Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten, WiFi och bra bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

bobadly

Medlem
Liten, WiFi och bra bilder.
Hej!
En väninna till mig ställer frågan till mig:
vilken är den bästa kameran på marknaden när jag ställer följande krav:
liten
Wi-Fi
bästa bildkvaliten?
Den ska alltså vara fickvänlig (optiken åker in).
Att ha RAW format är inget krav.
Nu ställer jag frågan till er, så come on, hit me.
(Skrev den här frågan förut, men under fel ämne, hade lite för bråttom)
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att det finns mycket att välja på. Fuskar men sen med ett Eye-Fi kort har man ännu fler val. Eftersom RAW inte är ett krav, tänker jag att hon endast fotar JPEG? Då kan det vara bra med en kamera som har bra jpeg hantering och även att det finns många bildstilar så man bättre kan styra hur bilden framkallas.

Ta med en budget med, så blir det lättare att välja. Gissar att t ex Sonys med fullformatsensor för 20 papp inte är intressant. Eller?
 

Minita

Aktiv medlem
Vilken erfarenhet har ni från dessa korten? Står i begrepp att antingen köpa en kamera (kompakt) eller ett kort som passar till befintlig. Skall enbart användas för produktfotografering mer eller mindre intill routern.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet, men det ska vara bra. Dock har inte Sverige fått in den nya generationen av korten. Där t ex Pro stöder att flytta RAW-filer och Mobi är bättre optimerat för mobiltelefoner o dyl.

Min egen lösning var att köpa en OTG-kabel och koppla direkt till min platta med Android. Fungerade över förväntan då Android hade stöd för kameror direkt, således går det även utmärkt att koppla till telefonen . Så en sladd för 100-spänn istället för ett ändå rätt dyrt kort. Jag överlever det klumpiga med att koppla sladdar för det priset :)
 

Minita

Aktiv medlem
Jag tog den enkla men dyra vägen. I första hand är det hustrun som skall hantera kameran och då "gäller"

1. Den skall vara söt......
2. Den skall vara liten
3. Det skall vara enkelt och begripligt
Sedan är det ju bra om bilderna blir bra.........

Köpte en Canon PowerShot S110 inkl Selphy 810 som Canon hade bakat in i priset. En vit söt, liten kamera som ger "bra" bilder......

För övrigt så har jag all annan utrustning av samma fabrikat. Tänkte att skrivare pratar bättre med kameran om det är inom familjen och appen att skriva ut trådlöst finns redan. (Tror att samma app fångar upp bilderna från kameran)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Vilken erfarenhet har ni från dessa korten? Står i begrepp att antingen köpa en kamera (kompakt) eller ett kort som passar till befintlig. Skall enbart användas för produktfotografering mer eller mindre intill routern.
Jag har både Eye-Fi och Transcend WiFi kort. Gör sitt jobb mellan kamera och Iphone/Ipad men kan vara lite mekiga. Saknar möjligheten att fjärrstyra kameran. Har kollat in Panasonics och Olympus lösningar i MFT-världen ( med inbyggd WiFi i deras nya kameror och dedikerade appar) och det verkar överlägset bättre jämfört med WiFi- korten.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilken erfarenhet har ni från dessa korten? Står i begrepp att antingen köpa en kamera (kompakt) eller ett kort som passar till befintlig. Skall enbart användas för produktfotografering mer eller mindre intill routern.
Mitt Eye-Fi-kort har alltid fungerat. Det går inte så jättefort, men tillräckligt fort för att det ska vara användbart att överföra bilder till en dator direkt efter att bilden är tagen.

Jag använder dock inte Eye-Fi-kortet för att kopiera många bilder till en dator. Då går det så pass mycket snabbare att använda en kortläsare att det blir bekvämare.
 
ANNONS