Annons

Minneskort->extern hårddisk(utan dator)?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheZebra

Medlem
Hej

Ska iväg på studentresa till vackra Kroatien i maj, och det lär ju bli några hundra bilder för den fotointresserade. Men hur stort minneskort behöver man då? Enormt!
Jag fotar dessutom i raw+normal, så ett SanDisk Extreme III minneskort på 4GB rymmer bara drygt 200 bilder.

Tänkte höra om någon vet om det är möjligt att överföra bilder direkt från minneskortet/kameran till en extern hårddisk?
Så att man slipper ta med sig en stöldbegärlig (och tung) dator.
Finns det någon sådan utrustning?

/Rebecca
 

Emil-G

Aktiv medlem
Tyvärr är det inte så enkelt som att koppla en vanlig usb-disk till en vanlig kortläsare men det finns några olika apparater. Jag har själv använt en Hyperdrive Colorspace O (numera ersatt av en nyare version, Colorspace UDMA). Även Jobo och Epson har några olika. Tyvärr är de ganska dyra, jag betalade nästan 2500kr för min Hyperdrive för 1,5 år sedan (250GB disk).

Prisjakt har en egen kategori för dessa apparater, ta en titt där: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=613

Annars finns det 16GB CF-kort för 800kr, de rymmer ju en hel del de också...
 

Kustbo

Aktiv medlem
Skulle inte lägga alla ägg (bilder) i en korg utan skaffa några flera minneskort och dela upp bilderna på, vill du inte släpa med datorn och inte köpa en bildbank att föra över till så är det sannolikt den billigaste och säkraste varianten och förvara de fyllda korten på säkert ställe tills du kommer hem.

Kan ju vara möjligt att låna en dator där och bränna över på en CD som extra reserv, men beror ju på vad du har tillgång till.
 

Splanky

Aktiv medlem
Håller med, ladda upp med ett gäng minneskort som du sen fixar hemma. Rätt humana priser nu jämfört med tidigare.
 

TheZebra

Medlem
Tack för era svar.
Måste nog bli extra minneskort då. Har inte råd med någon bildbank. Får förvara de säkert och hålla koll!

Kör som sagt med SanDisk Extreme III nu. Tips på andra bra kort? (helst 4GB)
 

arneri

Avslutat medlemskap
Ett Sandisk SDHC Ultra 2, 8 GB kostar 300 sek. De tar minimalt med utrymme och är säkrare än en mekanisk HD.
 
ANNONS