Annons

Fujifilm x20

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej.
Tänkte köpa en Fuji x10 att ha med på en månads golfresa i Februari.
MEN va fn, nu kommer ju x20. Vad göra? Kan man ev köpa en kamera i Spanien om den inte finns i Sverige innan avfärd. Det är dit vi ska.
n´Erik
 

fedka

Avslutat medlemskap
Eftersom genomsiktssökaren i x20 visar info om tid, bländare, fokusområde, +/- exp. m.m. så skulle jag vänta.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fundera dock lite: X10 kan fås nu för runt 3500:-. X20 lär ligga runt 4500-5000:- då den börjar säljas. X20 i silver är snygg och finns inte till X10. F ö har X20 transsensorn som i bästa fall torde kunna ge ca 20-30% bättre upplösning i JPEG men som hittills varit svår för råkonverterare att få till bra så skillnaden mellan behandlad råfil från X20 och X10 skiljer sig nog inte mycket. Minskat brus med 30% blir ca 2/3 stegom jag tänkt rätt. Snabbare AF sitter inte fel och info i sökaren är inte fel. Är dessa skillnader dock värda 1000-1500:- mer? Nu lär ju säkert de sista exen av X10 säkert säljas för runt 3000:- så skillnaden i pris mellan en ny X20 och den utgående X10 kommer att ligga runt 1500-2000:- en tid.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Har kollat

Enl. Fuji i Sverige kommer den inte ut förrän i slutet feb. början mars. Så då väntar jag och kollar utvecklingen. Lånar sambons coolpix p300 för minnesbilder.
n´Erik
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Raw ?

Fundera dock lite: X10 kan fås nu för runt 3500:-. X20 lär ligga runt 4500-5000:- då den börjar säljas. X20 i silver är snygg och finns inte till X10. F ö har X20 transsensorn som i bästa fall torde kunna ge ca 20-30% bättre upplösning i JPEG men som hittills varit svår för råkonverterare att få till bra så skillnaden mellan behandlad råfil från X20 och X10 skiljer sig nog inte mycket. Minskat brus med 30% blir ca 2/3 stegom jag tänkt rätt. Snabbare AF sitter inte fel och info i sökaren är inte fel. Är dessa skillnader dock värda 1000-1500:- mer? Nu lär ju säkert de sista exen av X10 säkert säljas för runt 3000:- så skillnaden i pris mellan en ny X20 och den utgående X10 kommer att ligga runt 1500-2000:- en tid.
Problemet du nämner ang. RAW finns väl vad jag förstår även för x10:an eller är det ännu en variant som skulle vara än svårare att hantera. Dock har jag fått för mig att JPEG ur kameran har så hög kvallitet att det är bara vid speciell bildhantering som det är behövligt med rådatabehandling.
n´Erik
 

adl

Aktiv medlem
Kommande version av Capture One (7.02) skall tydligen klara av X-Trans-råfilerna betydligt bättre än alla andra råkonverterare.
 

adl

Aktiv medlem
Läste nånstans i Fuji X-forumet på DPReview att Fuji släppt information angående X-Transsensorn till Adobe för ett år sedan. Antagligen fick Phase One samma info vid ungefär samma tidpunkt så med lite tur är Adobes lösning runt hörnet.
 

HenryB

Aktiv medlem
Är lite småsugen på en X20 som komplement till min systemkamera. Har någon provat och verifierat om det går att läsa X20's RAW-filer med Camera Raw 7.4?
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Klart o betalt

Hej på er.
Köpte en x20 idag. Är igentligen mer av en DSLR-filmare och tar inte jättemycket stillbilder. Men jag gillar ju kameror och brukar tex välja mobil efter kameran.

I helgen reste jag runt Gotland med en kollega som tog med en x10, jag blev kär direkt.

Det stod först mellan x10 och x100 men sen upptäckte jag att x20 kan filma 1080p 60fps (något som vi dslr-filmare älskar). Typ 5 min efter jag sett det satt jag i bilen på väg mot Netonnet.

(Blev så exalterad att jag filma en unboxing som håller på att rendera och kommer nog göra test och review senare om nån är intresserad, min kanal på tuben heter Lobbamobba).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har jag också skaffat en X20 och varit ute och prov fotat de första bilderna.
Man får väl säga att Fuji tar till sig av kritiken från X10 och har fixat mycket av det som irriterade med X10.
Jag använder inte kompaktkamera så mycket men vill ha den tillhands när de andra blir för stora och klumpiga.
Dessutom lånas den ofta ut till andra i familjen och sätts på gröna rutan läget.
Är man van vid bildfilerna i Raw från DSLR kameror blir man gärna sparsmakad och kritisk.
Många kompaktkameror har jag blivit så besviken på efter ett tag att jag hellre släpar på mina klumpiga kameror och objektiv.
De har mer fått vara med i kajaken där jag tyckt de får ta risken av att drunkna för de är inte värda mer.
De första provskotten tyder på att X20 kan bli en trevlig bekantskap. MIn gamla X10 blir nu överlämnad permanent till dottern som ändå varit den som använt den mest

Här kommer 2 bilder från dagens provskjutnng:
Fuji X20: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/2906861.htm

Canon 5DMKIII som jämförelse: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/2906862.htm

Detta är egentligen ingen jämförelse. Bilderna tagna en disig dag med helt olika objektiv.
På 5DMKIII satt 100-400. Kostar som 3 Fuji X20 plus en kamera som kostar 5 gånger mer är X-20.

Mitt första intryck är att Fuji gjort ett vinnande koncept bättre men inte tagit några jättekliv framåt.
En suverän kamera har blivit snäppet bättre.

Jag skapar en tråd för Fuji X20 tipps, tricks och erfarenheter. Hopps den blir lika intressant som den gamla X10 tråden.
 
ANNONS