Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur bär ni er åt??? Jag har haft min D300 i snart ett år och har ännu inte behövt rengöra sensorn.

Jag byter objektiv kanske fyra fem gånger under en fotosession. Jag använder sällan eller aldrig ZOOM och behöver därför byta mellan olika poser och porträttbilder. 35, 50, 85 och 105mm är det jag använder mest i studion. Utomhus blir det 70-200mm av bekvämlighetsskäl.
Det har jag också undrat tills nu. Var i Marrakesh för en vecka sedan och skulle ta några bilder av storkbona på stadsmuren. Kom på att jag behövde mitt 75-300 och bytte. Kände sedan att luften var full med "saker" som virvlade runt i vinden och föll ner från bona när fåglarna rumsterade om och flaxade däruppe. Dagen efter upptäckte jag ett antal bilder med fläckar, så det var bara att blåsa. Fick upprepa den manövern flera gånger innan det blev hyfsat. Kan bara hålla med om att det är lite riskigt att blåsa runt dammet i kamerahuset. I mitt fall ligger det nu lite damm som jag inte får bort bakom mattskivan istället. Ska byta den vid tillfälle så jag får väl försöka få bort detta då.
 

seitoho

Aktiv medlem
Kollade på Canons tekniker på Fotomässa, dom börjar med att blåsa rent. Sen använder som LensPen/DigiKlear och Canon's SCK-E1 för att göra rent sensorn.
Skulle tro att dom använder våtswabb också vid behov.

Så det kan inte vara så himla farligt :)

//TH
 
Senast ändrad:

ehrsa

Aktiv medlem
Jag skulle ändå prova dammsugaren, för att slippa att "blåsa runt" alla partiklar ytterligare inne i kameran.. må vara hur det vill med den statiska elektriciteten, och man kan väl ta ur minneskortet innan rengjöringen görs, kombinerat med att man försöker gjorda sig själv, kanske med lämpligt "element" eller annat.. borde inte vara så riskfyllt, åtminstone tills garantin gått ut..

Mvh!
 

danz

Ny medlem
smuts i kameran

hej,

jag har en Nikon D80 och märker att jag får en rund prick på mina bilder på exakt samma ställe på bilden. Jag trodde först att det var smuts på filtret, men det var det inte. Sen trodde jag att det var nåt med objektivet, bytte till ett annat och har fortfarande den störande pricken.

Jag tog loss objektivet och försökte titta om det satt nåt smuts på spegeln, men ser inget.

Har försökt med lite svagt lufttryck att rengöra spegeln, men ingen skillnad.


Vad ska jag göra?
 

danz

Ny medlem
tack för artikeln!

Jag har provat med en billig gummiblåsa som jag köpte i en kamerabutik, men det hjälper inte. Jag kanske ska köpa den dyrare gummiblåsan som rekommenderas i artikeln. Om inte det hjälper, då vet jag inte vad att göra.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag upprepar mig själv från artikeln:

"Om du ser fläckar, streck eller smuts när du kikar genom sökaren så kan du vara lugn. Det dammet sitter inte på sensorn, eftersom du inte ser "via" sensorn. Om du ser skarpa fläckar så är det med all säkerhet något som fastnat på mattskivan, eftersom det är på den som den fokuserade bilden projiceras. Är det suddiga fläckar så sitter det förmodligen något på spegeln. Smuts och fläckar på objektivets linser syns normalt sett inte eftersom de hamnar så pass mycket ur fokus att det ska till rejäla smutsblaffor för att du ska störas av dem. Samma sak med skräp i själva sökaren.

Smuts, skräp och damm på sensorn däremot, det ser du inte förrän du tittar på den färdiga bilden. Och huruvida du ser det beror förstås på hur stort skräp det är frågan om, samt vilken bländare du tagit bilden med. Ju större bländarvärde (mindre bländaröppning) desto skarpare syns skräpet. Och vice versa - ju lägre bländarvärde (större bländaröppning) desto suddigare blir skräpet. Med tillräckligt stor bländaröppning kanske det blir så suddigt att det inte syns alls."


Så... ser du fläcken i den slutliga bilden du tittar på i datorn? Isåfall sitter smutsen på sensorn, och då är det sensorn du måste blåsa ren, inte spegeln.

Sensorns sitter bakom slutaren, som i sin tur sitter bakom spegeln. Du måste alltså kunna se sensorn för att kunna blåsa på den. De flesta kameror brukar ha något sorts rengöringsläge där spegeln fälls upp och slutaren öppnas under en längre tid. Finns inte det kan man köra på bulb (B-läge) då slutaren är öppen så länge man håller ner avtrycket.
 

whynot

Aktiv medlem
Hej!

Vill bara nämna om metoden att anlägsna damm och skräp med hjälp av en dammsugare. Jag vågar INTE säga att den metoden fungerar att göra rent en censor med i ett öppet kamerahus, men lika gärna som att blåsa runt befintliga partiklar med någon slags tryckluft så fungerar det i alla fall ypperligt att avlägsna skräp och partiklar med från t.ex en frontlins, eller display och sökare genom att låta dammsugaren suga bort skräpet!

