Annons

SPAM - har ni spridit våra mail-adresser???

Produkter
(logga in för att koppla)

lahoo

Aktiv medlem
Jag fick nyss två spam från CAP&Design adresserade till dels en uråldrig adress jag hade till mitt konto på fotosidan för många år sen och dels till den adress jag använder här sen dess.

Adressen är inte synlig för andra medlemmar så jag begär svar från er på fotosidan.se om hur de kommit över epostadresserna!

Jag genererar alltid unika adresser för varje sida jag registrerar mig på just för att kunna se vem som läckt uppgifterna.

Arg!

PS. Chefsredaktör för CAP&design är joel.westerholm@idg.se
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Du är prenumerant på Fotosidan Magasin och det är en titel som ges ut av IDG och Fotosidan i ett samarbete. Så din epostadress har hamnat hos IDG iochmed den prenumerationen.
 

lahoo

Aktiv medlem
Du är prenumerant på Fotosidan Magasin och det är en titel som ges ut av IDG och Fotosidan i ett samarbete. Så din epostadress har hamnat hos IDG iochmed den prenumerationen.
Menar du att det är ok för er att IDG i vilket syfte de vill skickar ut reklam till mig bara för att jag prenumererar på en papperstidning?

Jag ogillar verkligen SPAM och detta känns oacceptabelt och därtill har ni i så fall även givit dem en uråldrig adress med. Dubbla SPAM är ännu värre!
 

j_s

Aktiv medlem
På idg.se står det bl a "Din kundinformation såsom kontaktuppgifter och medlemsuppgifter kommer inte att användas på annat sätt än att ge dig tillgång till information och tjänster från företag inom IDG-koncernen eller tredje part godkänd av IDG-koncernen. Du kan välja att tacka nej till erbjudanden när du registrerar dina uppgifter."

http://www.idg.se/2.1085/1.389744#Personuppgifter

Jag kan inte se att det finns möjlighet att "tacka nej till erbjudanden" när man beställer en prenumeration på "Fotosidans medlemsbutik" - det kanske är en miss?

Det förklarar väl inte heller hur en inaktuell e-postadress kunnat hamna hos idg?
 

control87th

Aktiv medlem
Tänk om företag som IDG som utnyttjar sådana här kryphål som att bolag i koncerner kan skicka reklam till varandras kunder, insåg hur många förbannade kunder de får.

/Magnus, som normalt bara i tystnad ställer om spamfiltret till att sortera bort allt från dylika bolag/koncerner
 

peranders

Aktiv medlem
Lars, du är känslig om du reagerar på ett mejl som knappast är SPAM. Vi andra har ett större tålamod skulle jag tro.
 

lahoo

Aktiv medlem
Lars, du är känslig om du reagerar på ett mejl som knappast är SPAM. Vi andra har ett större tålamod skulle jag tro.
SPAM betyder i detta fallet oönskade kommersiella meddelanden via e-post.

Att det var oönskat, kommersiellt, meddelande och e-post är alla otvivelaktiga så jag vet inte vad du invänder mot.

Det handlar ingalunda om tålamod.
 

PMD

Aktiv medlem
Lars, du är känslig om du reagerar på ett mejl som knappast är SPAM. Vi andra har ett större tålamod skulle jag tro.
Det är ungefär lika irriterande att få reklam i sin email som det är att få reklam via telefon. För telefon finns NIX-registret, men för email är det laglöst land.

(Reklam i den vanliga brevlådan är också irriterande, men en lapp på brevlådan om att reklam undanbedes brukar respekteras, förutom om reklamen är adresserad).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ungefär lika irriterande att få reklam i sin email som det är att få reklam via telefon. För telefon finns NIX-registret, men för email är det laglöst land.

(Reklam i den vanliga brevlådan är också irriterande, men en lapp på brevlådan om att reklam undanbedes brukar respekteras, förutom om reklamen är adresserad).
Nu hjälper inte NIX-registret mot företag man är kund hos, vilket det väl i praktiken är frågan om här. Jag håller på att få krupp på min bredbandsleverantör som på löpande band kontrakterar tm-företag för att kränga på folk tv via bredband t ex. De som ringer upp är alltid min "kompis" och vägrar lyssna på ett nej. Antingen får man slänga på luren eller på ett mer handfast och aggressivt sätt förklara att man inte ska ha deras j*vla produkt.

Den senaste veckan har det pågått något slags uttröttningsförsök. Jag har struntat i att svara på ett nummer från ett tm-företag och de ringer nu 3-4 gånger per dygn... Frågan är om jag ska låta det bli något slags experiment på om de någonsin ger upp. Min gissning är att de inte gör det eftersom det lär vara en dator som ringer upp och den som programmerat den säkert inte tänkt sig något sådant.
 

PMD

Aktiv medlem
De som ringer upp är alltid min "kompis" och vägrar lyssna på ett nej. Antingen får man slänga på luren eller på ett mer handfast och aggressivt sätt förklara att man inte ska ha deras j*vla produkt.
Metoder för att jävlas med telefonförsäljare:

  1. Säg med förskräckt röst att det kokar över på spisen och be telefonförsäljaren vänta medan du tar hand om kastrullen. Lägg ifrån dig luren och låt den ligga i nån timme eller så.
  2. Säg att du är lite upptagen just nu, men om du kan få hemnumret till telefonförsäljaren så kan du ringa upp senare på kvällen så kan ni fortsätta då.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu hjälper inte NIX-registret mot företag man är kund hos, vilket det väl i praktiken är frågan om här. Jag håller på att få krupp på min bredbandsleverantör som på löpande band kontrakterar tm-företag för att kränga på folk tv via bredband t ex.
Byt bredbandsleverantör och förklara noga för din gamla varför du bytte.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Byt bredbandsleverantör och förklara noga för din gamla varför du bytte.
Det blir lite som att såga av benet för att man har ont i lilltån. Jag har nätverksuttag i hallen och en annan leverantör betyder i det här fallet via telefonuttaget. Det lär bli både dyrare och sämre, vilket också erfarenheter av annan leverantör på annan plats visar. De lyckas nämligen inte göra många rätt och det krävs en hel del tålamodsprövande kundtjänstsamtal för att ens få dem att göra det som de utlovat.

Även om jag gärna skulle tillämpa den modellen så blir det alltså inte särskilt lyckat i just det här fallet.
 
ANNONS