Annons

Äntligen Nikon D800

pet

Aktiv medlem
Av egen erfarenhet från en mängd tilt/shift-objektiv från Canon/Nikon/Arax/Hartblei så är det ofta problem i vissa lägen om kameran har inbyggd blixt.

Lite meckigt, men går ofta att komma runt med att tex hålla kameran upp och ned för att då shifta/tilta åt andra hållet, bort från blixten.
Visst är det så men detta är trotts allt en kamera som tilltalar/riktar sig en hel del till fotografer(tex arkitekt och landskapsfotografer) som använder sig mycket av tilt-shift därför tycker jag det är lite märkligt att man inte ser till att det fungerar problemfritt och bra användarmässigt...det handlar trotts allt om ett "proffsobjektiv" och en "proffskamera" från en o samma tillverkare då skall man väl ändå inte behöva mecka o hålla kameran upp och ned för att shifta/tilta åt andra hållet, bort från blixten.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag tror bestämt att Ove menar mig :) Läckert! Glad för din skull =D glöm inte att dela med dig lite intryck, ibland kan katten släpa in fina paket.

Självfallet menade jag dig brorsan ;-) dra ett privat mail till mig så ska vi se om jag kan hjälpa dig med en snabbare leverans.
Jag kommer inte hinna testa kameran i helgen utan nästa vecka kommer jag köra igång. Hoppas någon men en ny 5 vill jämföra lite vore kul att se hur det ser ut i (verkligheten)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Visst är det så men detta är trotts allt en kamera som tilltalar/riktar sig en hel del till fotografer(tex arkitekt och landskapsfotografer) som använder sig mycket av tilt-shift därför tycker jag det är lite märkligt att man inte ser till att det fungerar problemfritt och bra användarmässigt...det handlar trotts allt om ett "proffsobjektiv" och en "proffskamera" från en o samma tillverkare då skall man väl ändå inte behöva mecka o hålla kameran upp och ned för att shifta/tilta åt andra hållet, bort från blixten.
Ja, visst har du rätt i det. Lite märkligt är det faktiskt.
 

afe

Aktiv medlem
Den skillnaden i buffert känns kanske inte jätteviktig för den typ av kamera som D800 är ;)

SD-kort har fördelen att det är vanligare att datorer har inbyggd läsare för det formatet, och för vissa kan det nog vara viktigare än att få plats med ytterligare två bilder i bufferten ...
 

Falumas

Aktiv medlem
Den skillnaden i buffert känns kanske inte jätteviktig för den typ av kamera som D800 är ;)

SD-kort har fördelen att det är vanligare att datorer har inbyggd läsare för det formatet, och för vissa kan det nog vara viktigare än att få plats med ytterligare två bilder i bufferten ...
SD-kort är väldigt viktigt för folk som satsat på laptops utan USB3 men med en inbygd SD-kortläsare. Då är skillnaden ungefär 6 gånger tidsmässigt mellan USB2 och USB3. Dvs 999st JPG filer på 12GB tar 5.5min med USB3 och 36min med USB2 att föra över till datorn.

Siffrorna med bufferten verkar annars likvärdiga mellan D700 och D800.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Det var lite det jag var inne på. Även om CF ger en något större buffert, så kan det vara så att SD-kort gör att filöverföringen går mycket snabbare till datorn (och framför allt enklare om man slipper lös kortläsare). Vad som är viktigast skiljer förstås sig åt mellan olika fotografer - så jag tycker inte man generellt kan säga att man "ska" använda CF-kort i stället för SD.
 

Falumas

Aktiv medlem
En annan fördel nu är att minneskorten inte är uppe i max av standarden som kameran klarar. När D700 kom ut och stödde UDMA-CF så maxade minneskorten redan UDMA-CF standarden, med andra ord kan det bli lite bättre siffror när minneskorten blir snabbare framöver.

Själv ser jag fram emot att ha ett EYE-FI-SD-kort och ett CF-kort.

/Karl
 

microo

Aktiv medlem
En annan fördel nu är att minneskorten inte är uppe i max av standarden som kameran klarar. När D700 kom ut och stödde UDMA-CF så maxade minneskorten redan UDMA-CF standarden, med andra ord kan det bli lite bättre siffror när minneskorten blir snabbare framöver.

