Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

JanRön

Aktiv medlem
Om inte budgeten är strypt till exakt 25000:- kan man få 6 bps med nya och i och för sig (galet)dyra batterigreppet.
Men det är ju fortfarande kvar en del upp till 55000:- till en D4

Men då har man ju ett steg närmare sport/action kamera. (såg att önskemålen var minst 6 bps)

Nej varför inte inse att det inte går att få allt i samma kameramodell och som sagt plocka ur det goaste ur det som den ger och inte se det den inte kan göra :)
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Försenad?

Verkar inte bli många D800 sålda idag eller? Cyberphoto har haft ”slutet av mars” som leveransdag ett tag nu, komplett och inwarehouse har precis uppdaterat från 22/3 till 25(?)/3. Webhallen har tagit bort 22/3, där står det bara ”beställningsvara”…
 
Verkar inte bli många D800 sålda idag eller? Cyberphoto har haft ”slutet av mars” som leveransdag ett tag nu, komplett och inwarehouse har precis uppdaterat från 22/3 till 25(?)/3. Webhallen har tagit bort 22/3, där står det bara ”beställningsvara”…
Nej, verkar som att de flesta enbart fått in en enda kamera, och det räcker då inte långt!
Känns som att vi ska ha tur om vi som beställt ska få någon ens nästa vecka :/
Läser man lite på nikonrumors.com så verkar det tyvärr vara samma visa överallt i världen, så det kan nog bli lite väntan
 

Tonper

Aktiv medlem
Har nu fått för mig att jag kanske skulle boka mig en D800 istället för att köpa mig en begagnad D700 som jag tidigare tänkt mig...

Någon som har något bra övertalningsargument till att välja D800?

Hur tror ni den kommer stå sig i värde? Kommer man kunna köpa en om 6 månader för 21.000?

Kan man på något sätt med D800 ta RAW filer som inte blir 75MB i storlek?
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Har nu fått för mig att jag kanske skulle boka mig en D800 istället för att köpa mig en begagnad D700 som jag tidigare tänkt mig...

Någon som har något bra övertalningsargument till att välja D800?

Hur tror ni den kommer stå sig i värde? Kommer man kunna köpa en om 6 månader för 21.000?

Kan man på något sätt med D800 ta RAW filer som inte blir 75MB i storlek?
Jag tror inte man ska köpa ny kamera och tro att den kommer behålla sitt värde. Då är det nog bättre att köpa en begagnad D700. Nypriset kommer säkert också sjunka en del, nu verkar efterfrågan vara klart större än tillgången men det är ju bara en fråga om tid.

Finns ingen anledning att använda sig av okromprimerade råformatsbilder. Kör på 14-bitars förlustfritt komprimerade råbilder så blir de ca 40Mbyte/bild.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har nu fått för mig att jag kanske skulle boka mig en D800 istället för att köpa mig en begagnad D700 som jag tidigare tänkt mig...

Någon som har något bra övertalningsargument till att välja D800?

Hur tror ni den kommer stå sig i värde? Kommer man kunna köpa en om 6 månader för 21.000?

Kan man på något sätt med D800 ta RAW filer som inte blir 75MB i storlek?
Nej, det finns inga. :)

Jag fotograferar alltid i lossless compressed NEF och då ska D800-NEFarna bli 41.3MB i 14-bitarsläget. Själv förstår jag inte varför Nikon ens erbjuder uncompressed-NEFar.

/Karl
 

jorgene

Aktiv medlem
Nej, verkar som att de flesta enbart fått in en enda kamera, och det räcker då inte långt!
Känns som att vi ska ha tur om vi som beställt ska få någon ens nästa vecka :/
Läser man lite på nikonrumors.com så verkar det tyvärr vara samma visa överallt i världen, så det kan nog bli lite väntan
Från Scandinavian Photo idag: "Har inga bra svar men är du NPS-kund så räkna med leverans under April månad".

Aoouuch... Hoppas de tog i bra där, för att vara på säkra sidan...

Tror att verkligheten vid det här laget överbevisat de olyckskorpar som kraxade om att "en D800 med 36MP och 4fps, inte kommer sälja så bra"...
 

blenda12

Aktiv medlem
Från Scandinavian Photo idag: "Har inga bra svar men är du NPS-kund så räkna med leverans under April månad".

Aoouuch... Hoppas de tog i bra där, för att vara på säkra sidan...

Tror att verkligheten vid det här laget överbevisat de olyckskorpar som kraxade om att "en D800 med 36MP och 4fps, inte kommer sälja så bra"...
Beror ju i och för sig också hur många de lyckas leverera till butik...verkar vara mer ett produktionsproblem än massor av kunder. Tror dock att de kommer att sälja bra av D800:an är ju länge sedan D700 :an kom.
Frågan är ju hur många som köar i Sverige...känns lite uppjagat...men det är ju det kameratillverkarna vill att vi skall bli så här nyhetsfixerade.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Information........D800

Svängde förbi EXPERT på stan (Västerås) å surrade lite med personalen (diskuterade objektiv till min D700), sen frågade jag lite om D800 och han sa att det var ett stort frågetecken när det gällde leverans av D800..............D4 hade dom fått hem ett par stycken och levererat till mycket nöjda kunder, men förmodligen kommer det inte att dyka upp så speciellt många ex av D800 under året eftersom efterfrågan i världen var jättestor och Nikon först riktar in sig på att mätta dom stora marknaderna som Nordamerika och Asien.
 

phool

Aktiv medlem
Var in på japan photo på fleminggatan och fick känna på den idag i alla fall. Lika underbart grepp som D700, fast den känns tjockare på nåt vis, andas kvalitét och får en att dregla.
Fin mobil bild.
 

Bilagor

microo

Aktiv medlem
Svängde förbi EXPERT på stan (Västerås) å surrade lite med personalen (diskuterade objektiv till min D700), sen frågade jag lite om D800 och han sa att det var ett stort frågetecken när det gällde leverans av D800..............D4 hade dom fått hem ett par stycken och levererat till mycket nöjda kunder, men förmodligen kommer det inte att dyka upp så speciellt många ex av D800 under året eftersom efterfrågan i världen var jättestor och Nikon först riktar in sig på att mätta dom stora marknaderna som Nordamerika och Asien.
Var det mest pessimistiska profetian hittills, att kön inte börja betas av på allvar fören 2013...
Får din Västeråssäljare rätt då deppar jag ihop, se mitt förra inlägg!
 

lahoo

Aktiv medlem
Enligt Mattssons foto i Lund idag så är de en av en handfull "Nikon pro shop" och inte ens de hade fått in ett enda exemplar av D800 till försäljning idag.
 

Mesch

Aktiv medlem
Åh andra sidan är det inte muntrare på mkIII sidan för Canon-folket, inte för att de gör mig gladare :-(
 
ANNONS