Annons

Eye-fi (CD + WiFi) men större och snabbare?

Produkter
(logga in för att koppla)

lahoo

Aktiv medlem
Jag väntear på att min Nikon D800 kommer om en månad och har börjat titta på nya minneskort.

Eye-fi har jag SD-kort med tfådlöst nätverk och GPS men deras toppmodell verkar lida av två brister:
1) Det är class 6 (10 MB/s) vilket är slött mot t.ex. det SanDisk Extreme IV CF jag haft i min D700 sen sommaren 2008!
2) 8 GB i storlek kommer man inte så långt med.

... så, vilka andra lösningar finns det som är snabbare och har mer minne?

http://www.eye.fi/where-to-buy/online/prox2
 

afe

Aktiv medlem
Eye-Fi har inte GPS utan positionering med hjälp av kända positioner på öppna trådlösa nätverk, så den är tämligen inexakt. De är dessutom långsamma och inte särskilt stabila i uppkopplingen. Jag har ett som jag efter ett par veckor insåg att det (för mig) var i princip oanvändbart.

Jag tror inte det finns några bättre alternativ ännu om du vill ha kombinerat minneskort och wifi. Om du vill ha wifi finns Nikon WT-4, men den är dyr, stor och rätt så krånglig att hantera.
 

lahoo

Aktiv medlem
WT-4 svänger verkligen inte.

Vad jag har väldigt svårt att acceptera är att man väljer att inte inkludera wifi, bluetooth och gps i high-end modellerna när sådant finns i tusenkronorskameror och varje mobiltelefon. Nej, istället skall man sänja några hutlöst överprissatta tillbehör till några få och inte bygga in allt och ta ut en merkostnad på säg 200 per sålt hus. Jag gissar att de tjänat mer pengar på så vis.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag har kortet du pratar om och kör det i min D7000 som "andrakort" för jpeg. Kopplar upp det mot Ipaden och det fungerar skapligt. Från det att jag trycker på avtryckaren tar det ca 5-7 sek innan bilden dyker upp på paddan. Använder appen ShutterSnitch. Som sagt, fungerar men kräver lite handpåläggning. Frågan är om det är prisvärt. Har man bara behov av att använda funktionen "kamera-direkt-i-datorn" hemma och/eller i studiomiljö så funger ju även direktfångst (thetering) tillsammans med ex Lightroom....och en sladd :)
 
ANNONS