Annons

Godtagbar skärpa? Tamron 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Nyström

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte precis ett nytt Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD som jag använder med en Canon 5D mk III.
Tycker inte att den ger skarpa bilder, särskilt vid 24 mm. Har provat att justera det via kamerans menyer men får det inte skarpt.
Jag satte upp kameran på stativ och använde fjärrutlösare för att testa. Stängde av bildstabilisatorn och körde på iso 200.
Bilderna kan (förhoppningsvis) ses här:
https://www.dropbox.com/home/Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD

Hoppas att jag gjort rätt! Det är första gången jag använder Dropbox.
Bör jag lämna in objektivet?

/Peter
 

flossy666

Aktiv medlem
Lägg bilden i mappen "public" i din dropboxmapp, högerklicka sedan på bilden och välj "copy public link", sedan klistrar du här.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Que?

Jag kan bara ladda ner en liten bild där det är omöjligt att svara på din fråga!!! Gör jag något fel!
 

emmaivarsson

Ny medlem
Jag fick hem ett Tamron 24-70 2.8 igår och är också besviken på skärpan! Ska skriva ut ett fokustest jag med.. Blir intressant och se vad folk säger om ditt test!
 

Karl R

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte precis ett nytt Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD som jag använder med en Canon 5D mk III.
Tycker inte att den ger skarpa bilder, särskilt vid 24 mm. Har provat att justera det via kamerans menyer men får det inte skarpt.
Jag satte upp kameran på stativ och använde fjärrutlösare för att testa. Stängde av bildstabilisatorn och körde på iso 200.
Bilderna kan (förhoppningsvis) ses här:
https://www.dropbox.com/home/Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD

Hoppas att jag gjort rätt! Det är första gången jag använder Dropbox.
Bör jag lämna in objektivet?

/Peter
Förmodligen finns det olika uppfattningar, men sent -60-tal/tidigt -70 hade Nikon en reklambild i den tidens fototidningar. Helsida. Bilden visade en STOR traktor och en liten grabb, ca 7 år, bredvid. Texten löd: "Sänd inte en pojke att göra en mans arbete".//K
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag tycker iofs att det ser hyfsat bra ut men dina bilder känns lite sådär. Att testa skärpa med testchart tror jag, enligt egna erfarenheter, kräver att man är riktigt noggrann med setupen om allt ska bli rätt.
Det finns en ganska bra guide här om du känner för att prova vidare.

http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart
 

AWid

Aktiv medlem
Förmodligen finns det olika uppfattningar, men sent -60-tal/tidigt -70 hade Nikon en reklambild i den tidens fototidningar. Helsida. Bilden visade en STOR traktor och en liten grabb, ca 7 år, bredvid. Texten löd: "Sänd inte en pojke att göra en mans arbete".//K
Förstår inte detta inlägg och vad det har med TS´ fråga att göra. Men det kanske klarnar så småningom...

Till TS: Har laddat ner dina bilder och tittat närmare på dom efter att ha justerat upp exponeringen drygt ett steg. Ser bra ut tycker jag. Men ditt test är väl inte helt vetenskapligt i sitt utförande :) Förmodligen tittar du på bilderna i 100 % eller mer vilket med automatik gör att du aldrig kommer att bli nöjd:). Testa att fotografera t ex en tegelvägg i bra belysning och med stativ.
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Tack Anders och Per!
Tycker själv att det ser hyfsat ut på 70 mm men på 24 mm ser det bedrövligt ut. Där det är skarpast är det ju knappast särskilt skarpt.
Jag var väldigt noggrann med uppsättningen. Korsformad mittfokuspunkt precis på 0 mm-raden. Fast jag vet inte vilket avstånd som är bäst att mäta på. Det var ca: 50-60 cm från pappret i ca: 45 grader. Bilderna blev ju lite underexponerade fast det borde ju inte ha något med skärpan att göra. Det är orörda Jpeg direkt från kameran.
Var ute i skogen dagen jag köpte objektivet och tog ett 50-tal bilder på olika avstånd och brännvidder men ingen bild blev skarp. Jag har använt många olika och betydligt billigare objektiv genom åren men men inte varit med detta förut.
Tycker att ett objektiv för 9000:- borde leverera bättre. Det har ju fått bra betyg i diverse tester. Snäppet bättre än Canons 24-70 version 1.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har testat två st olika Tamron 24-70 helt ovetenskapligt och bara tittat på min D800 skärm. Men bägge gångerna sköt jag med min Nikon 24-70 side by side, samma motiv. Känslan är helt klart att Nikons var skarpare. Kan ju ha varit felkorrigerade objektiv. Många som är nöjda med sitt Tamron.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Testbilderna ser OK ut vad gäller skärpan.
På full öppning f:2,8 så får man räkna med att bilderna blir mjukare än om man bländar ned.