Själv ser jag fram emot att ha ett EYE-FI-SD-kort och ett CF-kort.

/Karl
Kommer att ha så jag med, men önskar att EYE-FI-SD vore eller kommer som snabbare kort, alltså den interna hastigheten!
 

lahoo

Aktiv medlem
En annan fördel nu är att minneskorten inte är uppe i max av standarden som kameran klarar. När D700 kom ut och stödde UDMA-CF så maxade minneskorten redan UDMA-CF standarden, med andra ord kan det bli lite bättre siffror när minneskorten blir snabbare framöver.

Själv ser jag fram emot att ha ett EYE-FI-SD-kort och ett CF-kort.

/Karl
Jag hämtade min D800 idag och har testat på följande vis.

Förberedelser
1) ta ut ena minneskortet
2) formattera minnsekortet som sitter i
3) manuellt fokus, tid och bländare
4) läge CH

Genomförande
a) håll in avtryckaren tills buffern är full och registrera hur många bilder som togs samt hur lång tid det tog
b) notera när lampan som visar att det skrivs data upphör att lysa/blinka

Kort
CF; SanDisk Extreme Ducati Edition 8GB (snäppet snabbare än Extreme IV)
SD: Extreme Pro 32GB ("95MB/s")

Resultat RAW:
CF: 15 bilder på 4 sekunder tills buffern var full
CF: 20 sekunder därtill för att tömma buffern till kortet

SD: 16 bilder på 4 sekunder tills buffern var full
SD: 17 sekunder därtill för att tömma buffern till kortet

Resultat JPEG fine:
CF: 46 bilder på 13 sekunder till buffern var full
SD: 64 bilder på 16 sekunder till buffern var full

Jag antar att detta inte har med minneskort typ X eller Y att göra utan även kamerans interna design.

Att CF-kort är snabbare än SD är avfärdat då det beror på vilka kort man använder.
 

afe

Aktiv medlem
Att CF-kort är snabbare än SD är avfärdat då det beror på vilka kort man använder.
Ja, det är väl ganska självklart. Du har jämfört ett fyra år gammalt CF-kort med ett nästan helt nytt SD-kort, så det är inte så konstigt att du får de resultaten ;)

Jämför du i stället senaste generationens CF-kort med samma SD-kort blir resultatet förstås annorlunda. Jag kör fortfarande med Extreme IV i min D3, då hastigheten räcker väl till för mina behov dock :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hämtade min D800 idag och har testat på följande vis.

Förberedelser
1) ta ut ena minneskortet
2) formattera minnsekortet som sitter i
3) manuellt fokus, tid och bländare
4) läge CH

Genomförande
a) håll in avtryckaren tills buffern är full och registrera hur många bilder som togs samt hur lång tid det tog
b) notera när lampan som visar att det skrivs data upphör att lysa/blinka

Kort
CF; SanDisk Extreme Ducati Edition 8GB (snäppet snabbare än Extreme IV)
SD: Extreme Pro 32GB ("95MB/s")

Resultat RAW:
CF: 15 bilder på 4 sekunder tills buffern var full
CF: 20 sekunder därtill för att tömma buffern till kortet

SD: 16 bilder på 4 sekunder tills buffern var full
SD: 17 sekunder därtill för att tömma buffern till kortet

Resultat JPEG fine:
CF: 46 bilder på 13 sekunder till buffern var full
SD: 64 bilder på 16 sekunder till buffern var full

Jag antar att detta inte har med minneskort typ X eller Y att göra utan även kamerans interna design.

Att CF-kort är snabbare än SD är avfärdat då det beror på vilka kort man använder.
Tack för siffrorna, men dom snabbaste CF-korten som finns på marknaden just nu är snabbare än dom snabbare SD-korten som finns på marknaden. Det snabbaste CF-kortet på marknaden just nu är sandisks extreme pro och det pumpar 100MB/sek.

Kan du testa att ta 2bilder/sek med RAW och se hur långt du kommer?

/Karl
 
Senast ändrad:
ANNONS