamiskt omfång då man utnyttjar tre bilders information istället för bara en.
/Marcus
 

gorse

Aktiv medlem
Jo, fast det jag försökte säga var att fotomatix kan läsa raw-format direkt. Mao, om man bara skall göra en exponering tror jag att man får bättre resultat om man öppnar rå-filen direkt hellre än att exportera två bilder från en exponering i en rå-konverterare.

Har man tre exponeringar i raw går det också att öppna direkt i fotomatix utan att passera nån rawkonverterare. Det funkar till och med att markera tre filer i filhanteraren och dra dem till fotomatix så öppnas de och bearbetas. Prova.

Sen går det att ta bilder hyffsat på fri hand då fotomatix kan aligna bilder helt automatiskt med skapligt resultat antingen genom skifta rader eller genom att matcha prylar i bilden.
 
ANNONS