Jag skulle sätta upp en tidningssida på en vägg och även några sedlar för att testa skärpan (vinkelrätt mot kameran). Med god belysning.
På en hundring ser man direkt om objektivet har förmåga att teckna ut subtila detaljer. För det krävs hög kontrast och upplösning.
Även ansikten är bra att "testa" på. Hudtoner och detaljer i hårslingor kommer fram om objektivet är tillräckligt skarpt. Kör på låga ISO.

Billiga fasta objektiv spöar upp zoomarna med råge.

Frågan är väl också hur jämn kvalitet Tamron-gluggarna håller.
I produktionen är det ofrånkomligt att en del måndagsexemplar inte håller måttet.
 
Köpte mitt andra Tamron 28-75 efter en olycka med mitt första. Jag såg en tydlig försämring på det nya och skickade det till Kameraservice i Kungsör på garantin. Det bytte ut en del och gluggen kom tillbaka efter en vecka och fokuserar utmärkt. Maila dem och fråga. http://www.kameraservice.se/
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Testbilderna ser OK ut vad gäller skärpan.
På full öppning f:2,8 så får man räkna med att bilderna blir mjukare än om man bländar ned.

Jag skulle sätta upp en tidningssida på en vägg och även några sedlar för att testa skärpan (vinkelrätt mot kameran). Med god belysning.
På en hundring ser man direkt om objektivet har förmåga att teckna ut subtila detaljer. För det krävs hög kontrast och upplösning.
Även ansikten är bra att "testa" på. Hudtoner och detaljer i hårslingor kommer fram om objektivet är tillräckligt skarpt. Kör på låga ISO.

Billiga fasta objektiv spöar upp zoomarna med råge.

Frågan är väl också hur jämn kvalitet Tamron-gluggarna håller.
I produktionen är det ofrånkomligt att en del måndagsexemplar inte håller måttet.
Ska testa det där med sedlar och tidning. Tack för tipset!
 

McBear

Medlem
Mycket bra objektiv enligt DxO-test

Hej!
Jag köpte precis ett nytt Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD som jag använder med en Canon 5D mk III.
Tycker inte att den ger skarpa bilder, särskilt vid 24 mm. Har provat att justera det via kamerans menyer men får det inte skarpt.
Jag satte upp kameran på stativ och använde fjärrutlösare för att testa. Stängde av bildstabilisatorn och körde på iso 200.
Bilderna kan (förhoppningsvis) ses här:
https://www.dropbox.com/home/Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD

Hoppas att jag gjort rätt! Det är första gången jag använder Dropbox.
Bör jag lämna in objektivet?

/Peter
DxO har testat objektivet i kombination med Canon 5D Mark III och resultatet är utmärkt.
http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Which-lenses-should-you-choose-for-your-Canon-EOS-5D-Mark-III

Dock har jag sett inlägg på nätet som klagar på ojämn kvalitet mellan exemplaren. Om Du väljer annat märke än Canon till Din Mark iii går Du antagligen miste om de objektivkorrigering är som mjukvaran i kameran ger. Vad jag förstår kanske man måste ladda ner objektivprofiler till kameran. Jag tänker köpa en mark iii så jag har kollat runt lite på nätet
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
DxO har testat objektivet i kombination med Canon 5D Mark III och resultatet är utmärkt.
http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Which-lenses-should-you-choose-for-your-Canon-EOS-5D-Mark-III

Dock har jag sett inlägg på nätet som klagar på ojämn kvalitet mellan exemplaren. Om Du väljer annat märke än Canon till Din Mark iii går Du antagligen miste om de objektivkorrigering är som mjukvaran i kameran ger. Vad jag förstår kanske man måste ladda ner objektivprofiler till kameran. Jag tänker köpa en mark iii så jag har kollat runt lite på nätet
Tack Björn!
Ska kolla om jag hittar några såna objektivprofiler.
Jag har lämnat in mitt objektiv på Scandinavian photo nu och de skulle skicka det till verkstad för konrtroll och justering. Hoppas att de löser det!
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte precis ett nytt Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD som jag använder med en Canon 5D mk III.
Tycker inte att den ger skarpa bilder, särskilt vid 24 mm. Har provat att justera det via kamerans menyer men får det inte skarpt.
Jag satte upp kameran på stativ och använde fjärrutlösare för att testa. Stängde av bildstabilisatorn och körde på iso 200.
Bilderna kan (förhoppningsvis) ses här:
https://www.dropbox.com/home/Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD

Hoppas att jag gjort rätt! Det är första gången jag använder Dropbox.
Bör jag lämna in objektivet?

/Peter

Jag lämnade in objektivet för justering och kan meddela att skärpan sitter perfekt nu. Blev ett gott slut på historien :)
Snabbt gick det också. Gick bara några dagar från att jag lämnade in det på Scandinavian photo och de skickade det vidare till serviceverkstaden tills jag fick tillbaka det.
Tack för alla era svar!
 
ANNONS