Det blir en väldig sugkraft när man närmar sig en yta med ett dammsugarrör (utan munstycke), DÄRFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT NÄRMA SIG EN YTA MED EN VISS VINKEL MOT KANTEN OCH INGET ANNAT, SÅ ATT MAN INTE RISKERAR ATT SUGA FAST MUNSTYCKET OCH DÄRMED RISKERA ATT REPA T.EX EN GLASYTA!!

Behöver jag göra ren en glasyta ordentligt så börjar jag med dammsugaren, sen blir det en dos tryckluft och slutligen ett fuktat mjukt papper med lite rengjöringsvätska. Mvh!
Jag kan också nämna metoden och Jag vågar heller inte berätta hur jag gör... men

Praktiserade storablåsan själv, resultat, vart tog dammet vägen?

kollade sen lite på hur tanten hemma städar...

skulle kännas fånigt att se henne städa radhuset med tryckluft, öppna ytterdörren och hoppas på att skiten hittar ut samma väg som det kom in...

En nyttig lektion så...

Numer städar jag N700 med både Hamablåsan och en damsugare samtidigt, blåser till med blåsan samtidigt som reducerat sug från dammsugaren drar ur dammet.
(lite noga hur man stöder med handen och håller öppningen på damsugarslangen mot kamerans öppning, och slangöppningen av plast tillåter inte jag att den får beröra kameran).
1. Suger ren storablåsan "invändigt" med dammsugaren först, pip in i röret, och blås flera gånger
2. suger först runt kameraöppningen
3. sen i utrymmet vid spegel (ev limmade partiklar se nedan)
4. Sist i sensorytrymmet
Kvar är ibland ev. bara någon enstaka smet beklädd dammpartiklel som limmat sig fast på sensorns skyddsglas..
Dessa tar jag med utandningsånga och nåt slags Hamapapper virat runt en Delkinspatel.

proceduren tar 1-2 min, dammfritt utifrån och hela vägen in.

Men att jag gör så här törs jag inte berätta för någon, då blir man väl idiotförklarad.
 

Martin.A

Ny medlem
D300 strul

Hej alla kameraexperter tänkt höra om någon har något förslag på vad det är som händer ibland med min D300 ibland, i mitten av bilden upstår det en liten skugga som påminner om två ringar går att se väldigt bra på den bifogade bilden, jag har inte hittat någon anledning att det dyker upp och det kommer och går lika fort och inte under några särskillda förhållanden, någon som har några förslag? objektiv och filter är rent så det är inte det.
 

Bilagor

eschersprecher

Avslutat medlemskap
Ser att du bor i Stockholm, pröva att lämna in den hos Lasses Kameraservice i Nacka. De är snabba och väldigt hjälpsamma, lycka till!
 

Martin.A

Ny medlem
Jag har dammbortagningen på, det kontiga är att det kommer och går helt utan förvarning sen försvinner det lika fort så efter att den bifogade bilden har jag tagit en massa bilder dom flesta utan problem men på några sitter det.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Det ser ut att det är fiberaktigt damm som sitter på sensor. Varför det syns bara på några bilder beror på vilken bländare man använder (eller autoinställningen väljer), vid stora bländaröppningar försvinner det från bilden och tvärtom. Varför den inte försvinner efter automatisk damborttagning vet jag inte, möjligen är det klibbigt och sitter lite fastklistrat. Ta bort objektivet från kamerahuset och titta på sensorn. Det ser ut att var så pass stort att man kan se det med blott öga. Jag skulle i så fall testa att blsa bort med bälg.
Lycka till
//Stanislav
 

lifter

Aktiv medlem
Arctic Butterfly

Nu provade jag Arctic Butterfly 724 med hyffsat positiva resultat (inte den aha-upplevelsen jag väntade mig, men men) hur som helst så har borsten blivit rätt skitig nu och jag undrar om någon vet vad som är absolut bäst att göra rent den med och var man kan få tag på den kemikalien (som jag antar att det är)?
 

jabwenger

Medlem
Liten störande prick

Hej,

Jag ska köpa en Nikon D40X av en kompis, och har den nu på lån. Efter några bilder märkte jag en liten svart prick uppe till vänster på varje bild och tänkte att det vart smuts på objektivet.. men icke. Har kollat överallt och torkat försiktigt med en trasa som är till för att putsa med. har försökt att kolla inuti kameran med. Vet inte hur jag ska göra rent där, har läst att man inte ska blåsa med munnen.

Kan det vara något fel på kameran? Jag har tyärr inget annat objektiv att testa med..

Har klippt ur på två bilder hur det blir, som ni ser så blir det alltid olika.

http://www.ladda-upp.com/bilder/19519/st-C3-B6rande-prick-wag

http://www.ladda-upp.com/bilder/19520/st-C3-B6rande-prick-wag

//JJ
 

Harubla

Aktiv medlem
Det är mest troligt damm. Hur man får bort det finns det mer än tillräckligt med trådar om här på fotosidan. :)
 
ANNONS